جلسه بررسی مشکلات سازه‌های آبی شوشتر برگزار شد / مطالعات تثبیت دیواره غربی آبشارهای شوشتر تا پایان آبان انجام می‌شود
چهارشنبه 21 مهر 1400 - 16:03:04

✴️ جلسه بررسی مشکلات سازه های آبی تاریخی شوشتر با حضور مسئولان مرتبط و پس از بازدید از وضعیت دیواره غربی آن در فرمانداری شهرستان برگزار شد.

🔷 در همین زمینه معاون امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: چشم‌انداز بلند مدت برای تثبیت و محافظت دیواره غربی آبشارهای شوشتر مشخص شده و مطالعات مربوطه در این زمینه تا پایان آبان امسال انجام می‌شود.

🔶 فاضل عبیات بیان کرد: پس از پایان مطالعات این دیواره، فرآیند تصویب آن در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام می شود.

🔷 در این زمینه باید فرآیند لازم طی شده و کار به شرکت‌ها یا موسسات اجرایی صلاحیت دار واگذار شود تا بتوان پروژه‌هایی که از این مطالعات استخراج شده را به خوبی انجام بدهد و در بلند مدت این سازه‌ها با مشکلی روبه رو نشوند.

🔶 معاون امور عمرانی استاندار خوزستان ادامه داد: مشکلاتی در خصوص مسوولیت‌ دستگاه‌های اجرایی نسبت به این اثر ثبت جهانی مطرح شد که قرار است نشستی در 2 هفته آینده در سطح ملی با حضور نمایندگانی از وزارت کشور، نیرو و میراث فرهنگی برگزار شود تا تصمیم لازم برای حل مشکلات گرفته شود.

🔷 وی گفت: علاوه بر این، اقدامات کوتاه مدتی نیز به صورت اضطراری برای پیشگیری از هرگونه حادثه و جلوگیری از ریزش توسط مهندسان مشاور مشخص شده و وظایف دستگاه‌ها در این زمینه ابلاغ شده است.

🔶 عبیات با بیان اینکه اقداماتی نیز در ارتباط با نشتی آب و فاضلاب در این سازه انجام شده ادامه داد: مقرر شد برای اطمینان بیشتر با پیشرفته‌ترین روش‌ها کلیه شبکه آب این منطقه به وسعت 90 کیلومتر مربع تا پایان مهرماه، نشت یابی شود.

🔷 همچنین فرماندار شوشتر در این جلسه گفت: دیواره غربی باید مورد توجه جدی و اساسی قرار گیرد و در صورت ریزش ممکن است مجموعه سازه ها با خطرات فنی مواجه شود.

🔶 مهندس حسین پنبه‌دانه اظهار کرد: باید بار روی دیواره سبک سازی شده و فشار کمتری وارد شود تا ریسک خطر مربوط به دیواره غربی کاهش یابد.

🔷 وی افزود: حدود 25 واحد مسکونی بالای دیواره وجود دارد که نیاز به تملک دارند و این مطالبه‌ای است که دوستداران میراث فرهنگی سالهاست آن را درخواست می‌کنند.

🔶 فرماندار شوشتر بیان کرد: تملک واحدهای مسکونی و سبک سازی بار ثقلی وارد شده به دیواره شاید یکی از مهم‌ترین نیازهای درمان این مشکل باشد که باید با همتی مناسب صورت گیرد.

✅ در این بازدید و جلسه، کرمی نژاد مدیرعامل آبفا خوزستان، موسوی مدیرکل میراث فرهنگی، عزیزی مدیر پایگاه‌های جهانی وزارتخانه، نمایندگانی از سازمان آب و برق و برخی مسئولان محلی حضور داشتند.

http://dezfoolnews.ir/fa/News/78387/جلسه-بررسی-مشکلات-سازه‌های-آبی-شوشتر-برگزار-شد-مطالعات-تثبیت-دیواره-غربی-آبشارهای-شوشتر-تا-پایان-آ
بستن   چاپ