کسب کرسی هیئت رئیسه یک نهاد علمی بین‌المللی توسط دانشجوی نخبه ایرانی
يکشنبه 22 اسفند 1400 - 08:29:36
ایسنا

کسب کرسی هیئت رئیسه یک نهاد علمی بین‌المللی توسط دانشجوی نخبه ایرانی

کسب کرسی هیئت رئیسه یک نهاد علمی بین‌المللی توسط دانشجوی نخبه ایرانی

دانش‌آموخته دانشکده فنی دانشگاه تهران و دانشجوی کنونی دانشگاه تربیت مدرس، موفق به کسب یک کرسی در هیئت رئیسه سازمان بین‌المللی آیسته( IAESTE) شد.

به گزارش ایسنا، سیدمحمدرضا گلدانساز، دانش‌آموخته دانشکده فنی دانشگاه تهران و دانشجوی فعلی دانشگاه تربیت مدرس، موفق به کسب یک کرسی در هیئت رئیسه سازمان بین‌المللی آیسته  (IAESTE)  شد.


آیسته  (IAESTE) یک انجمن بین المللی تبادل دانشجو برای تجربه فنی است که در حدود 90 کشور دنیا، با پوشش تمامی قاره‌ها، شعبه فعال دارد. این سازمان، دارای حدود 2000 نیرو در سراسر دنیا است و تاکنون حدود 370 هزار دانشجو در دنیا در رشته‌های مختلف(فنی مهندسی، علوم، هنر، مدیریت و کشاورزی) موفق به گذراندن دوره‌های علمی از طریق این موسسه شده‌اند.

آیسته، که به سبب کم‌نظیر بودن در وسعت پراکندگی در دنیا به سازمان ملل کوچک معروف است، در حیطه فعالیت خود جزو بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین موسسات دنیا محسوب می‌شود (تأسیس از سال 1948). این موسسه، یک NGO ثبت شده در کشور لوکزامبورگ و شناخته شده توسط سازمان ملل و یونسکو است.

کشور ایران نیز، زیر نظر دانشگاه تهران، عضویت این موسسه علمی را دارد. در سالیان اخیر، کمیته آیسته ایران موفق به تبادل بیش از 300 دانشجو در رشته‌های مذکور با کشورهای مختلف دنیا شده است.

دانشجویان ایرانی، در صورت انتخاب شدن توسط این کمیته، فرصت گذراندن دوره علمی از طریق برترین دانشگاه‌ها و موسسات هر کشور را بدست می‌آورند، دانشگاه‌های همکار مانند موسسه دآآد   (DAAD) آلمان، دانشگاه والنسیا اسپانیا، دانشگاه فنی استامبول ترکیه، دانشگاه سلطان قابوس عمان، دانشگاه وین و لینز اتریش، دانشگاه گرونوبل فرانسه، دانشگاه ETH سوئیس، دانشگاه گنت بلژیک، دانشگاه کیتو اکوادور، دانشگاه بنین نیجریه، دانشگاه Kwame Nkrumah غنا، دانشگاه شیلی، و ... (نمایندگی این موسسه علمی در تمامی کشورها زیر نظر برترین دانشگاه‌های هر کشور است).

از طرف دیگر، دانشجویان ورودی به ایران نیز، علاوه‌بر کسب تجربیات علمی، فرصت منحصر به فردی برای آشنایی با فرهنگ، زبان، و آداب و رسوم غنی کشور ایران را بدست می‌آورند. کمیته آیسته ایران، در این تبادل علمی بین‌المللی میان دانشگاه‌ها و موسسات برتر دنیا، سالانه به طور میانگین 50 دانشجو اعزام، و 50 دانشجوی خارجی دریافت می‌کند.

هیئت رئیسه این سازمان علمی بین‌المللی، که وظیفه برنامه‌ریزی و توسعه در سطح کلان، بودجه‌ریزی، تدوین استراتژی و موارد مشابه را دارد، متشکل از 5 نفر، چند سال یک بار در اجلاس سالانه این سازمان با رأی‌گیری توسط کشورهای عضو انتخاب می‌شوند.

در سال جاری، کنفرانس سالانه این سازمان اواخر ماه ژانویه میلادی سال جدید 2022 در شهر وین اتریش، با حضور نمایندگان تمامی کشورها از سراسر دنیا برگزار شد.

در این کنفرانس، سیدمحمدرضا گلدانساز با کاندیدا شدن برای یک کرسی در هیئت رئیسه این نهاد بین‌المللی، موفق به کسب آرا حداکثری و به‌عنوان یکی از 5 عضو هیئت رئیسه انتخاب شد. پس از انتخاب شدن ایشان در این جایگاه بین‌المللی، لقب جوان‌ترین عضو هیئت رئیسه نیز به وی تعلق گرفت.

حضور ایران در عرصه‌های بین‌المللی و داشتن کرسی و حق رأی، در نهادهای مختلف اعم از علمی، ورزشی، فرهنگی، سیاسی، بهداشت و درمان و ...، اهمیت ویژه‌ای دارد و حضور جوانان توانمند ایرانی در چنین سطحی از مسئولیت در نهادهای برجسته دنیا باعث افتخار است. امید می‌رود تدوام این موفقیت‌ها و حضور پررنگ، به دور از نگاه و امید به عناصر خارج از کشور، بستر رشد و توسعه کشور را هر چه بهتر و بیشتر میسر کند.


http://dezfoolnews.ir/fa/News/93252/کسب-کرسی-هیئت-رئیسه-یک-نهاد-علمی-بین‌المللی-توسط-دانشجوی-نخبه-ایرانی
بستن   چاپ