گرامیداشت پدر سنتورنوازی معاصر ایران در "چراغداران" رادیو فرهنگ
گرامیداشت پدر سنتورنوازی معاصر ایران در "چراغداران" رادیو فرهنگ
دوشنبه 19 مهر 1400 - 23:11:12
گرامیداشت پدر سنتورنوازی معاصر ایران در "چراغداران" رادیو فرهنگ

برنامه مستند «چراغداران» رادیو فرهنگ  امروز دوشنبه 19مهر ماه به گرامیداشت استاد حبیب سماعی؛ پدر سنتورنوازی معاصر ایران اختصاص دارد.

در برنامه « چراغداران» که شرح کوتاهی از زندگی مفاخر ادبی و فرهنگی کشورمان است امروز استاد بهروز رضوی بخش هایی از داستان زندگی پدر سنتورنوازی معاصر ایران؛ استاد حبیب سماعی را روایت می کند.
حبیب سماعی در سال 1284 خورشیدی در تهران متولد شد. پدرش حبیب سماع حضور، نوازندهٔ سرشناسِ دوران قاجار بود و پسرش، حبیب را از سن 4 سالگی با موسیقی آشنا کرد. حبیب سماعیِ خردسال در این زمان، همراه با سنتورنوازی پدر، تمبک می‌نواخت و به دلیل جثهٔ کوچکش، ساز را روی بالش می‌گذاشت و پدر را همراهی می‌کرد. پس از 6 سالگی، سماع حضور به آموزش سنتورِ پسرش پرداخت.

صدای سنتور حبیب سماعی در 10 سالگی مورد تأیید و تحسینِ هنرمندانی نظیر: نایب اسدالله و آقا حسینقلی قرار گرفت. پس از آن، مدتی به «مدرسهٔ موزیک» به سرپرستی سالار معزز وارد شد و به تحصیل موسیقی پرداخت و با نت و تئوری موسیقی آشنا شد اما از این آموخته‌ها برای ثبتِ آثار خود بهره نبرد و به روش «سینه به سینه» هنرش را ادامه داد.
حبیب سماعی که با نام «سماعی» معرفی می‌شد و تنها شاگردِ یکی از آخرین نوازندگان سنتور (سماع حضور) بود، در سال 1319 پس از افتتاح مرکز پخش فرستندهٔ تهران، از نخستین نوازندگانی بود که در رادیو به نوازندگی پرداخت. از این زمان به بعد عموم مردم او و هنرش را شناختند. در این هنگام مسئولانِ ادارهٔ موسیقی کشور و روح‌الله خالقی که معاونت ادارهٔ موسیقی را بر عهده داشت، تلاش کردند تا وی را از مقامِ افسری ارتش به وزارت فرهنگ، با سِمتِ هنرآموزِ سنتور منتقل نمایند. سماعی در ابتدا با این امر موافقت نمود و به تربیت شاگردانی در ادارهٔ موسیقی کشور پرداخت اما به دلیل علاقه به لباسِ افسری، پس از مدت کوتاهی پشیمان شد، به ارتش بازگشت و به وزارت جنگ منتقل شد.
 او در سال 1322 از جمله هنرمندانی بود که به عنوان عضو مؤسس، به انجمن موسیقی ملی وارد شد و به همراهی هنرمندانِ دیگر، کنسرتهایی برگزار کرد.
حبیب سماعی در بهمن سال 1324 در اثر سرماخوردگی به ذات‌الریه مبتلا شد و به بستر بیماری افتاد. سرانجام حبیب سماعی در 20 تیر سال 1325، در سن 41 سالگی درگذشت و در گورستان ظهیرالدوله به خاک سپرده شد.
این برنامه برشی از زندگی «حبیب سماعی» است و نگاهی به زندگی استاد برجسته سنتورنوازی معاصر ایران دارد. 
برنامه «چراغداران» را به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت 12:15 روی موج‌اف ردیف106 مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید .

http://dezfoolnews.ir/fa/News/78272/گرامیداشت-پدر-سنتورنوازی-معاصر-ایران-در-چراغداران-رادیو-فرهنگ
بستن   چاپ