محققان برای نخستین بار اثرات فرانسلی سیگار را بررسی کردند؛
اثرات سیگار تا سه نسل بعد ادامه دارد!
چهارشنبه 6 بهمن 1400 - 15:27:15
اخرین خبر
اثرات سیگار تا سه نسل بعد ادامه دارد!

محققان برای نخستین بار اثرات فرانسلی سیگار را بررسی کرده و مدعی شدند که این اثرات حتی تا سه نسل هم می تواند باقی بماند.
 به نقل از sciencealert، محققان انگلیسی به تازگی دریافتند که قرار گرفتن در معرض مواد مضری چون دود تنباکو و سیگار پیامدهایی به دنبال دارد که نه تنها در خانواده ممکن است باقی بماند بلکه احتمال دارد در طول نسل ها هم پابرجا باشد. 
محققان در سال 2014، پسران متولد شده از پدرانی که پیش از 11 سالگی سیگار کشیدن را شروع کرده بودند، مورد مطالعه قرار دادند و نشان دادند که احتمال بالا رفتن شاخص توده بدنی در این پسران در سنین نوجوانی به مراتب بالاتر از هم سن و سالانشان است و به همین دلیل متوسط اندازه دور کمر و توده چربی در بدن آنها بالاتر می رود.

بررسی عمیق تر در کودکان متولد دهه 90 میلادی نشان می دهد که اثراتی که از سیگار به جا می ماند، فراتر از نسل هاست و نه تنها از پدر به پسر، بلکه از دختر به فرزندانش و به همین ترتیب طی سه نسل منتقل می شود. 
اگر پدربزرگ پدری سیگار کشیدن را پیش از بلوغ یعنی در سنین پیش از 13 سالگی آغاز کرده باشد، در مقایسه با نوه هایی که بین سنین 13 تا 16 سالگی سیگار کشیدن را آغاز کرده بودند، در سنین 17 و 24 سالگی توده چربی بیشتری داشته اند. به گزارش سیناپرس، زمانی که پدر پدربزرگ های مادری سیگار کشیدن را قبل از بلوغ شروع کردند، نوه های بزرگ تر دختری بین سنین 17 و 24 سالگی چربی بیشتری داشتند. 
پیش از بلوغ، مواجهه پسران نوجوان با مواد مضر سیگار، روی نسل های بعد از او هم اثرگذار است. به گزارش سیناپرس، اگر این مستندات را حساب کنیم، خیلی نمی توان اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان را به رژیم غذایی و فعالیت بدنی و ورزش ربط داد بلکه بیشتر سبک زندگی نسل های قبلی است که طی سال ها توانسته روی بالا رفتن وزن آنها تأثیر داشته باشد. 
محققان اذعان می کنند افرادی که پیش از سنین بلوغ سیگار کشیدن را آغاز کرده اند، استعداد ارثی برای چاقی دارند که تا نسل ها می تواند افراد را درگیر کند که با بروز چاقی ارتباط مستقیم دارد. درواقع، چاقی اختلال پیچیده است که با تأثیر متقابل ژن ها و عوامل زیست محیطی به وجود می آید.

http://dezfoolnews.ir/fa/News/89589/اثرات-سیگار-تا-سه-نسل-بعد-ادامه-دارد
بستن   چاپ