تأثیر توانمندسازی کارکنان بر عملکرد بازاریابی
شنبه 13 آذر 1400 - 14:46:55
صبح ملت نیوز

با توجه به تغییر انتظار مشتریان، داشتن عملکرد موفق در نظام بازاریابی شرکت‌ها یکی از نگرانی‌های بزرگ و رو به رشد برای محققان و مدیران بازاریابی می‌باشد،به‌گونه‌ای که بهره‌وری بازاریابی و رتبه‌بندی معیارهای عملکرد همواره از اولویت‌های مؤسسه تحقیقات بازاریابی بوده است، در همین راستا به‌تازگی بیشتر شرکت‌ها ضوابط حرفه‌ای مربوط به اخلاق و باورهای اجتماعی را که متمرکز بر قوانین خاص هستند، پذیرا بوده و به رعایت اخلاق بازاریابی به‌عنوان یکی از چالشی‌ترین حوزه‌ها در نظام ارزیابی عملکرد بازاریابی توجه دارند (شارما[1] و همکاران، 2016، 3).

بر اساس رویکرد بازاریابی، رسیدن به اهداف سازمانی مستلزم شناخت نیازها و خواسته‌های بازار هدف و مرتفع ساختن آن با رضایتمندی مورد انتظار به‌صورتی بهتر از رقبا می‌باشد. در رویکرد بازاریابی، تمرکز بر مشتری و ارزش‌های مورد نظر آن، مسیر فروش و منفعت است. برخلاف فلسفه مبتنی بر محصول که شعارش "بسازوبفروش " است، در رویکرد بازاریابی، تأکید بر مشتری بوده و شعار آن "حس کن و به آن جواب بده " می‌باشد. اغلب، پیروی از رویکرد بازاریابی نیازمند کارهایی بیش از پاسخگویی به نیازهای بیان شده و واضح مشتری است شرکت‌های مشتری مدار، مشتریان فعلی‌شان را عمیقاً موردتحقیق قرار می‌دهند تا با خواسته‌های آن‌ها آشنا شده، ایده‌های جدید محصول و خدمات را جمع‌آوری کنند و پیشنهادهای ارتقاء محصولات را بررسی کنند. این شرکت‌ها، وقتی نیازها مشخص بوده و مشتری بداند که واقعاً دنبال چه چیزی است، به نحو مطلوبی اثر بخش هستند. این دیدگاه نسبتاً جدیداست و ممکن است اشتباهاً دیدگاه بازاریابی و فروش یکسان در نظر گرفته شود، ولی لازم به ذکر است که دیدگاه بازاریابی در واقع دیدگاه مدرن فروش و دیدگاهی است که از طرف مصرف‌کنندگان به تولیدکنندگان تحمیل شده است (عاطفی، 112،1390).

بی‌شک توجه ویژه به عوامل مؤثر بر توانمندسازی کارکنان می‌تواند به‌عنوان مهم‌ترین فاکتور پویایی و اثربخشی هرچه بیشتر سازمان موردتوجه قرار گیرد. توانمندسازی احساس تملک کارمند را نسبت به کارش افزایش می‌دهد به‌نحوی‌که او نسبت به کارش احساس غرور می‌کند و انجام وظایف را با میل و رغبت بر عهده می‌گیرد، در غیر این صورت یک نگاه خالی از احساس نسبت به کارش خواهد داشت. کارکنانی که توانمندتر هستند تعهد و رضایت بیشتر و فشارهای شغلی کمتری دارند، احتمالاً همکاری و مشارکت کاری بیشتری دارند. توانمندسازی کارکنان یکی از ابزارهای مؤثر برای افزایش بهره‌وری کارکنان و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانایی‌های فردی و گروهی آن‌ها در راستای اهداف سازمانی است (حسامی،36،1387).

از طرف دیگر و برای توانمندسازی کارکنان ایجاد انگیزه در آنان ضروری است. انگیزش یکی از مسائل کلیدی بوده که بی‌شک نقش تعیین‌کننده‌ای در ابعاد مختلف سازمانی دارد و سازمان‌ها برای نیل به اهداف بلندمدت و دوام در دنیای رقابتی تجارت امروزی موظف به ایجاد انگیزش در افراد سازمان هستند. انگیزش به‌طورکلی به سه عامل نیازها، برانگیختن‌ها و مشوق‌ها دسته‌بندی می‌گردد که بر اساس این دسته‌بندی‌ها می‌توان با توجه به هر یک از عوامل تعیین‌کننده آن روش‌هایی برای ایجاد انگیزش در سازمان‌ها به کار گرفت


نبی اله محمدی[1]- رضا پیرایش[2]- هلن بهره ور[3]



[1]استادیار دانشگاه آزاد واحد زنجان،گروه مدیریت ، دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه زنجان ، زنجان ، ایران mohammadi_managemennt@yahoo.com

[2] استادیار دانشگاه زنجان،گروه مدیریت ،دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه زنجان ، زنجان ، ایران r-pirayesh@znu.ac.ir

[3] نویسنده مسئول ، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه صوفی رازی زنجان،زنجان ،ایران، helen.bahrevar_arch@yahoo.com 




[1]- Sharma


http://dezfoolnews.ir/fa/News/83332/تأثیر-توانمندسازی-کارکنان-بر-عملکرد-بازاریابی
بستن   چاپ