ارزیابی 85 روستاهای متاثر از زلزله اندیکا
ارزیابی 85 روستاهای متاثر از زلزله اندیکا/خسارات وارده به اموال مردم زیاد است
پنجشنبه 15 مهر 1400 - 09:11:37
ایرنا


 مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: 58 روستای آسیب دیده از زمین لرزه اخیر، از مجموع 595 روستا در شهرستان اندیکا تاکنون ارزیابی شده و این ارزیابی ادامه داد.

شهاب صدیقی، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان در این باره بیان کرد: ارزیابی‌ها از روز سه‌شنبه هفته جاری آغاز شده و تا به امروز 58 روستا ارزیابی شده که روند ارزیابی از سوی بسیج جامعه مهندسین، گروه‌های ارزیاب استان و دیگر شهرستان‌ها ادامه دارد.
وی ادامه داد: پس از وقوع زلزله 5.7 ریشتری در 12 مهرماه حدفاصل استان خوزستان و استان چهار محال بختیاری، 13 پس لرزه در منطقه داشتیم که بزرگترین این پس لرزه ها 3.7 ریشتر بود. پس از وقوع این زمین لرزه، ارگان‌های امدادی و درمانی و راه وارد عمل شدند و برای این کار هلال احمر خوزستان هفت تیم و یک بالگرد به منطقه اعزام کرد و اورژانس استان 21 دستگاه آمبولانس را راهی منطقه کرد و سه بالگرد را به صورت آماده باش قرار داد.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به نحوه امدادرسانی به آسیب دیدگان این حادثه بیان کرد: این زمین لرزه با وجود بزرگی شدت ریشتر، فوتی نداشت و تنها 16 مصدوم بر جای گذاشت که اقدامات درمانی و امدادی لازم برای آنها صورت گرفت.
وی گفت: خسارت وارده به اموال مردم به ویژه در حوزه واحدهای مسکونی و محل نگهداری دام‌ مردم بسیار زیاد است که همچنان در حال ارزیابی است.
صدیقی ادامه داد: بنا بر آمار اعلام شده 90 درصد جمعیت شهرستان اندیکا روستایی و 10 درصد آن شهری است و سه شهر آن جمعیتی در حدود پنج هزار نفر و 595 روستای آن جمعیتی در حدود 47 هزار نفر دارند.
وی با اشاره به پراکندگی روستاها در اندیکا گفت: برخی روستاها در مناطق کوهستانی و سخت گذر قرار دارند که رسیدگی به آنها را سخت کرده است.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان درخصوص آخرین وضعیت راه های این شهرستان بیان کرد: پس از زمین لرزه ریزش سنگ به جاده را داشتیم که تا عصر همان روز تمامی مسیرهای اصلی بازگشایی شد اما هنوز این مسیرها با توجه به سقوط سنگ های بزرگ و آسیب هایی که به جاده ها وارد شده ایمن سازی نشده اند از این رو اقدامات ترمیمی در دستور کار قرار گرفته است.
وی با اشاره به اسکان موقت خسارت دیدگان گفت: در وهله نخست بحث اصلی اسکان موقت مردم و بازسازی خانه ها و در وهله دوم بازسای تاسیسات برای ادامه جریان عادی زندگی مردم در حال انجام  و برنامه ریزی شده است.
صدیقی افزود: شهرستان اندیکا جزو 31 شهرستان محروم کشور و در دستور کار معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور نیز قرار دارد و با توجه به منابعی که برای این شهرستان تعریف شده است فرصت خوبی برای رسیدگی به وضعیت فعلی آن است.
وی گفت: بنیاد مسکن نیز مقرر شده بنا بر وظایف سازمانی خود در بحث ارزیابی و ستاد بازسازی کار را انجام دهد اما نیاز است دیگر دستگاه های اجرایی نیز کمک حال باشند.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان افزود:براساس گزارش های رسیده از دیگر شهرستان ها این زمین لرزه در برخی شهرستان ها از جمله ایذه و رامهرمز نیز خساراتی داشته است اما این خسارات جدی نبوده است و در دست بررسی و ارزیابی قرار دارد.


http://dezfoolnews.ir/fa/News/77767/ارزیابی-85-روستاهای-متاثر-از-زلزله-اندیکاخسارات-وارده-به-اموال-مردم-زیاد-است
بستن   چاپ