به مناسبت بازگشایی مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول
به مناسبت بازگشایی مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول
جمعه 5 آذر 1400 - 20:46:02
صبح ‌ملت ‌نیوز
به مناسبت بازگشایی مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول

طرح مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول در سال 66 از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول به معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد گردید. با پذیرفتن این طرح از سوی معاونت سینمایی و واگذاری زمین لازم از سوی شهرداری دزفول ، طراحی آن توسط مهندس فرهاد احمدی در سال 1366 انجام گرفت.

در سال 67 عملیات پروژه فوق آغاز شد و سپس به صورت طرح ملی شناخته و بودجه آن از سوی دولت تأمین و با پی گیری و حمایت جدّی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی احداث گردید و ساخت آن در سال 1372 پایان یافت.

مهندس طراح این بنا، فرهاد احمدی، پس از طراحی سازه که چندین سال به طول انجامید  آن را در جشنواره «روروز» نروژ معرفی کرد و طرح او  توانست  به عنوان پروژه ی منتخب، برگزیده شود؛ و این مجتمع که یکی از شاهکارهای معماری ایرانی است توانست شهرت جهانی پیدا کند.

مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول، از زیباترین سازه های ایرانی، بعد از جنگ تحمیلی است که از چهار بخش متمایز تشکیل شده است: 

1- بخش ارائه آثار؛ شامل دو تالار کوچک و بزرگ نمایش، سالن انتظار و صحنه‌ی نمایش نمایشگاه ها
2- بخش اطلاعات؛ شامل کتابخانه و اطلاع رسانی
3- بخش آموزش؛ شامل دو مدرسه هنری؛ هنرهای سنتی و هنرهای تصویری
4- بخش خدمات؛ شامل فروشگاه ها، چایخانه ی سنتی، نماز خانه، فضاهای عمومی جهت گردهمایی هنرمندان و هنر دوستان

 این طرح به دلیل برخورداری از رنگ و بوی معماری ایرانی اسلامی، استفاده از آجر نماها و کاشی های لعابی و کاربرد بادگیرهای مدرن و سقف های گنبدی بسیار مورد توجه قرار گرفت که به ترتیبی منعکس کننده مفاهیم بنیادین این دیار در ایجاد فضا و استفاده از هندسه مالوف در ترکیب با مصالح بومی بود، در حالی که از احکام و فن آوری دوران معاصر (مدرن) بهره می گرفت. در واقع ساختمانی با ویژگی های منطقه ای بود که امکان درک جهانی را داشت؛ اما متأسفانه این مجتمع با این که به عنوان یک طرح ملی شناخته می شود، چند سالی بود که مورد بی مهری و بی توجهی مسئولین قرار گرفته بود؛ حال بعد از تعطیلی های مکرر و پیگیری های مداوم،  روز گذشته، پنجشنبه 4 آذر 1400، این مجتمع فرهنگی سینمایی به مناسبت هفته ی بسیج فعالیت خود را با اکران فیلم سینمایی  « آبجی» ساخته ی فیلمساز مطرح شهرمان، مرجان اشرفی زاده، آغاز کرد.

امید داریم، مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول با  معماری خاص و جذاب خود بتواند در بخش های مختلف به شهروندان و گردشگرانی که از دزفول، شهر آجری، بازدید می کنند برای همیشه خدمات فرهنگی و هنری ارائه دهد و همچنین امید داریم که  دیگر شاهد تعطیلی این مجتمع زیبا و دیدنی نباشیم.

مریم کاظم پور

http://dezfoolnews.ir/fa/News/82723/به-مناسبت-بازگشایی-مجتمع-فرهنگی-سینمایی-دزفول
بستن   چاپ