گزارشی از رصدخانه مراغه در « بدون تاریخ رادیو فرهنگ‌
گزارشی از رصدخانه مراغه در « بدون تاریخ رادیو فرهنگ‌
يکشنبه 31 مرداد 1400 - 14:09:21
گزارشی از رصدخانه مراغه در « بدون تاریخ رادیو فرهنگ‌

به گزارش سرویس اجتماعی صبح ملت نیوز ، برنامه « بدون تاریخ» امروز یکشنبه 31 مرداد با گذری کوتاه بر تاریخچه رصدخانه مراغه از رادیو فرهنگ پخش می شود.
« بدون تاریخ» برنامه ای است که به معرفی شخصیت های فرهیخته ادبی و هنری و اماکن تاریخی کشورمان اختصاص دارد و امروز رصدخانه مراغه، به عنوان نخستین فرهنگستان علم در این برنامه معرفی می شود.‌


رصدخانه مراغه سال 638 هجری به دستور هلاکوخان مغول مرکزی برای شناخت ستارگان و آسمان شب توسط خواجه نصیر الدین طوسی تاسیس شد و جایی است که امروزه علاوه‌بر ارزش تاریخی آن، همواره این گزاره را که ایرانیان از دیرباز کاشفان علم به ویژه ستاره‌شناسی بودند، یادآور می‌شود. سال 1364 در شانزدهم تیرماه، این مکان علمی-تاریخی در یونسکو به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد و به ثبت رسید.

یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های رصدخانه مراغه ساخت کتابخانه‌ای بزرگ که 400 هزار عنوان کتاب در آن یافت می‌شد و منبع غنی برای پژوهش‌های علمی در دوران خود به شمار می‌رفت. همچنین یکی از مشهورترین این آثار «زیج ایلخانی» است. این کتاب به دست خواجه ‌نصیرالدین ‌طوسی تدوین شد که بعدها منبع مهمی در علم نجوم به شمار می‌آمد.
برنامه ‌« بدون تاریخ» را ساعت 12:15 از رادیو فرهنگ بشنوید .

http://dezfoolnews.ir/fa/News/74830/گزارشی-از-رصدخانه-مراغه-در-«-بدون-تاریخ-رادیو-فرهنگ‌
بستن   چاپ