نشانه شناسی سیمیوتیک در معماری
نقدی بر نماسازی مدرن و سنتی در دزفول
يکشنبه 29 فروردين 1400 - 13:15:06
پایگاه خبری صبح ملت

مقاله تحلیلی/
سید نظام الدین امامی فر 
استادیار دانشکده هنر ، دانشگاه شاهد

    مدتهای پیش فضای مطالعه درمورد هویت فرهنگی و ملی  که در اثر مقابله با این روشنگری تاریخی در کشور داغ شده بود مباحثی تحت عنوان "پان ایرانیسم " در حوزه های جامعه شناسی ، فلسفه ، ادبیات ، هنر ، شکل گرفت که می توان بروز نشانه های تصویری آنرا در گونه هایی از تظاهرات این تفکر دربرخی از هنرها نظیر معماری دید ، اجرا وچسباندن سرستونهای و سربازان هخامنشی در بدنه ساختمانهای عمومی و شخصی ...
 
   پیرو این گرایش ، در دزفول نیز برخی از ساختمانهای تجاری و شخصی پا از حیطه ایران فراتر گذاشتند و در نمای ساختمان ها از نشانه های فراعنه مصری ،  پرندگان یونانی ، نمادهای ساختمانهای اروپایی و عربی ، مجوز ساخت گرفتند .
   مطالعه موردی  این نوع از تفکر التقاطی در جداره ی دیواره ی غربی " مجتمع تجاری تفریحی بین المللی پاسارگاد " در خیابان امام حد فاصل بین میدان امام و میدان مثلث ( آزادی) شهر دزفول مشهود بوده که به روش نشانه شناسی تصویری  (سیمیوتیک ) بصورت خلاصه شرح داده می شود .


 
   



دلالتهای صریح : 
در قسمت بالای این دیواره و در مرکز تصویر، نقش ناقص فروهر ( اهورامزدا و نشانه دین زردتشت) در بین گیاهان و دو نشان دیگر هنرآشوری ( الهام از دروازه ایشتار ) قرار گرفته است .
  نقش طبقه زیرین این اجرا از شش سرباز هخامنشی در دو جهت متفاوت و در مقابل ساخته شده است .

 
 


دلالتهای ضمنی :
* ریف بالا : دلالت بر مقابله دو هنر آشوری و هخامنش دارد ( مراقبت و در میان گرفتن فروهر توسط نگهبانان نشسته ی آشوری ) .
 * نیم تنه ناقص شده ی  نشان فروهر و اجرای کتاب بجای قسمت میانی بدن  ، همگی دلالت بر آشفتگی و عدم مطالعه در نشانه های ملی و مداخلاتی دارد که مجری طرح ، مبادرت به قطع بدن فروهر و جایگزین نشانه کتاب کرده است .
* دریف پایین : وجود شش سرباز هخامنشی در مقابل هم ، دلالت بر مقابله بی دلیل این سربازان دارد. 

 

نتیجه گیری و پیشنهاد : 

اگر چه این ساختمان و نظیر آن در زمان خود بعنوان پدیده ای جدید و پیرو موج " پان ایرانیسم"  و بدون مطالعه و توجه به منظر شهری و هویت معماری ساخته شده اند  ، اما هم اکنون موج سنت گرایی جدید در بکارگیری عناصر و نقوش معماری  شهری ، زنگ خطر جدیدی را برای متولیان دستگاههای فرهنگی و خدماتی شهری ، روشن کرده است که  لزوم  بکارگیری متخصصین  آگاه را در این زمینه ، بدیهی می سازد .


عکس : حمید تجلی فرد

http://dezfoolnews.ir/fa/News/65643/نقدی-بر-نماسازی-مدرن-و-سنتی-در-دزفول
بستن   چاپ