به بهانه نمایشگاه کتاب
نکاتی که شایسته توجه برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب است
جمعه 30 ارديبهشت 1401 - 11:17:47
صبح ملت نیوز
#به بهانه نمایشگاه کتاب

نکاتی که شایسته توجه برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب است


سی و سومین نمایشگاه کتاب ،امسال درحالی برگزار شد که هنوز سایه شوم کرونا از سر جامعه جهانی برداشته نشده است.
 این رویداد منحصر بفرد یکی از افتخارات ملی است که مایه مباهات است .جمعیتی انبوه بسان زائران که درپی کتابی هستند تا اندکی تشنگی اندیشه را درفراغت روزمره گی فرو نشانند . فرصتی که متاسفانه به آن بهای لازم داده نمی شود و از چشم مسئولین دور مانده است .اتفاقی زیبا که میتواند درسطح منطقه ای و حتی جهانی برای ایران و ایرانی افتخار آفرین باشد اگر:

 1- محیط برگزاری را تغییر داده چون مصلا گنجایش این همه مشتاق کتاب را ندارد ازدحام جمعیت بخصوص در پایان روز بحدی است که دسترسی به غرفه ها سخت و امکان نیم نگاهی به کتابهای عرضه شده ناممکن می شود
استفاده ازفضای سبز این امکان را برای یک روز خوب خانوادگی فراهم می آورد فرصتی که خانواده ها از ان محروم هستند.



 2- راهنمایی مراجعان به سهولت انجام نمی شود و نرم افزار و سخت افزار موجود پاسخگوی نیاز مراجعین نیست صف های طویل مقابل مانیتورهای راهنما گویای فقر شدید نمایشگاه دراین خصوص است.

3- مبلمان و تجهیزات رفاهی درنظر گرفته زیر صفر است .برای اندکی تمدید قوا جایی برای نشستن پیدا نخواهید کرد سایه ساری برای رفع خستگی وجود ندارد.

4- وجود انتشارات بازاری و کنکوری در فضای باز و تبلیغات، صحنه ی آزار دهنده دیگری است که باید چشم را بست و گوش ها را گرفت و رد شد.

5-مشکل کاغذ هنوز عامل آزار اهالی طبع و به تبع آن دوستداران کتاب است، هرچند انتشاراتی های خاص ظاهرا از توجهات خاصه برخوردارند گواه این مدعی قیمت ارزان کتاب ها است. جا دارد دولت حمایت لازم را از علاقه مندان به کتاب درقالب کاغذ ارزان برای همه ناشرین انجام دهد.

6- استقبال اهالی کتاب های الکترونیکی بخوبی در بین مراجعین دیده می شود .عدم اهتمام به تولید دستگاه های کتابخوان از حلقه های مفقوده در امر ترویج کتابخوانی است.

7- غیبت ناشرین خارجی بشدت محسوس است .نمایشگاه فرصتی بی بدیل است برای نزدیک شدن اهالی اندیشه و پیش درآمدی برای گفتگوی تمدن ها.

8- نمایشگاه می تواند با تمهیدات و تدابیر لازم حضور علاقمندان و دوستداران دیگ  کشورها را در این رویداد فرهنگی فراهم کرده تا از این طریق نمایشگاه سهمی در جلب توریسم و منافع حاصل  از صنعت گردشگری و رونق گردشگری  علمی -فرهنگی داشته باشد.

9- وضعیت بهداشت اسفناک است و پیشنهاد می شود درصورت امکان خوراکی مختصری همراه داشته باشید و درغیر اینصورت گرسنگی بر خرید خوراکی های بی کیفیت که درانحصار یکی دو برند گمنام هستند ارجعیت دارد.

10- سیستم پستی درصورت اولویت دادن به ارسال کتاب ها میتواند نقش بسزایی در خرید از طریق فضای مجازی داشته باشد خوشبختانه رفت و آمد اتومبیل های پست و ایستگاه های متعدد نشان از اهتمام به این امر دارد.

به امید برگزاری هرچه بهتر سی و چهارمین نمایشگاه کتاب در اردیبهشت سال 1402


✍ محمد حسن شیر محمدی

http://dezfoolnews.ir/fa/News/95902/نکاتی-که-شایسته-توجه-برگزارکنندگان-نمایشگاه-کتاب-است
بستن   چاپ