بررسی مشکلات دهستان مرغا از توابع شهرستان ایذه
مطالبات عدیده ی مردم مرغا در شهرستان ایذه سالهاست که بی پاسخ مانده است
جمعه 10 تير 1401 - 20:53:53
صبح ملت نیوز



دهستان مرغا در 40 کیلومتری بخش مرکزی شهرستان ایذه واقع شده است که جمعیتی بالغ بر 7 هزار نفر را در خود جای داده است.

این منطقه با وجود بیش از 45 روستا ومنابع نفتی فراوان از همه امکانات رفاهی و خدمات بی بهره است.

به گزارش پایگاه خبری صبح ملت این در حالی است که از این طلای سیاه و منابع نفتی فراوان که دائما توسط شرکت ملی نفت بهره برداری میشود هیچ بهره ایی به مردم محروم این منطقه نمی رسد.

سهم مردم مرغا از این طلای سیاه فقط لوله های حامل نفت است که از آنجا عبور می کنند و به پتروشیمی جهت پالایش و فروش منتقل می‌شوند.

با توجه به اینکه مرغا از جهت کشاورزی ، منابع انرژی ، پوشش گیاهی و.....مستعد است اما علی رغم این استعداد  بسیار محروم است. 

 فراهم نبودن زیرساخت های اولیه وامکانات معمول که نیاز های اساسی همه مردم  را در بر می گیرد باعث نابسامانی ها و محرومیت های عدیده ای در  این منطقه شده است.

به رغم امکانات خدادادی در این منطقه ،این همه کمبود امکانات  و فقر  نشانه چیست ؟

بی تدبیری ها وعدم مدیریت های کارگشا و دلسوزانه و نپرداختن به این مشکلات و رفع آنها از سوی مسئولین مربوطه مردم مرغا را در رنج و عذاب مضاعف انداخته است.
نمونه ی این کمبودها ، سرعت پایین  اینترنت  است 
دهستان مرغا فاقد اینترنت پرسرعت میباشد که یکی از دغدغه های مهم مردم منطقه است و این مشکل تاکنون باعث ترک تحصیل تعدادی از  دانش آموزان و دانشجویان  به خصوص در طی این دوسال و دوران کرونایی که نوجوانان و جوانان منطقه امورات درسی خود را باید از این طریق پیگیری و انجام می‌دادند شده است.

چرا دهستان مرغا فاقد اینترنت پرسرعت است ؟و چرا مشکل به این مهمی باید از چشم مسؤلین محترم پوشیده بماند؟

مطالبه دیگر مردم منطقه مرغا عدم وجود درمانگاه مجهز و به روز است،
با توجه به پراکندگی روستاها در منطقه فقط یک درمانگاه آن هم بدون تجهیزات که در روستای چم ریحان واقع شده است وجود دارد.

فاصله این درمانگاه تا  تنها بیمارستان ایذه قریب به 43 کیلومتر است این در حالی است که این درمانگاه از داشتن حتی یک دستگاه آمبولانس محروم است وبارها به همین دلیل مردم منطقه شاهد حوادث ناگوار بودند. 

عدم برخورداری  منطقه مرغا با این تعداد جمعیت و 45 روستا  از بدیهی ترین امکان درمانی در یک درمانگاه چون یک دستگاه آمبولانس علامت سوالی بزرگ دارد! و کمترین مطالبه ی مردم این منطقه است.

 واقعا باید  پرسید چرا منطقه مرغا از وجود این امر مهم واساسی بی بهره است؟؟

یکی دیگر از مشکل ها و معضلات دهستان مرغا عدم برخورداری از نعمت گاز رسانی می باشد
 
هنوز مردم این منطقه از سیلندر گاز آن هم با پرداخت  قیمتی گزاف استفاده می کنند.

 مردم این  منطقه در طول سال بخصوص نیمه دوم پاییز و فصل زمستان در سرمای شدید جهت گرم نگه داشتن خانه و کاشانه خود مجبورند از نفت و بخاری های نفتی و هیزم استفاده کنند،
امری که به طبع استفاده از این سوخت ها بیماری های تنفسی و خطرات جدی را به دنبال دارد. 

عدم وجود راههای ارتباطی مناسب در این منطقه معضل دیگری است که سلامتی و جان مردم منطقه را همواره تهدید می کند .

جاده ارتباطی و اصلی این منطقه به دلیل استاندارد نبودن سالانه شاهد تصادفات و حوادث تلخ می باشد و با توجه به اینکه مرغا دارای ظرفیت های مختلفی همچون گردشگری ، سیاحتی، زیارتی، و زیست محیطی می باشد در طول سال میزبان تعداد زیادی از گردشگران ،مردم شهرستان ایذه و حومه می باشد که جاده مواصلاتی بین شهرستان های مسجدسلیمان،اندیکا و ایذه نیز است و این مشکلات  اساسی سبب شده تا تردد در منطقه کاهش‌ و مهاجرت مردم به شهر افزایش یابد ودر نهایت مرغا تبدیل به منطقه‌ای متروکه می‌شود

  مسؤولین کشوری، مسئولین استان و مسئولین  شهرستان ایذه کی تصمیم دارند این منطقه را به حساب بیاورند و مشکلات مردم را ببینند؟؟ 

چه زمانی قرار است  در رابطه با مشکلات مردم مرغا تدبیر وتصمیم امیدوار کننده ایی اتخاذ کنند؛ تا پیش از این  شاهد عسرو حرج  و این همه تنگنا برای مردم منطقه مرغا نباشیم

گزارش / کامران زمانپور 

مورخ 10تیر 1401

http://dezfoolnews.ir/fa/News/85336/مطالبات-عدیده-ی-مردم-مرغا-در-شهرستان-ایذه-سالهاست-که-بی-پاسخ-مانده-است
بستن   چاپ