دکتر ربابه شیخ الاسلام:
اظهارات غیرکارشناسی مهمان برنامه خندوانه واکنش انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران را به دنبال داشت
شنبه 29 آبان 1400 - 13:23:31
سلامت نیوز

دکتر ربابه شیخ الاسلام: اظهارات غیرکارشناسی مهمان برنامه خندوانه واکنش انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران را به دنبال داشت.

نامه سرگشاده انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت در اعتراض به اظهارات غیر کارشناسی میهمان برنامه خندوانه

 به نقل از روابط عمومی انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران، در پی اظهارات غیر کارشناسی میهمان برنامه خندوانه در خصوص تغذیه افراد مبتلا به دیابت؛ این انجمن در نامه ای خطاب به ریاست صدا و سیما به مطالب نادرست ارائه شده در این برنامه اعتراض نموده و خواستار اصلاح روش دعوت از کارشناسانی شد که قرار است در خصوص موارد تخصصی علوم پزشکی؛ اطلاعاتی ارائه کنند .آموزش هایی که اثرات غیر قابل انکاری بر آگاهی و عملکرد آحاد مردم و به تبع آن سلامت جامعه دارد. متن این نامه اعتراضی به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر پیمان جبلی
ریاست محترم صداو سیمای جمهوری اسلامی
با سلام
به استحضار می رساند: در برنامه پر مخاطب خندوانه که در روز چهارشنبه 26 آبان 1400 از شبکه نسیم پخش شد، یکی از مهمانهای برنامه که تخصصی در زمینه علم تغذیه نداشتند ، مطالب نادرستی از جمله در ارتباط با مصرف لبنیات توسط افراد دیابتی عنوان کردند که فاقد هرگونه پایه و اساس علمی بود و می تواند برای سلامت عموم افراد جامعه و بخصوص بیماران مبتلا به دیابت اثرات زیان آور و غیرقابل جبران به همراه داشته باشد.
این متخصص محترم عنوان کردند که یک لیوان دوغ معادل یک لیوان نوشابه قند دارد و افراد مبتلا به دیابت نباید مطلقا از این ماده غذایی استفاده کنند و این در حالی است که یک لیوان نوشابه 25 گرم قند دارد ولی مقدار قند یک لیوان دوغ 5 تا 6 گرم و آن هم از نوع قند لاکتوز است. همچنین در این برنامه از لبنیات به عنوان سم سفید نام برده شد.
اشتباهاتی از این قبیل در صحبت های ایشان به فراوانی وجود داشت. عنوان شدن این مطالب سراسر اشتباه درکشوری مانند ایران که سرانه مصرف لبنیات نسبت به سایر کشورها بسیار پایین تر است، بدون توجه به ارزش غذایی لبنیات بسیار نگران کننده است. جامعه تغذیه کشور تقاضا دارند که در این خصوص اقدامات اصلاحی برای اطلاع رسانی به مردم صورت گیرد و کارشناسان محترم برنامه های صدا و سیما با دقت نظر بیشتری انتخاب شوند.، تا افراد فقط در حیطه تخصصی خود اظهار نظر نمایند و موجب انتقال اطلاعات نادرست به مردم نشوند.
شایسته است در اولین فرصت ممکن در همان برنامه نسبت به اصلاح موارد گفته شده توسط فردی متخصص در حیطه علم تغذیه دستور اقدام لازم صورت گیرد.

رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران

http://dezfoolnews.ir/fa/News/82264/اظهارات-غیرکارشناسی-مهمان-برنامه-خندوانه-واکنش-انجمن-علمی-غذا-و-تغذیه-حامی-سلامت-ایران-را-به-دنبال-د
بستن   چاپ