دکتر زهره الهیان در گفت‌وگو با صبح ملت:
مانعی برای حضور وزیر زن در کابینه نیست.
پنجشنبه 3 تير 1400 - 20:46:00
صبح ملت نیوز

اهمیت نقش زنان در هیچ جامعه‌ای پنهان نیست؛ لیکن دستیابی آنها به جایگاه درخور و شایسته بانوان، هیچ‌گاه کار راحتی نبوده است. در ایران نیز با وجود تحولات بسیار در چند دهه گذشته هنوز  آنچنان که باید و شاید شاهد حضور زنان در نقش‌های کلیدی اجرایی در جامعه نبوده‌ایم.


حق شکوفایی استعداد‌‌ها از حقوق مسلم هر شهروندی است و هر جامعه‌ای که در جهت شکوفایی توانمندی زنان خود گام بردارد، دوام و بقای خود را بیمه کرده است. هر چند تحقق این امر از راه سنگلاخ و پر مشقتی باشد؛ ولی نباید از هیچ فرصتی برای عملی کردن آن گذشت.  خبر خوب این است که بعد از انتخابات 1400، فرصتی دوباره مهیا شده تا امکان حضور یک وزیر زن با حتی چند وزیر زن در کابینه منتخب مردم به محک تجربه درآید.


لیکن در این میان اماواگرهایی شنیده می‌شود که حتی فرصت بررسی گزینه‌ها مطرح را به چالش می‌کشد. از این جهت گفتگویی با دکتر زهره الهیان نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون حقوق بشر مجلس ترتیب دادیم تا با ظرفیت‌های قانونی و دیدگاه نظام در این زمینه بیشتر آشنا شویم.



صبح ملت نیوز: نظر شما درباره تصدی پست وزارت توسط زنان چیست؟

ما هیچ منع قانونی در ارتباط با بحث وزارت زنان و تصدی پست وزارت توسط بانوان نداریم و وزرات زنان می‌تواند در دستور کار دولت جدید قرار بگیرد. کما اینکه در چند دولت‌ قبل هم ما یک وزیر زن داشتیم. سرکار خانم دستجردی وزیر بهداشت در دوره آقای احمدی‌نژاد بودند و از جهت قانونی نیز مشکلی نبود، ولی قطعاً این امر باید براساس شایسته‌سالاری باشد. یعنی اگر خانمی توانمند و باتجربه مدیریت خوب و شایسته، همچنین با توان علمی بالا در حوزه‌‌های مختلف وجود داشته باشد می‌تواند به‌عنوان یک وزیر پیشنهادی توسط دولت جدید به مجلس معرفی شود. مجلس هم این آمادگی را دارد که اگر خانمی در سطح و توانمندی یک وزیر معرفی شود به او رأی بدهد. در واقع بسیار هم خوب است که از ظرفیت و توان خوب خانم‌های موفق استفاده شود.


صبح ملت نیوز: به‌نظر می‌رسد بعضی از مراجع چندان موافق تصدی وزارت زنان نیستند، این تفاوت نگاه‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند؟ 

نگاه‌ها در این قضیه متفاوت است. ممکن است برخی مراجع یا علما نظر مثبتی نداشته باشند؛ ولی از لحاظ قانونی و نگاه مقام معظم رهبری و مجلس این امر دچار مانعیتی در نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.


صبح ملت نیوز: زنان چگونه می‌توانند، غیر از تصدی پست وزارت، پیگیر حقوق خود در جامعه باشند. به‌ویژه که در جامعه ما هنوز هم مردسالاری دیده می‌شود و در این موضوعات بحث‌ها به انحراف کشیده می‌شود؟

این امر نیاز به بهره بردن از ظرفیت‌های مختلف دارد. باید از ظرفیت‌های مثل مجلس، دولت و ساختارهای موجود در دستگاه‌های اجرایی کمک گرفت. از سوی دیگر خانم‌های فعال و توانمند نیز خودشان می‌توانند در این عرصه به صحنه بیایند. ان‌شاء‌الله بتوانیم با تعامل بین مجلس و دولت جدید حقوق زنان و خانواده را، نه به‌صورت شعاری و جاروجنجال رسانه‌ای؛ بلکه به‌صورت واقعی و حقیقی و باتوجه‌به نیازهای واقعی زنان جامعه ایرانی استیفاء کنیم.


صبح ملت نیوز: در حقوقی که مردان دریافت می‌کنند، آیتمی به اسم حق عائله‌مندی داریم که در واقع مختص اولاد است ولی چیزی به اسم حق همسر نداریم. نظر شما درباره این مورد چیست؟ آیا نمی‌شود قانونی تصویب کرد تا یک تفاوتی بین حقوق و دستمزد مجردین و متاهلین بدون فرزند باشد؟

به‌نظر می‌رسد که این پیشنهاد خوبی است که ضرورت هم دارد. باتوجه‌به مشکلات جوانان که بالاخره بعد ازدواج مسائل مالی و معیشتی برای آنها جدی می‌شود. البته باید کار کارشناسی و منبعی برای بودجه آن نیز انجام شود تا یک آیتم ویژه به‌عنوان حق همسر در حقوق و دستمزد اضافه کرد. 


صبح ملت نیوز: خانم دکتر شما، به‌عنوان رئیس فراکسیون حقوق بشر مجلس، چه بستری یا برنامه‌ای را برای عملیاتی شدن حق همسر به حقوق مردان متاهل پیشنهاد می‌کنید؟

ما در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مواردی را گنجانده‌ایم که این موضوع هم می‌تواند در طرح‌های بعدی مدنظر قرار بگیرد. 

عبدالصمد حسینی - خبرنگار صبح ملت نیوز




http://dezfoolnews.ir/fa/News/71647/مانعی-برای-حضور-وزیر-زن-در-کابینه-نیست
بستن   چاپ