درخواست چین از بانک جهانی برای کمک به افغانستان
درخواست چین از بانک جهانی برای کمک به افغانستان
پنجشنبه 6 آبان 1400 - 12:02:05
باشگاه خبرنگاران
به گزارش صبح ملت نیوز به نقل از رویترز، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، از بانک جهانی و صندوق بین المللی پول خواست تا حمایت مالی از افغانستان را از سر بگیرند.
وانگ یی که از طریق کنفرانس ویدئویی با وزرای خارجه کشور‌های همسایه افغانستان صحبت می‌کرد، گفت: «افغانستان در همه جبهه‌ها به احیا و بازسازی نیاز دارد و توسعه آن اولویت اصلی است.»
او مجدداً از آمریکا و سایر کشور‌های غربی خواست تا تحریم‌های یکجانبه علیه افغانستان را لغو کنند و از سازمان بهداشت جهانی نیز درخواست کرد تا واکسن‌های کرونا و تجهیزات پزشکی بیشتری را برای کمک به افغانستان فراهم کند. چین گفته است که 30 میلیون دلار کمک‌های بشردوستانه اضطراری به افغانستان ارسال خواهد کرد.
وزیر خارجه چین در مورد طالبان نیز صحبت کرد و گفت: «تصور کلی من این است که گروه طالبان مشتاق گفتگو و همکاری با کشور‌های خارجی هستند و در این مورد جدیت دارند.»
پس از تسلط طالبان بر افغانستان، میلیارد‌ها دلار از دارایی‌های این کشور در بانک‌های جهانی مسدود شد و موسسات مالی بین المللی نیز دسترسی این کشور به منابع مالی را متوقف کردند.
در حال حاضر، بانک‌های افغانستان پولی ندارند، کارمندان دولت حقوق نگرفته اند و قیمت مواد غذایی افزایش یافته است. صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه گفت که اقتصاد افغانستان در سال جاری تا 30 درصد کاهش می‌یابد که این امر به بحران پناهجویان دامن خواهد زد.

http://dezfoolnews.ir/fa/News/80377/درخواست-چین-از-بانک-جهانی-برای-کمک-به-افغانستان
بستن   چاپ