طالبان:مسئله پنجشیر از طریق گفتگو حل می‌شود
چهارشنبه 3 شهريور 1400 - 01:38:01
فارس

 ذبیح الله مجاهد، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ امروز (سه شنبه) در کنفرانس خبری گفت: وزارت بهداشت کار خود را آغاز کرده و مردم در همه بیمارستان‌ها تحت درمان هستند و سایر ادارات دولتی نیز به زودی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

مسئله پنجشیر از طریق مذاکره حل می‌شود
مجاهد درباره پنجشیر گفت: طالبان اعلام کرده که جنگ در افغانستان به پایان رسیده و ما نمی‌خواهیم حتی یک گلوله شلیک شود و موضوع این منطقه و ولایت از طریق مذاکره حل خواهد شد و 80 درصد مطمن هستیم که در آنجا جنگ صورت نخواهد گرفت.
وی افزود: تعدادی تجهیزات و خودروهای دولتی به پنجشیر منتقل شده است و ما در حال مذاکره با آنها هستیم تا تسلیم شده و به انبارهای دولتی بازگردانده شوند.
وی همچنین درباره فعالیت سفارت‌های خارجی نیز گفت: از همه سازمانهای بین المللی و نمایندگان دیپلماتیک که در کابل ماندند و کار خود را متوقف نکردند تشکر می کنم و آنها می توانند به فعالیت خود ادامه دهند و اعضای ما امنیت آنها را تامین خواهند کرد.

تاریخ خروج آمریکا تمدید نمی‌شود
وی در مورد تاریخ خروج آمریکا نیز گفت: تمدید خروج به صورت یکجانبه از سو آمریکا بوده و این برخلاف توافق است و ما دیگر اجازه نمی دهیم که این تاریخ تمدید شود.
وی افزود: آنها پتانسیل بالایی دارند، هواپیما دارند و می توانند تا تاریخ تعیین شده نیروهای آمریکایی از افغانستان به طور کامل تخلیه شوند.
این مقام طالبان در برخی دیگر از این کنفرانس خبری درباره وضعیت فرودگاه کابل نیز گفت: ما از آمریکایی‌ها خواستیم دعوت برای تخلیه افغان‌ها را متوقف کنند و مشکل فعلی در فرودگاه کابل به دلیل هجوم مردم به این مکان است.
وی افزود: ما تلاش کردیم که هرج و مرج را کنترل کنیم ولی باز هم آمریکایی ها تلاش دارند که کادرهای مهم ما را از افغانستان بیرون می‌کنند و ما از آمریکایی‌ها خواستیم که دعوت برای تخلیه افغان‌ها را متوقف کند. 

ملاهبت الله زنده است
مجاهد همچنین درباره سوالی درباره رهبر طالبان و نظامیان این کشور نیز گفت: به خواست خدا رهبر ما شیخ هیبت الله آخوندزاده زنده است و به زودی حضور خود را اعلام خواهد کرد و طالبان تلاش دارد تا ارتش را دوباره احیا کنند. نظامیان دوباره استخدام خواهند شد و نخبه‌های سابق هم دوباره استخدام می‌شوند.
وی همچنین دیدار ملابرادر معاون سیاسی طالبان با رئیس سیا را رد کرد و گفت: دیداری میان ملابرادر معاون سیاسی این گروه و رئیس سیاه در کابل رخ نداده است.
مجاهد در پاسخ به سوالی درباره تهدید داعش در افغانستان نیز گفت: بلی، رویدادهای امنیتی پیش می‌آید و تمام تلاش ما این است که تمام مناطق کشور امنیت لازم را داشته باشند.
وی ادامه داد: ما از همه کشورها می‌خواهیم که از زمین آنها برای کشور ما مشکلی برنخیزد و قطعا از افغانستان علیه هیچ کشوری اقدام نخواهد شد.

کمک‌های خارجی مشروط پذیرفته نخواهد شد
این مقام ارشد طالبان درباره کمک‌های خارجی نیز گفت: کمک‌های خارجی دو نوع است که یکی بلاعوض و بشردوستانه است، طالبان قطعا از این کمک‌ها استقبال می‌کند.
وی نوع دوم کمک ها را مشروط عنوان کرد و گفت: برخی کمکها برای اهداف خاص صورت می گیرد که طالبان به هیچ وجه چنین کمکی را قبول نخواهد کرد.
مجاهد درباره حضور نظامی ترکیه نیز گفت: نیازی به حضور ترکیه ندارد و ما توانایی لازم برای تامین امنیت فرودگاه کابل را داریم.

http://dezfoolnews.ir/fa/News/74961/طالبانمسئله-پنجشیر-از-طریق-گفتگو-حل-می‌شود
بستن   چاپ