خدابخشی در برنامه مسیر توسعه متوازن گفت :تورم فقرا را فقیر تر و ثروتمندان را پولدارتر می کند
خدابخشی در برنامه مسیر توسعه متوازن گفت :تورم فقرا را فقیر تر و ثروتمندان را پولدارتر می کند
دوشنبه 8 شهريور 1400 - 16:52:15
تورم فقرا را فقیر تر و ثروتمندان را پولدارتر می کند
 
خدابخشی، رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس، نیز در این برنامه گفت: شاخص قیمت یک متغیر اقتصادی است که تحولات قیمت را بر مبنای یک پایه نشان می‌دهد که در مرکز آمار ایران سال 95 به عنوان سال پایه در نظر گرفته شده است و بحث ما معیاری برای سنجش تغییرات قیمت تعدادی معین از کالاهای مصرفی خانواده‌ها که شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی نامیده می شود.
وی افزود: یعنی بررسی کنیم در سال 95 اگر قیمت کالا و خدمات را صد در نظر بگیریم در سالهای بعد این تغییرات چگونه و چه مقدار شده است و در استانهای مختلف چه شرایطی داشته است.
وی همچنین کالاها و خدمات مصرفی خانواده‌ها را از خوراک و پوشاک، لوازم منزل، دخانیات و بهداشت و درمان تا تفریحات و هتل و رستوران برشمرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بالاترین افزایش قیمت‌ها، مربوط به استانهای؛ ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری ، خراسان جنوبی و خراسان شمالی بوده است ،که استانهای کمتر توسعه یافته اند، و کمترین افزایش قیمت‌ها مربوط به استانهای؛ فارس، قم، اصفهان ، خراسان رضوی و هرمز گان بوده است که اتفاقاً استانهای توسعه یافته تری هستند ،یعنی؛ از آنجا که افزایش قیمت کالاها و خدمات متاثر از تورم است می‌توان گفت؛ که استانهای کمتر توسعه یافته، تورم بیشتری را تحمل کرده‌اند.
وی افزود: این تورم بالا در استانهای کمتر توسعه یافته، منجر به افزایش نرخ فقر، از 22 به 33 رسیده است ، که باید از طریق ایجاد زیرساخت‌های مناسب اقتصادی و کمک به راه‌اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی جبران شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه در شرایط تورم، فقیر، فقیرتر می‌شود و پولدار پولدارتر، گفت: تلاش برای کنترل قیمت‌ها، بازار و تورم به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته ، راهکار و مسئولیت دیگر دولت است .
وی همچنین با تاکید بر تلاش برای تامین منابع بودجه عمومی کشور و کنترل نقدینگی گفت: دولت باید سال آینده بودجه ای را پیشنهاد دهد که کمترین کسری را داشته باشد.

http://dezfoolnews.ir/fa/News/75286/خدابخشی-در-برنامه-مسیر-توسعه-متوازن-گفت-تورم-فقرا-را-فقیر-تر-و-ثروتمندان-را-پولدارتر-می-کند
بستن   چاپ