به مناسبت هفته ی دفاع مقدس
معرفی کتاب /زمین سوخته
جمعه 2 مهر 1400 - 15:22:32
صبح ملت نیوز
# معرفی کتاب ( به مناسبت هفته ی دفاع مقدس)
زمین سوخته
نویسنده: احمد محمود
سال انتشار: 1361
«زمین سوخته» روایت سه ماهه ی جنگ ایران و عراق، از شروع حمله ی تجاوز ارتش بعث عراق به منطقه ی جنوب کشورمان از جمله سوسنگرد، اهواز، اندیمشک دزفول و... است. این رمان، جنگ، مشکلات آوارگان، مقاومت جانانه ی مردم و خراب شدن خانه ها را با ظرافتی خاص و متفاوت به خوبی بیان کرده است و آن چنان ملموس است که  برای هر خواننده ای که در زمان اکنون آن را می خواند تازگی دارد و احساس عجیبی پیدا می کند.
# قسمت هایی از متن کتاب
همیشه ماها زیر سنگ آسیا هستیم. همه ی دردها را ما باید تحمل کنیم. زمان اون گوربگوری، فقر و گرسنگی مال ما بود. زندان و شکنجه و دربدری مال بچه های ما بود. حالام توپ و خمپاره و خمسه خمسه مال ماست. اونا که شکمشون پیه آورده، اون وقتا تو ناز و نعمت بودن و حالام فلنگو بستن و د برو که رفتی...(صفحه ی 71)
دلم می سوزه که روزای خوشی، کله گنده ها می خورن و می چاپن و سنگ وطن به سینه می زنن اما حالا که وقتشه سگ و گربه شونو هم ورداشتن و بردن...( صفحه ی 72)
-یی جنگ ... جنگ لعنتی!... مثه یه جانور خونخواره داره جوان ها را می ‌خوره.دلم ‌برا همه ی اونایی می سوزه که ‌ناخواسته طعمه ی جنگ شدن. 
- دلت ‌برا عراق ‌می سوزه؟!
- فرقی نمی کنه... ما می تونیم کنار همدیگر زندگی کنیم. همدیگر را دوست داشته باشیم! اما حالا؟ زندگی داغون شده... تکه ‌پاره شده...(صفحه ی 200)
# معرفی نویسنده
احمد اعطا با نام ادبی «احمد محمود» در 4 دی ماه سال 1310 در اهواز به دنیا آمد، اما چون پدر و مادرش اهل دزفول بودند خود را بیشتر دزفولی می دانست به شکلی ‌که در اغلب آثار او می توان رد پایی از گویش مردم دزفول را مشاهده نمود.
احمد ‌محمود را پیرو ‌مکتب «واقع گرایی اجتماعی» می خوانند.‌ به طوری که وارد زندگی مردم شده و درد و رنج های آنها را به خوبی روایت می کند.
احمد محمود در اوخر ‌عمر به دلیل ‌بیماری تنفسی با مشکلاتی روبه رو بود و همین ‌بیماری قلب وی را از تپش انداخت. او در 12 مهر ‌سال ‌1381 چشم از جهان فرو بست و پیکرش در آرامگاه امامزاده طاهر در کرج به خاک سپرده شد.

# برخی از آثار احمد محمود
1-مول
2- دریا هنوز آرام ‌است
3- بیهودگی
4- زاءری زیر ‌باران
5- پسرک ‌بومی
6- داستان یک شهر
7- زمین سوخته
8- مدار صفر درجه
9- همسایه ها
10- درخت انجیر معابد ( برنده ی جایزه ی هوشنگ گلشیری به عنوان بهترین رمان)
# ترجمه
آدم زنده (رمان) اثر ممدوح بن عاطل ابو نزال

# مریم کاظم پور

http://dezfoolnews.ir/fa/News/76903/معرفی-کتاب-زمین-سوخته
بستن   چاپ