در مصاحبه اختصاصی با مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی مطرح شد:
فردوسی را بیش از این خواهید دید
يکشنبه 25 ارديبهشت 1401 - 20:36:08
صبح ملت

در ایران معاصر فردوسی و اثر حماسی بی‌همتای او شاهنامه را بیشتر در کلام و موسیقی درک می‌کنیم. لیکن اگر مکانی برای ظهور برجسته این گنجینه باستانی در هنرهای تجسمی متصور باشیم، باید از مشهد الرضا (ع) نام ببریم. 


چرا که مشهد نه‌تنها امروز در هنرهای دیجیتال و گرافیکی از پتانسیل‌های بزرگی‌ برخوردار است؛ بلکه در گذشته نیز با نقاشی ایرانی (نگارگری) در این عرصه پیشرو بوده و شکوه شاهنامه ‌بایسنقر میرزا سندی بر این مدعا است.


از همین جهت به سراغ محمد حسین‌زاده مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی رفتیم تا نگاهی به برنامه‌های وی در این حوزه داشته باشیم.


صبح ملت: نظر شما درباره حضور کم‌رنگ گنجینه فردوسی در آثار هنرهای تجسمی مدرن چیست؟

ما در اولین وهله در تلاش هستیم این گفتمان ایجاد شود که فردوسی چه در حوزه ادبیات داستانی کودک و تصویر‌سازی‌ و چه حوزه مهم‌‌تر و مدرن‌‌تر آن همچون انیمیشن مورد اقبال تهیه کنندگان قرار یگیرد.

هنرمندان این اقبال را دارند و خصوصا در مشهد انیمیشن‌سازان قهاری داریم که آمادگی کافی برای اجرای این پروژه‌ها دارند. در واقع برنامه و نیاز اصلی ما جلب توجه سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان به این حوزه است.


چون حوزه انیمیشن تا حدی ریسک دارد، تهیه‌کنندگان کمتر وارد آن می‌شوند. باید طریقی در پیش گرفته شود که کمی با نگاه‌های معنوی‌تر و فرهنگی‌تر به این عرصه ورود پیدا کنند. تلاشی نیز در ایجاد تعامل بیشتر با وزارتخانه در تهران داریم تا آنها نیز با کمک در ایجاد امکانات و تسهیلات این روند را جذاب‌تر و روان‌تر کنند.


صبح ملت: شاهنامه با نگارگری رابطه دیرینه‌ای دارد. در این زمینه چه برنامه‌ای دارید؟

در بخش مصور‌سازی شاهنامه هنر نگارگری نیز از دیرباز نقش مهمی داشته است و ما برای احیای این نقش  که دچار فراز و فرودها شده در تلاش برای یک حرکت همراه با تامل و با برنامه‌ریزی دقیق هستیم تا شاهد ثبات و تقویت این روند شویم. من به شخصه تمایل دارم  با همفکری خودِ هنرمندان نقاشی ایرانی این اتفاق را رقم بزنیم.


اگرچه از لحاظ حقوقی هنوز در تعریف انجمن‌های رسمی ابهاماتی وجود دارد، ولی هم‌اکنون نیز می‌توانیم با تشکیل محفل‌های نگارگری موجب تعاملات بیشتر و کسب  تجربه‌های مثبتی در این رشته ارزشمند شویم.

عبدالصمد حسینی ـ خبرنگار صبح ملت



http://dezfoolnews.ir/fa/News/95769/فردوسی-را-بیش-از-این-خواهید-دید
بستن   چاپ