نقش برجسته ی محققان در آسیب شناسی حوادث گوناگون
مسئولین از توان محققان برای آسیب شناسی حوادث یاری بخواهند
چهارشنبه 24 شهريور 1400 - 16:13:58
پایگاه خبری صبح ملت
یادداشت/
امیر کرامت نیا

می گویند در کشورهای صنعتی معمول است که حوادث و اتفاقات صنعتی ، اجتماعی و اقتصادی، و... توسط کارشناسان تجزیه و تحلیل و ریشه یابی  و نتایج آن بررسی ها برای اقدامات سازنده منتشر می گردد.
مثلا در حوادث یازده سپتامبر آمریکا ، مهندسان فارغ از هیاهوی سیاسی فرو ریختن برجهای دوقلو را  که هواپیما به قسمت فوقانی آن ها برخورد کرده بود، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند .از نظر آن ها خراب شدن چند طبقه بالایی نباید موجب فرو ریختن همه برج می شد ، بنابراین دنبال جواب علمی و قانع کننده بودند.....

یا  شورش های سال 2011 لندن که خسارت های زیادی به بار آورد و برای مسئولین غیره منتظره بود، موجب تحقیقات جامعه شناسی وسیعی شد که عوامل مهم این شورشها را به طور خلاصه ، اختلاف طبقاتی و تبعیض و فقر واحساس بی ارزش بودن و تحقیر در جوانان و انفجار عقده هایی که به مرور جامعه مرفه به قشر ضعیف وارد کرده بود ، اعلام کرد.
جامعه ما هم از شهرهای کوچک گرفته تا کلان شهرها هر از چند گاه شاهد حوادث و اتفاقات بزرگ و کوچک است. متاسفانه در این جامعه سیاست زده  صدای متخصصان و اهل فن که به ریشه ها و علل و عوامل این حادثه ها وتصمیم ها اشاره می کنند به جایی نمی رسد .

 بدتر از آن وجود عده ای است که اصولا برای هر نوع تحلیل و ریشه یابی و آسیب شناسیِ اجتماعی ارزشی قائل نیستند  و‌گاه مقابل نظرات مشفقانه و استدلال علمی وهشدارها می ایستند.
  این عده با تحقیر و توهین و استهزاء سعی می کنند نظرات کارشناسان را بی ارزش جلوه دهند . اینان گاه با ساده لوحی و گاه با تهیج احساسات مردم یا با سوء تعبیر از آموزه های دینی سعی می کنند مردم را با خود همراه کنند. غافل از آنکه قبول نکردن ریشه یابی و آسیب شناسی هر حادثه بجای آموختن مقابله صحیح و علمی با آن موجب تکرار و ضرر و زیان مضاعف می شود./انتهای پیام

http://dezfoolnews.ir/fa/News/76174/مسئولین-از-توان-محققان-برای-آسیب-شناسی-حوادث-یاری-بخواهند
بستن   چاپ