درخواست آمریکا، اروپا و سازمان ملل برای حفظ وضعیت تاریخی مسجدالاقصی
درخواست آمریکا، اروپا و سازمان ملل برای حفظ وضعیت تاریخی مسجدالاقصی
شنبه 27 فروردين 1401 - 08:25:06

دولت واشنگتن با ابراز نگرانی شدید از درگیری‌ها در قدس و مسجد الاقصی، از همه طرف‌های درگیر خواست تا خویشتن دار باشند. همزمان دبیرکل سازمان ملل نگرانی خود را ابراز و از همه طرف‌ها دعوت کرد تا از تشدید تنش جلوگیری کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از صدی البلد، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از همه طرف ها می خواهیم که خویشتن داری کرده و از اقدامات تحریک آمیز و لفاظی ها بپرهیزند و وضعیت تاریخی در مسجد الاقصی را حفظ کنند.

در بیانیه آمریکا آمده است: «ما از مقامات فلسطینی و اسرائیلی می‌خواهیم تا برای کاهش تنش‌ها و تضمین امنیت همه همکاری کنند».

این وزارتخانه تاکید کرد که تحولات را از نزدیک دنبال می‌کند و در تماس نزدیک با مقامات ارشد اسرائیلی و فلسطینی برای کاهش تنش‌ها خواهد بود.

اتحادیه اروپا نیز با ابراز نگرانی از تشدید تنش اخیر در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی و درگیری در مسجد الاقصی، خواستار احترام کامل به وضعیت موجود اماکن مقدس در شهر قدس شد.

این اتحادیه اروپا بر ضرورت توقف فوری خشونت و جلوگیری از تلفات بیشتر غیرنظامیان به عنوان اولویت تاکید کرد.

همزمان استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: دبیرکل نگرانی عمیق خود را نسبت به وخامت اوضاع امنیتی در قدس ابراز کرده و خواهان خویشتنداری همه طرف‌ها شده است.

در این بیانیه آمده که دبیرکل سازمان ملل "از رهبران همه طرف‌ها می‌خواهد تا در حل و فصل مشارکت کنند" و بر لزوم "توقف اقدامات تحریک‌آمیز اکنون برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها" تاکید کرد.

در این بیانیه تاکید شده است که دبیرکل خواستار حفظ و پایبندی به وضعیت قانونی فعلی اماکن مقدس در قدس اشغالی است.

مسجد الاقصی و شهر قدیمی قدس شاهد درگیری های خشونت آمیزی بود که از ساعات اولیه بامداد روز جمعه پس از یورش نیروهای اسرائیلی به مسجد الاقصی و سرکوب نمازگزاران در داخل مسجد القبلی آغاز شد و طی آن نیروهای اشغالگر اسرائیل 153 تن را زخمی و  حدود 400 جوان فلسطینی را بازداشت کردند.

انتهای پیام


http://dezfoolnews.ir/fa/News/94571/درخواست-آمریکا،-اروپا-و-سازمان-ملل-برای-حفظ-وضعیت-تاریخی-مسجدالاقصی
بستن   چاپ