یادداشتی پیرامون آسیب شناسی تصمیمات غیرکارشناسی بر رفتارهای اجتماعی
خودکرده را تدبیر نیست
سه شنبه 23 شهريور 1400 - 15:47:18
پایگاه خبری صبح ملت
یادداشت/
دکتر سید نظام الدین امامی فر

در پی انتشار خبر احضار  تعدادی هنرآموز که به اجرای موسیقی در محل تاریخی پرداختند در چرخشی 180 درجه مطالبی که حاکی از عقب نشینی بگیر و ببندها  مبنی بر عدم تایید خبر از قول برخی از رسانه ها و تهیه کنندگان کلیپ موسیقی ، منتشر شد، در ابهام خبری باقی ماند  ، حال چقدر باید به گفته های تهیه کننده و شرایط حاکم درج خبر فوری ،  اطمینان داشت ، بماند‌ که فضای رسانه ای ، تاثیری فرا تر از خود را در صحت و سقم خبر انجام داد .
 شدت تاثیر خبر به قدری بود که در رسانه های خارجی بازتاب پیدا کرد .

اما آنچنان که  گفته های مسئولین اجرایی و ضابطین قضایی و  فرهنگی شهر منعکس شد ، قابل تکذیب نیست .

نتیجه رفتار و برخورد با هر شدتی  که انجام شده ، برما چند نکته را روشن می سازد که امید است ، درسی  و عیاری باشد برای مسیولین که ملاحظه و مطالعه بیشتری  از پیرامون خود داشته باشند .

بهتر است تحلیلی از این اتفاق ارائه شود :

1 . ملتهب بودن جو *اجتماعی* شهر دزفول و دیگر شهرهای تحت تاثیر حوادث اجتماعی که به اشتباه انرا *فرهنگ* می نامند ؛
تعریف فرهنگ در زبان نشانه شناسی فرهنگی و اجتماعی به مجموعه رفتارها و حرکات نهادینه شده گفته می شود که طی سالها و بصورت لایه ای برهم انباشت شده و در اثر اتفاقی برخی از لایه ها جابجا و جانشین می شوند (‌دکتر فرزان سجودی ، کتاب نظریه و عمل ) .

2. تحرکات اشتباه و بیانیه پراکنی برخی از دلسوزان دینی ، در زمان و شرایط نامناسب که ناشی از عدم شناخت فضای اجتماعی پیرامون  است (بمباران خبری  رفتارهای متعصبانه طالبان در افعانستان بنام امارت یا دولت اسلامی که قلب مردم ایران و جهان را جریحه دار ساخته است ) .

3 .خطای استراتژیک برای برخورد و مقابله ،  بعنوان  رفتارهای به اصطلاح *ضد فرهنگی*  و موضع گیری نسنجیده و نشر مطالب از طریق فضای مجازی  به عنوان ابزار پیام رسان 

4. عدم شناخت فضای مجازی و رفتار شناسی مخاطبان که یک مسئله ساده را پیچیده و سر درگم کرد .

5. عدم مسئولیت شناسی و جوابگویی صریح ادارات مسئول  به اصطلاح فرهنگی در شهر که جوابگویی را به شورای عمومی واگذار کرده اند و حاضر به پذیرش مسئولیت نشدند . چرا که بستر مناسب را طی چندین دهه نتوانستند پیش بینی و فراهم سازند .

6. عدم وجود ضابطه در برخورد با این گونه ناهماهنگی دستگاههای اجرایی .
آیا قانون و مصوبه ی قانونی از مصادیق مجرمانه به این نوع از گروهها ابلاغ شده است؟ 
 آیا ضابطین قضایی به حکم یا بیانیه یک نفر ، می تواند افرادی برای توضیح و تعهد به دستگاه قضایی فراخوانی کنند ؟ 
( رجوع شود به ماده 168 آیین دادرسی کیفری به استناد ماده 638 قانون مجازات اسلامی ) .

7 .ناامیدی و رنجش قشر جوان و  هنرآموز و خانواده های ایشان و جریحه دار شدن خوانندگان خبر و انعکاس منفی برای تصمیمات نسنجیده 
8. مقایسه برخورد مسیولین با مصادیق جرمهای مجرمانه ی محرز از سوی خوانندگان خبر

امید است این گونه برخوردها سلبی و سلیقه ای با ارشادات قانونی ، بسترمناسبی را  برای جذب جوانان خلاق و پر انرژی در گونه های مختلف اجتماعی از جمله هنری ، ورزشی و ... فراهم کند.

توصیه :
 مدیران فرهنگی دلسوز می توانند  به کمک علوم جدید و متخصصان این حوزه به برنامه ریزی پرداخته و فضایی فراهم ساخته که دیگر شاهد چنین برخوردهایی نباشیم  ./انتهای پیام

http://dezfoolnews.ir/fa/News/76083/خودکرده-را-تدبیر-نیست
بستن   چاپ