تولد 135 سالگی ایفل!
تولد 135 سالگی ایفل!
شنبه 9 بهمن 1400 - 12:18:02
صبح ملت
به گزارش سرویس بین الملل صبح ملت برج ایفل یکی از مشهورترین برج های جهان است که در شهر زیبای پاریس در کنار رود سن ساخته شده است. دقیقا 135 سال پیش، در 29 ژانویه 1887، ساخت برج ایفل برای نمایشگاه جهانی پاریس در سال 1889 آغاز شد و در نهایت این برج در 31 مارس 1889 افتتاح شد. 
از آن زمان تاکنون بیش از 300 میلیون نفر از این برج بازدید کرده اند، شاید آن روزها کسی فکرش را نمی کرد که این برج به یکی از پربازدید ترین جاذبه های گردشگری کشور فرانسه و جهان تبدیل شود. 
شاید برای شما هم سوالات زیادی درباره ی این برج  پیش آمده باشد در این مقاله سعی بر این شده که به 15 سوال متداول در مورد برج ایفل که یکی از شگفت انگیزترین بناهای تاریخی جهان است پاسخ دهیم.
 
1.چه کسی برج ایفل را ساخت؟
برج ایفل بین سالهای 1887 و 1889 توسط مهندس فرانسوی گوستاو ایفل ساخته شد که شرکت او در ساخت چارچوب و سازه های فلزی تخصص داشت.  
گوستاو ایفل مسئول بسیاری از کارهای فلزی دیگر در اروپا از جمله راه آهن پورتو (پرتغال)، پل گارابیت (فرانسه) و ایستگاه راه آهن بوداپست (مجارستان) است.
شرکت گوستاو ایفل، واقع در لُوالوآ-پره (Levallois Perret) در نزدیکی پاریس در فرانسه، می باشد. 
گوستاو ایفل سازه ی درونی یکی دیگر از بناهای مشهور جهانی یعنی مجسمه آزادی (نیویورک، ایالات متحده) را طراحی کرده است و این مجسمه توسط فرانسه به ایالات متحده به مناسبت صدمین سالگرد اعلامیه استقلال آمریکا هدیه داده شده است. 

2. برج ایفل از چه ساخته شده است؟
برخلاف تصور عموم برج ایفل از آهن ساخته شده است نه فولاد! 
آهن فرفورژه سازه برج ایفل از فورج پومپی در لورن (فرانسه) امده است. صفحات و تیرهای آهنی که به این ترتیب تولید می‌شد، در کارخانه ی آقای گوستاو ایفل در لوالوا پرت با استفاده از پرچ‌ها از قبل مونتاژ شده و سپس به محل ساخت برج ایفل منتقل می شدند. 

3.فرفورژه چیست؟

آهن برج ایفل تحت یک عملیات تصفیه به نام پادلینگ قرار گرفته است که با ذوب شدن سنگ معدن، کربن اضافی را حذف می کند.  این روش به دست آوردن آهن تقریباً خالص را امکان پذیر ساخت که به عقیده گوستاو ایفل در آن زمان بهترین و قوی ترین ماده بود.
برای محافظت از این برج در برابر خوردگی، آهن را با یک لایه ضخیم رنگ می پوشانند که باید هر 7 سال یکبار تجدید شود. 
این ریتم توصیه شده توسط گوستاو ایفل در حال حاضر هنوز هم مورد احترام و توجه است و حتی امروزه نقاشان برج ایفل،  با روش های سنتی روزگار گوستاو ایفل کار می کنند و بخش اعظم رنگ آمیزی این برج با دست انجام می شود. 

4.چرا برج ایفل ساخته شد؟ 
برج ایفل به عنوان یکی از جاذبه های اصلی نمایشگاه جهانی پاریس در سال 1889 ساخته شد.
در آن زمان برج 300 متری نام داشت، ولی سپس این برج به نام مرد سازنده اش یعنی گوستاو ایفل نام گذاری شد‌.
گوستاو ایفل که برج ایفل را به نام و احترام او نامگذاری کردند، در سال 1923 میلادی از جهان رفت، اما نامش با ساختمان برج ایفل پاریس عجین شد و زنده ماند. 

5‌.برج ایفل، نماد فرانسه؟ 
برج ایفل به دلیل ارتفاع و شبح منحصر به فرد خود در جهان در چشم انداز پاریس، به سرعت خود را به عنوان یکی از محبوب ترین جاذبه های پاریس معرفی کرد.  سرنوشت این برج، ارتباط تنگاتنگی با شهر پاریس دارد که پایتخت فرانسه و صاحب برج ایفل است.
این برج از زمان تولدش توجه ها را به خود جلب کرده است و صحنه رویدادهای بسیاری در زندگی پاریسی ها و فرانسوی ها بوده است ازجمله:  آتش بازی باشکوه 14 جولای (روز ملی فرانسه)، رویدادهای ملی، دستاوردهای بزرگ ورزشی...
برج ایفل که ازتمام نقاط پاریس و اطراف آن قابل مشاهده است، در هر شرایطی عکاسی، ترسیم، فیلمبرداری، مدل سازی شده است و همه ی  بازدیدکنندگان پاریس در کنار آن عکس یادگاری می گیرند و بدون شک این برجبه عنوان نماد فرانسه در تخیل جمعی جای گرفته است: در سینما، در هنرهای گرافیک و در ادبیات و شعر. 

6.برج ایفل برای فرانسوی ها نماد چیست؟ 
برای 135 سال، برج ایفل نماد قدرتمند و متمایز شهر پاریس و به تبع آن فرانسه بوده است.  این اولین بار برای نمایشگاه جهانی 1889، دانش فرانسوی و نبوغ صنعتی را از بدو تولد خود تجسم بخشید، به طوری که تمام جهان را با قد و قامت و طراحی جسورانه خود تحت تاثیر قرار داد.
برج ایفل یک بنای تاریخی شناخته شده در سطح بین المللی و مکانی منحصر به فرد برای بازدید گردشگران است.  با ارتفاع 324 متر از سراسر پاریس و فراتر از آن، روز و شب تا ساعت 1 بامداد، به لطف چراغ هایش، چشمک هایش در زمان های ثابت و فانوس دریایی اش با برد 80 کیلومتر تا 360 درجه قابل مشاهده است.
برج ایفل شاهد و گاه "بازیگر" وقایع مهم، مجلل یا غم انگیز در زندگی فرانسه بوده است.  برج ایفل در روزهای اولیه خود یک آزمایشگاه پربار برای آزمایش های علمی و به ویژه در زمینه تلگراف بی سیم بود که 20 سال پس از ساخت آن را از تخریب برنامه ریزی شده نجات داد.
سرنوشت برج نیز همچنان با پیشرفت فنی در رادیو و تلویزیون مرتبط است.  امکانات و فرستنده های اپراتور TDF در اجلاس آن امکان پخش تمام کانال های تلویزیونی و رادیویی دیجیتال زمینی را برای 12 میلیون نفر از ساکنان Ile-de-France فراهم می کند.
امروزه، برج ایفل گاهی اوقات در شب برای ادای احترام به قربانیان رویدادهای دراماتیکی که ممکن است در جهان رخ دهد، خاموش می شود.  این برج فراتر از نماد، به وسیله ای برای بیان احساسان شهر پاریس و کشور فرانسه تبدیل شده است. 

7.چرا برج ایفل به این شکل طراحی شده؟ 
پروژه برج ایفل باید در بافت تاریخی  قرار می گرفت. دو مهندس از شرکت گوستاو ایفل  در سال 1884 یک برج فلزی 300 متری را برای نمایشگاه جهانی 1889 در پاریس تصور کردند.
این مهندسان در طراحی و ساخت سازه های فلزی در مقیاس بزرگ مانند پل ها، ایستگاه های راه آهن و غیره تخصص داشتند.  به طور طبیعی، اولین طرح از برج 300 متری که از محاسبات این مهندسان حاصل شده است، یک دکل مجهز به 4 پایه را نشان می دهد که هر کدام از 4 تیر قوی تشکیل شده است که توسط تیرهای مشبک به هم متصل شده اند و به صورت مایل بالا می روند تا در قله برج به هم برسند.
تمام اشکال و منحنی های برج ایفل به سادگی یادآور بزرگ ترین پل های عبوری ساخته شده توسط گوستاو ایفل در همان زمان است. 

8. چند روز برای ساخت برج ایفل زمان نیاز بود؟
2 سال و 2 ماه و 5 روز. 
از پایان ژانویه 1887 تا 31 مارس 1889.
برج ایفل فراتر از شاهکار فنی و معماری از نظر سرعت ساخت نیز  نشان دهنده یک شاهکار بی نظیر برای آن زمان است. 

9.آیا عکس گرفتن از برج ایفل در شب ممنوع است؟
هیچ ممنوعیتی برای عکاسی از برج ایفل در شب وجود ندارد.  هر فردی آزاد است که در شب برای استفاده خصوصی از برج ایفل عکاسی کند و مثلاً عکس های خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارد.
برای حرفه ای ها، وضعیت متفاوت است: نورهای مختلف برج ایفل (نور طلایی، چشمک زدن، فانوس دریایی و نورپردازی رویداد) توسط حق کپی رایت محافظت می شود.  بنابراین استفاده از تصویر برج ایفل در شب توسط متخصصان منوط به مجوز قبلی از SETE (شرکت بهره برداری برج ایفل) و احتمالاً منوط به پرداخت هزینه است. 

10. آیا برج ایفل یک اثر هنری است؟
برج در ابتدا به عنوان یک اثر هنری به حساب نمی آمد، زیرا کار معماران و مهندسان است!
 پروژه گوستاو ایفل که توسط مهندسان موریس کوچلین و امیل نوگویه و معمار استفان ساوستر طراحی شده است، از بین 107 پروژه دیگر انتخاب شد. 

11‌. آیا کسی  در جریان ساخت برج ایفل جان باخت؟
محل ساخت برج ایفل صحنه هیچ حادثه جدی یا مرگباری نبود. 

12.منظور از برج ایفل چیست؟
برج ایفل به نام خالق خود، گوستاو ایفل، کارآفرین و مهندس فرانسوی متخصص در ساخت سازه‌های فلزی در قرن نوزدهم (پل‌ها، ایستگاه‌ها، راه‌راه‌ها) نامگذاری شده است. 

13.سالانه چند نفر از برج ایفل بازدید می کنند؟

سالانه بیش از 6 میلیون نفر برای بازدید از برج ایفل به فرانسه و شهر پاریس سفر میکنند‌
برج ایفل همه روزه، از ساعت 9:30 صبح تا 23:45 شب باز است

14. برج ایفل چند طبقه است؟ 
این برج دارای 3 طبقه برای بازدید عموم است: طبقه 1، طبقه 2 و قله.  طبقه 2 دارای 2 طبقه است، درست مانند بالا (سطح پایینی سرپناه، سطح بالایی باز به بیرون).
بازدیدکنندگان می توانند از 2 طبقه اول با آسانسور یا از طریق پله ها بالا بروند.  صعود از طبقه 2 به بالا باید با آسانسور انجام شود.
با ورود به طبقه اول که در ارتفاع 57 متری قرار گرفته است، روی یک سطح شیشه ای خواهید ایستاد که مناظر بسیار زیبایی را از آن ارتفاع می توانید ببینید، حسی متفاوت از ایستادن بر روی آسمان ! 
با ورود به طبقه دوم و دیدن کلیسای نوتردام از آن ارتفاع متوجه جذابیت فوق العاده ی طبقه دوم خواهید شد.
و در نهایت تماشای شهر پاریس به ویژه در شب از بالاترین نقطه در ارتفاع 276 متری بسیار و باشکوه و شگفت انگیز است. 

15.وزن برج ایفل  چقدر است؟
وزن برج ایفل تقریباً 10100 تن است.  اسکلت فولادی به تنهایی 7300 تن وزن دارد.  و پوشش رنگ روی سازه  60 تن است! 

جالب است بدانید که:
-هیتلر دستور خرابی برج ایفل را صادر کرد، اما مبارزان فرانسوی با قطع کردن کابل های آسانسورها تقریبا مانع به اجرا درآمدن این دستور شدند و در ادامه نیز این اتفاق رخ نداد.
-برج ایفل فرانسه با رنگ قرمز افتتاح شد و امروزه برج ایفل فرانسه را با رنگ برنزی می بینیم.
-همانند همه چیزهای مشهور، برج ایفل هم از کپی شدن به دور نمانده و تا به امروز 30 کپی از آن در کشورهای مختلف ولی با ابعاد کوچکتر ساخته شده است.

نویسنده : پریسا فرخیان


http://dezfoolnews.ir/fa/News/89820/تولد-135-سالگی-ایفل
بستن   چاپ