زخم کاری کرونا به نوشت‌افزاری‌ها
بوی ماه مهر نمی‌آید
دوشنبه 15 شهريور 1400 - 10:23:11
ایسنا

بوی ماه مهر نمی‌آید
زخم کاری کرونا به نوشت‌افزاری‌ها

 «بازار کشش ندارد» این حرف اول اغلب فروشندگان لوازم التحریر و کتابفروشی‌ها است. قریب به اتفاق فعالان این صنف می‌گویند از زمان شیوع کرونا تا کنون، روزهای آخر شهریور که بوی ماه مهربانی، های و هوی مدرسه، شوق و ذوق دانش آموزان برای خرید مداد رنگی، دفترمشق و ... می‌داد به ایامی دلگیر تبدیل شده است.

قبل از این روزهای تلخ، نیمه دوم شهریور، عید فروشندگان لوازم التحریر بود و با پایان آن، هم فعالان این صنف با دلی خوش و جیب پرپول به خانه می‌رفتند و هم دانش آموزان با خوشحالی و ذوق استفاده از جامدادی، خط‌کش و خودکار نو راهی مدرسه می‌شدند. 18 ماه گذشته هم برای بچه‌هایی که به عشق باهم بودن در زنگ‌های تفریح و شیطنت در زنگ‌های ورزش، سر کلاس ریاضی و علوم دوام می‌آوردند و هم برای کتابفروش محله ما طی این مدت چندین روز در مغازه اش باز نشده و فروشی نداشته، به اندازه 18 سال گذشته. 18 سالی که هرگز از ذهن وخاطره آنها پاک نمی‌شود و به عنوان برگی از یک دفتر سیاه باقی می‌ماند....

با لوازم التحریر تلنبار در قفسه‌ها چه کنم؟

یکی از فعالان صنف نوشت افزار با اشاره به اینکه کرونا ضربه مهلکی به پیکره بازاری زده گفت: تا پیش از این هم به خاطر وضعیت اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم، ضعیف شده بود.

محمد یعقوبی، ادامه داد: طی 18 ماه گذشته تبلت و اینترنت، لوازم التحریر کلاس‌های مجازی شده‌اند و جای خودکار، کیف و دفتر را گرفته‌اند.

وی توضیح داد: تا سال قبل این روزها شاهد برپایی نمایشگاه‌های لوازم التحریردر سراسر کشور بودیم ولی حالا کرونا به نقطه مرکزی تمام فعالیت‌ها و تصمیمات تبدیل شده و همه شئونات زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

وی اضافه کرد: امید داشتیم که با وعده مسئولین و تکمیل واکسیناسیون،  مدارس تا اول مهر باز شود ولی گویا این اتفاق نمی‌افتد و بدیهی است وقتی مدرسه‌ای باز نباشد، برگزاری نمایشگاه توجیهی ندارد چون فروشی درکار نخواهد بود.

وی با بیان اینکه بسیاری از اجناس در قفسه مغازه تلنبار شده، اظهار کرد: قبلا در این روزها قفسه‌های لوازم التحریر مغازه چندین بار خالی و پر می‌شد ولی حالا خرید دفتر، خودکار و... برای خانواده‌ها اولویتی ندارد.

لبخندهایی که روی لب ماسیده‌اند!

در ادامه یک مادر البرزی با گلایه از گرانی سرسام آور قیمت لوازم التحریر گفت: حتی اگر مهر امسال مدارس بازگشایی می‌شد، بسیاری از خانواده‌ها از پس خرید لوازم التحریر بر نمی‌آمدند.

الهه کمانی ادامه داد: چند درصد از والدین از پس خرید مداد رنگی 300 – 400 هزار تومانی بر می‌آیند و تازه این فقط یک قلم از لوازمی است که یک دانش آموز به آن نیاز دارد.

وی ادامه داد: زمانی والدین برای یادآوری خاطرات خوش دوران مدرسه خود هم که شده پا به پای فرزندانشان در کتابفروشی‌ها و لوازم التحریرها وقت می‌گذراندند ولی این روزها کرونا و وضعیت نا بسامان اقتصادی، این دلخوشی‌های کوچک را هم از مردم گرفته و لبخندهای ساده گذشته را از صورتمان محو کرده‌اند.  

بازار نوشت افزار کساد است

بهرام آجرلو رئیس اتحادیه صنف نوشت افزار و کتابفروشان کرج با اشاره به تاثیر شیوع کرونا بر فعالیت این صنف اظهار کرد: طی دو سالی که از پاندمی کرونا در کشور می‌گذرد، اغلب لوازم التحریری‌ها به حالت تعطیل و یا نیمه تعطیل درآمده‌اند.

وی ادامه داد: طی این مدت از 814 واحد صنفی فعال، بیش از 214 مورد به طور کامل تعطیل شده و عطای این شغل را به لقایش بخشیده‌اند.

وی ادامه داد: زمانی که که دلار 3000 تومان بود راه اندازی یک واحد صنفی به 200 میلیون تومان سرمایه نیاز داشت ولی امروز که دلار از مرز 27 هزار تومان گذشته راه اندازی یک واحد صنفی حدود یک میلیارد و 800 میلیون تومان هزینه دارد.

وی توضیح داد: صنف نوشت افزار در این دو سال درگیر دو نوع تعطیلی بوده یکی محدودیت‌های اعمال شده از سوی ستاد کرونا در خصوص تعطیلی مقطعی گروه‌های صنفی پرخطر و دیگری تعطیلی فصلی ناشی از تعطیلی مدارس بوده است.

وی اضافه کرد: در دو سال تحصیلی گذشته کلاس‌های مدارس و دانشگاه‌ها به صورت غیرحضوری برگزار شد که این امر فروش واحدهای نوشت افزار را به شدت پایین آورد.

کاهش 80 درصدی فروش لوازم التحریری‌ها

این مسئول با اشاره به اینکه زمزمه‌ها از این حکایت دارد که مهرماه امسال نیز مدارس به صورت حضوری بازگشایی نمی‌شوند، گفت: در مقایسه با قبل کرونا فروش واحدهای نوشت افزار بیش از 80 درصد کاهش داشته است.

آجرلو اضافه کرد: قبل از این فروش لوازم التحریری‌ها از 15 شهریور آغاز و در بیستم این ماه به اوج می‌رسید ولی امسال با نگاهی گذرا به سادگی می‌توان به کسادی بازار پی برد.

لوازم التحریر خارجی با ظاهری ایرانی!

وی در ادامه با اشاره به گلایه بسیاری از گران بودن انواع لوازم التحریر افزود: اول اینکه بخشی از لوازم التحریرهای موجود در بازار وارداتی است . علاوه بر این بخش عمده‌ای از مواد اولیه لوازم التحریرهای داخلی هم از خارج وارد می‌شود. بنابراین باید گفت بازار نوشت افزار به نوعی تحت تاثیر مستقیم قیمت دلار قرار دارد.

رئیس اتحادیه صنف نوشت افزار و کتابفروشان کرج توضیح داد: با این اوصاف باید گفت لوازم التحریرهای ایرانی ظاهراً تولید داخل هستند ولی با توجه به اینکه متریال مصرفی در تولید آنها اغلب خارجی است، در قیمت گذاری آنها نرخ دلار حرف اصلی را می‌زند.

وی ادامه داد: باید به این واقعیت توجه کرد که حتی اگر بتوانیم صفر تا صد یک مداد را در ایران تولید کنیم، هزینه تولید آن از برخی کشورها بالاتر است و به نوعی تولید داخلی آن به صرفه نیست. به عنوان مثال قیمت بسیاری از لوازم التحریرهایی که از چین با قیمت به روز ارز وارد می‌شوند از نمونه مشابه داخلی ارزانتر است.

آجرلو گفت: بالا بودن حقوق و دستمزد کارگر، تاثیر مستقیم قیمت مواد اولیه از نرخ ارز، هزینه‌های جاری کارگاه‌های تولیدی، بیمه و ... باعث می‌شود قیمت تمام شده اغلب لوازم التحریرهای تولیدی در کشور بالا باشد.

وی ابراز کرد: وقتی طی کمتر از دو سال هزینه برق و گاز یک کارخانه دو یا سه برابر شده چطور می‌توان به ثبات قیمت در بازار امید داشت؟

وی ادامه داد: با توجه به کسادی بازار بسیاری از فروشندگان حاضر شده‌اند از خیر سود 15 درصدی فروش بگذرد و اجناس خود را با 10 درصد سود به فروش برسانند تا سرمایه در گردش خود را حفظ کنند.

این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر در این صنف گران فروشی نداریم ولی گرانی به واسطه همه آنچه گفته شد ناگزیر است.

پای وزارت آموزش و پرورش در کفش کتابفروشی‌ها!

آجرلو در پاسخ به اینکه موضوع جلوگیری از واردات لوازم التحریرهایی که نمونه داخلی دارند به کجا رسید، گفت: واردات تمام کالاهایی که لیست آنها از طریق وزارت صمت اعلام شده و تولید داخلی هم دارند، ممنوع اعلام شده که دفتر جزئی از آنها است.

رئیس اتحادیه صنف نوشت افزار و کتابفروشان کرج در ادامه با اشاره به بخش مهمی از مشکلاتی که این صنف را درگیر کرده، گفت: وزارت آموزش و پروش در دولت قبل وارد حوزه توزیع کتب درسی شده و مسئولیت توزیع کتاب‌های درسی را به مدارس واگذار کرده که همین باعث حذف سود 17 درصدی ای که یک کتابفروشی در سال از این راه کسب می‌کرد، شده است.

وی اضافه کرد: دوم اینکه مدیران صددرصد مدارس غیرانتفاعی و بخشی از مدارس دولتی هم به صورت خود محور و با دریافت مبلغی از والدین نسبت به توزیع لوازم التحریر به دانش آموزان اقدام می‌کنند.

وی ابراز کرد: پیش از این دانش آموزان به بهانه دریافت کتاب هم شده به کتابفروشی‌ها مراجعه می‌کردند و همین کار باعث ترغیب آنها به خرید لوازم التحریر می‌شد ولی با حذف این واحدها از چرخه توزیع، همان رونق نسبی هم از ما گرفته شده است.

هفت خوانی برای گرفتن وام!

این مسئول با بیان اینکه مشکلات فعالان این صنف یکی دوتا نیست، گفت: نمی‌خواهم سیاه نمایی کنم ولی دولت در دوران کرونا هم حمایتی از صنف نوشت افزار نداشته و تعداد واحدهای تعطیل شده شاهدی بر این ادعا است.

http://dezfoolnews.ir/fa/News/75720/بوی-ماه-مهر-نمی‌آید
بستن   چاپ