لزوم توجه به تفکیک وبازیافت زباله درشرایط کرونا ✍🏽رضا صمصام سخیراوی(کعبی)
لزوم توجه به تفکیک وبازیافت زباله درشرایط کرونا ✍🏽رضا صمصام سخیراوی(کعبی)
سه شنبه 24 فروردين 1400 - 21:24:30
صبح ملت نیوز
⭕لزوم توجه به تفکیک وبازیافت زباله درشرایط کرونا

✍🏽رضا صمصام سخیراوی(کعبی)

💠مدت هاست که جامعه ما با کرونا دست پنجه نرم می کند و با کم ترین ابزار دفاعی ممکن به مقابله با آن پرداخته است، به رغم تلاش های فراوان اما هنوز که هنوزه این ویروس منحوس در محیط پایدار مانده است. در این شرایط یکی از مهم ترین نقاط ضربه پذیرجامعه بحث پسماند و تصفیه زباله میباشد، با توجه به قرنطینه کرونایی و تعطیلات مرتبط با آن عملاً تولید زباله افزایش یافته و دفع آن در چنین شرایطی دشوارتر از پیش به نظر می رسد.
مسئله امروز پسماند و دفع زباله در اهواز با وجود ویروس کرونا و مبتلا شدن بسیاری از همشهریان، خود مساله ای نگران کننده میباشد که موجبات نگرانی متخصصان حوزه بهداشت و درمان نیز شده است. 
بدین جهت لزوم اصلاح ساختار مدیریت پسماند شهری از مبداء تولید تا محل دفع را ضروری تر از پیش تحت عنوان یک مشکل حاد ساختاری به ما مرتبا گوشزد می کند، از این روی نمی توان نسخه یکسانی را برای دفع پسماند شهری در اهواز آن هم در این شرایط ویژه همانند دیگر شهرها پیچید. شهرداری می بایست به سرعت با توجه به بافت شهری برنامه ریزی کند و در این خصوص با شناخت و درک صحیح علمی از فضای بحران پاندمی کرونا - در آن بافت شهری -  با آموزش و مشوق های اقتصادی صدمات احتمالی را کاهش دهد.

💠در این دوران به دلیل افزایش زباله های عفونی توسط بیماران کرونایی که غالبا در منازل خود قرنطینه اند و پسماند دیگر اعضای خانواده که به همراه همان پسماند آلوده دفع می شوند مسائل و خطرهای فراوانی (در خصوص انتشار وسیع این ویروس از این طریق) برای قشر زحمت کش خدمات شهرداری ایجاد کرده و عملا سبب آسیب پذیرتر شدن بدنه این سازمان شده است، لذا ورود فعالان محیط زیست، نخبگان، فعلان فرهنگی و کادر درمان در این روزها درجهت آگاهی بخشی مردم به شدت احساس می شود، این که این امکان به وجود بیاید، زباله‌ های بیماران کرونایی در کیسه های جدا دسته بندی شوند، نشانه ی سطح آگاهی یک جامعه، اخلاق انسان دوستانه و شاخصه های فرهنگی مهم در دفع پسماند شهری و فرهنگ شهرنشینی محسوب می شود، که می بایست در گام اول با یاری یکدیگر محقق شود.

💠خطری دیگر که در مجرای دفع پسماند سبب شیوع ویروس کرونا می شود، عدم رعایت اصول بهداشتی توسط زباله گردها ست. که می توان با ساماندهی آن ها از احتمال انتشار ویروس کرونا کاست.

http://dezfoolnews.ir/fa/News/65379/لزوم-توجه-به-تفکیک-وبازیافت-زباله-درشرایط-کرونا-✍🏽رضا-صمصام-سخیراویکعبی
بستن   چاپ