اکونومیست: بن سلمان عربستان را به مهلکه می‌کشاند
سه شنبه 18 آبان 1400 - 19:02:07
ایسنا
یک رسانه انگلیسی اعلام کرد که ولیعهد عربستان سعودی و حاکم دوفاکتوی آن با اقدامات و سیاست‌های بی‌پروایش این کشور را به مهلکه می‌کشاند.

نشریه اکونومیست در گزارشی نوشت که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی با سیاست‌های بی‌پروایانه و برنامه‌های اقتصادی تبلیغاتی خود که هیچ تاثیر واقعی ندارد، عربستان را به سمت مهلکه سوق می‌دهد.
طبق نوشته این نشریه، سیاست‌های خارجی و اقتصادی عربستان سعودی با عملکرد فاجعه بار در دوران سلطنت ملک سلمان و پسرش محمد حاکم دوفاکتوی این کشور، برجسته شده است.
این نشریه همچنین نوشت که از زمان صعود بن سلمان به صحنه سیاسی عربستان، اخبار خوبی از این کشور به گوش نمی‌رسد. بن سلمان بر یک فهرست بلند از اقداماتی که او را به وحشی گری و بی‌پروایی مشهور کرده، نظارت داشته است، مانند جنگ فاجعه بار کنونی در یمن و محاصره قطر.
این رسانه در ادامه به ربودن عجیب سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان و قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی و همچنین زندانی کردن فعالان به اتهامات مشکوک و بازداشت شاهزادگان و بازرگانان برای دریافت پول از آنها اشاره کرد.
اکونومیست همچنین نسبت به افول فاجعه بار سیاست خارجی عربستان به دلیل تحرکات جنجالی و زیان آور بن سلمان هشدار داد و نوشت: محاصره قطر به امتیازات عمده منجر نشد و ربوده شدن حریری نفوذ عربستان در لبنان را افزایش نداد. هیچ یک از این اقدامات برای جذب سرمایه گذاری خارجی به عربستان که محمد بن سلمان برای دور کردن اقتصاد عربستان از اتکای بیش از حد به نفت به آن نیاز دارد، مفید نبوده است.
طبق این گزارش، هدف قرار دادن مستقیم و مستمر تاجران عربستان باعث بی‌ثباتی جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشور شده است که از 8.1 میلیارد دلار در سال 2015 به 1.4 میلیارد دلار در سال 2017 کاهش یافته است.
این نشریه همچنین نوشت: چشم‌انداز بن سلمان برای اصلاحات اقتصادی چیزی جز ده‌ها طرح و پروژه بزرگ اجرا نشده نیست و هدف او تقلید از همسایگان موفق خود و رقابت با آنها است. زمانی که بن سلمان بر تاج و تخت می‌نشیند، رقبای زیادی در خاندان سلطنتی از عموزاده‌های آسیب‌دیده‌اش برای او وجود خواهد داشت، زیرا برخی هنوز در خشمگین بوده و تهدید می‌کنند.
طبق نوشته اکونومیست، محمد بن سلمان در طول سال‌هایی که قدرت را به دست داشته است تنها ثابت کرده است که شیفته قدرت و دیکتاتوری فاسد است که استبداد را تداوم می‌بخشد و با هرگونه مشارکت سیاسی و جدایی قوا مقابله می‌کند. علاوه بر این بن سلمان که به حکومت سرکوبگرانه و بی‌پروا معروف است، 37 سمت رسمی را در انحصار خود درآورده است و این مساله شدت اقتدارگرایی و رویکرد دیکتاتوری خود و همچنین تلاش دائمی او برای انحصار قدرت را تثبیت کرده است.
اکونومیست همچنین نوشت: ناظران سال‌های حکومت ملک سلمان و پسرش از سال 2015 تا کنون را سخت‌ترین سال‌ها برای عربستان از زمان تأسیس آن توصیف می‌کنند.

http://dezfoolnews.ir/fa/News/81259/اکونومیست-بن-سلمان-عربستان-را-به-مهلکه-می‌کشاند
بستن   چاپ