تئاتر ایران پتانسیل جهانی شدن را دارد
تئاتر ایران پتانسیل جهانی شدن را دارد
پنجشنبه 22 مهر 1400 - 22:26:44
صبح ملت نیوز
گفتگوی صمیمانه با حمید ناصر تهیه کننده و مدیر تولید نمایش و تئاتر

حمید ناصر در گفتگویی به خبرنگار  ما بیان کرد : من حمید ناصر تهیه کننده و مدیر تولید نمایش و تئاترهستم  از گذشته خودم که بگم  اول مرحوم پدرم محمدناصر از بازیگران نمایش سنتی و تعزیه بودند که از کودکی همراه ایشان گاهی روی صحنه حاضر می شدم و بعد استاد سیروس همتی و فریدیوسف پور و در عرصه سینما هم محمدحسین فرحبخش و پویاپورمعانی کمک شایانی به من کردند.

تئاتر ایران پتانسیل جهانی شدن را به لحاظ عشق به کار و استعداد در زمینه کارگردانی و بازیگری دارد.
من تحول بزرگی را در تئاتر امروز ایران می بینم. تغییرات و حرکت هایی که رو به سوی تعالی دارد. امیدوارم بعد از پایان دوران کرونا دوباره ارزش های این هنر فاخر بیشتر در جامعه دیده شود.

وی افزود :  به نظرم بزرگترین مشکل ما در تئاتر برای عرضه به دنیای هنر، مشکل زبان است. اگر مردم دنیا با زبان شیرین فارسی آشنایی پیدا کنند، زمینه رشد و بالندگی برای این هنر اصیل فراهم می شود. البته عدم تسلط بازیگران ما به زبان انگلیسی هم یکی از عامل باز دارنده در این بخش می باشد.


او ادامه داد:  البته مشکلاتی مانند  نبودن امکانات تمرینی، نداشتن امنیت شغلی که خود باعث عقب ماندن تئاتر از حد مطلوب امروز شده است هنرمندرا باز می دارد. 

 بازیگر خوب تئاتر مگر چقدر درآمد دارد که فقط دغدغه بازی داشته باشد. کارگردان یا نویسنده تئاتر هم فقط بخاطر عشق به صحنه و مردم هست که کار می کند. گاهی ماه ها تمرین و انرژی صرف می شود و در نهایت چند ماه بعد در بازبینی کار قبول نمی شود یا بازبین های محترم درخواست تغییر یا حذف دیالوگ های کار را می کنند که ممکن است کل جریان داستان نمایش با این اصلاحات تغییر کند.
 
ناصری ضمن تأکید بر اینکه ادبیات یک پای ثابت این هنر است، بیان داشت: مگر می شود این همه دیالوگ وزین و تاثیر گذار را از پیکره ی تئاتر جدا کرد؟ و ما امروز شاهد متن های بسیار فاخر و تاثیر گذار از سوی نویسندگان خوب کشور مان در عرصه نمایشنامه نویسی هستیم که این خود نوید آینده ای روشن در این عرصه را دارد.

وی اظهار داشت: نبودن سالن های حرفه ای تئاتر و عدم آشنایی اکثر شهرها با هنر تئاتر باعث شده عامه مردم حتی یک بار هم سالن تئاتر را از نزدیک ندیده باشند، اما فیلم های سینمایی در تمام شبکه ها و تمام پلتفرم ها قابل دسترسی هستند . و این خیلی به دیده شدن بازیگران کارهای تصویری کمک می کند. 

اگر بخواهم  نام چند تن از کارگردان های خوب تئاتر را بیان کنم  به افرادی همچون؛ محمدرحمانیان/ حمیدرضا نعیمی/ سیروس همتی/ دکترقطب الدین صادقی هادی مرزبان؛ وحید رضا قناعتیان اشاره کرد.
و در عرصه بازیگری هم از بازیگران خوب و با سابقه تئاتر همچون به فرهاد ملوندی/ سروش طاهری/ سامان دارابی/ شهرام مسعودی/ محمدهادی عطایی/ علی یعقوب زاده/ آرزو نبوت/ نسیم پور سلیم /آزیتا نوری وفا/ مانلی حسین پور/ الهه زحمتی
 
ناصری بیان کرد :  تئاترهایی که به عنوان مدیر تولید در آنها حضور داشته ام و اجرا رفته است عبارتند از:
من میخواهم زنده بمانم؛ به کارگردانی احمد ارجمندی/ فولاد هرگز زنگ نمیزند؛ فیش آباد؛ یک شاخه گل سرخ؛ کلارینت؛ مُزا مُزا و صبح به خیر به کارگردانی سیروس همتی /  قربانی؛ حانیه و نمایش شبی که گوزن ها در آتش سوختند؛ به کارگردانی یوسف فریدپور/ تقدیم به ایتالو کالوینو: به کارگردانی منصور صلواتی / پروانه و یوغ: به کارگردانی مراد اسکندری/ بر پهنه دریا: به کارگردانی شهرام مسعودی/ مانیفست تلخ به روایت من: به کارگردانی بهار براتی و نمایش مکعب؛ به کارگردانی رستا رضوی که در جشنواره خیابانی فجر اجرا شده است.

وی در پایان بیان کرد :از مسئولین خواهشمندم در شرایط پیش آمده جهانی و بیماری همه گیر کرونا که بسیاری از اهالی تئاتر را خانه نشین کرده و از درآمد محروم هستند، مساعدت خود را شامل این قشر گردانده و حداقل حق طبیعی این قشر که داشتن بیمه و امنیت شغلی هست را جامه عمل بپوشاند.

 همچنین ضبط حرفه ای تئاترها و پخش از شبکه های سیما و پلتفرم های پربازدیدی مثل فیلیمو و نماوا ... را پیشنهاد داد چراکه معتقدم با این کار موجب دیده شدن بیشتر بازیگران و عوامل تئاتر شده و هم می توان از تبلیغات و اسپانسرینگ، درآمدی را عاید تئاتر گرداند.

عکاس و خبرنگار صبح ملت نیوز :
خدیجه امینی علمداری 
 

http://dezfoolnews.ir/fa/News/78434/تئاتر-ایران-پتانسیل-جهانی-شدن-را-دارد
بستن   چاپ