معاون دامپزشکی خوزستان:
شهروندان از دست فروشان گوشت خرید نکنند
چهارشنبه 10 آذر 1400 - 12:28:01
ایرنا
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خوزستان به شهروندان توصیه کرد از دست فروشان فرآورده‌های خام دامی به دلیل غیربهداشتی و اطمینان نداشتن از سالم بودن این فرآورده‌ها، خرید نکنند.

دکتر رضا اسدی افزود: فرآورده های خام دامی عرضه شده در مبادی ورودی کلانشهر اهواز ، گواهی بهداشتی از کشتارگاه‌های زیر نظارت دامپزشکی را ندارند.

وی با اشاره به فضای آلوده محل‌های عرضه فرآورده‌های خام دامی و فقدان معیارهای بهداشتی و خطر شیوع انواع بیماری‌های ویروسی و غیرویروسی که سلامت شهروندان را تهدید می کند از شهروندان خواست برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها ، از خرید این فرآورده‌ها خودداری کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خوزستان ادامه داد: برای جمع‌آوری عرضه کنندگان فرآورده‌های خام غیربهداشتی اقدام زیادی به صورت بخشی و بین بخشی انجام شده ولی تاثیر چندانی در محدود کردن فعالیت آنان نداشته است.

اسدی، با بیان اینکه بهترین و کارسازترین شیوه برای توقف فعالیت عرضه کنندگان غیربهداشتی فرآورده های خام دامی(گوشت قرمز) خرید نکردن است افزود: تا تقاضا برای خرید فرآورده‌های خام دامی وجود دارد توقف فعالیت آنان نمی‌تواند موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ سازی و هشدارهای بهداشتی نسبت به خرید نکردن فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی می‌تواند فعالیت اینگونه محل های عرضه را غیراقتصادی کند گفت: ادامه این وضعیت چهره عمومی شهر را مخدوش کرده است بنابراین خود شهروندان باید کمک کنند تا این معضل اجتماعی برطرف شود.

اسدی ادامه داد: از دیدگاه دامپزشکی کشتار دام خارج از کشتارگاه ، نداشتن برچسب دام کشتارگاهی و نداشتن مهر تاییدیه دامپزشکی غیرمجاز است.  
چندی پیش نیز دکتر مصطفی کنارکوهی مدیرکل دامپزشکی خوزستان نسبت به فعالیت عرضه کنندگان فرآورده‌های خام دامی در ورودی‌های اهواز و مناطق بین شهری در سطح خوزستان هشدار داده بود.

وی گفته بود: سالم بودن دام زنده باید تایید شود تا مجوز کشتار در کشتارگاه، صادر شود در حالی که عرضه کنندگان فرآورده‌های خام دامی، بدون رعایت موازین بهداشتی و نظارت، اقدام به کشتار دام سبک و سنگین می‌کنند.

فرآورده‌های خام دامی در ورودی‌های اهواز و نیز در سطح خوزستان از جمله منتهی به باغملک و ایذه 40 تا 50 درصد زیرقیمت بازار عرضه می‌شود که این خود یکی از دلایل مهم گرایش مردم به خرید گوشت از دست فروشان و قصابی های بین راهی بدون مجوز و پروانه بهداشتی است.

به گزارش صبح ملت به نقل از ایرنا، دست فروشان فرآورده‌های خام دامی هر از چند گاهی  با ماموران دامپزشکی درگیری لفظی و گاه برخورد فیزیکی داشته‌اند.

http://dezfoolnews.ir/fa/News/83100/شهروندان-از-دست-فروشان-گوشت-خرید-نکنند
بستن   چاپ