غفلت از گردشگری ،غفلت از فرصت های شکوفایی
تاملی بر معنا و اهمیّت گردشگری
سه شنبه 10 فروردين 1400 - 14:33:44
پایگاه خبری صبح ملت

مهدی حامدی نیا /کارشناس ارشدمعماری ،مربی گردشگری و دزفول پژوه 

 **غفلت از گردشگری ،غفلت از فرصت های شکوفایی و بالندگی

 **ما غافلیم از گردشگری ، موضوعی که امروزه مورد استقبال گسترده اندیشمندان در سراسر جهان قرار گرفته است.

 گردشگری واژه آشنا اما گاها جامعه ایی که تلاش برای پویایی و دستیابی به مفهوم آن دارد، دچار انحرافاتی شده که باید راه خویش را جویا باشد.
آیا گردشگری هرج و مرج در هنجارهای اجتماعی است؟  امروز در دنیایی قرار داریم که نداشتن آگاهی و علم از شرک و کفر بدتر است، چرا که دنیای الکترونیک و امکانات دستیابی به اطلاعات و دانش بسیار گسترده است و این رفاهیات به گونه ای می باشد که حتی پس از گذر یک سال از عمر ویروس منحوس کرونا نتوانست جامعه اندیشمند و کاوندگان علم را به پستوهای تعطیلی کشاند، بلکه این امکانات موجب تکامل و ترقی جامعه طالب علم و دانش شد .
پس بهره نگرفتن از این شرایط  برای فهمیدن آنچه که بدنبال آن هستیم نشان از بیراهه رفتن است .
  گردشگری موضوعی است که امروزه مورد استقبال گسترده اندیشمندان در سراسر جهان قرار گرفته ،گردشگری سلامت ، در حوزه های بیشمار در حال تحقق یافتن است ، گردشگری ورزش ، گردشگری تجارت و گردشگری فرهنگی و گردشگری علمی ،و بسیاری موضوعات خرد و کلان وابسته به گردشگری وجود دارد .  
معنا و مفهوم حقیقی گردشگری که می تواند در دنیای ارتباطات راهگشای مشکلات معیشتی و بخصوص تکامل و خردمندی انسان و جوامع شود و متاسفانه هنوز بسیاری افراد هستند که اندر خم آن مفهوم حقیقی گردشگری وامانده‌اند

  ایران کشور پهناوری است که افتخارات میزبانی تمدن های بسیاری را داشته و در وادی تمدن صاحب افتخارات بسیاری است و از افتخارات ناب این‌سرای متمدنی شهر دانشگاهی جندی شاپور است که در جهان باستان خاستگاه علم و فرهنگ و تمدن است .
گان جهان شناسی لقب گاهواره تمدن را به شهر جندی شاپور دزفول داده‌اند. در این میان تمدن های بسیاری وجود دارد که پتانسیل برای گردشگری و علاقه‌مندان و کسانی که علاقه به طبیعت و گردشگری دارند می‌تواند باشد شهرهای چغابنوت چوغامیش هوپشن،  نیلاب ،چغازنبیل ،....
 وآیا  می دانیم جندی شاپور ، مطلع هستیم  کرخه نخستین شهر صنعتی جهان باستان بوده است ؟،
آیا میدانیم نخستین کارگاه های ابریشم بافی در جندی شاپور شکل گرفته اند؟ و میدانیم پارچه دیبا(سرژ) برای نخستین مرتبه در جندی شاپور بافته شد و امروز شهرهای دزفول ، شوش و شوشتر بعنوان یکی از قطبهای دامپروری حتی یک کارخانه بسیارکوچک ریسندگی ندارند ؟؟؟؟؟؟؟  
و می دانیم خوزستان بعنوان مرکز اسب اصیل عرب مجموعه ای بعنوان سرمایه گذاری روی اسب ندارد و این فرصت ها می تواند زمینه های اشتغال  برای چندین هزار نفر بوجود آورد ؟؟؟ آیا مطلع هستیم بسیاری از پرندگان خاص ذی قیمت بیشه های حمید آباد و عباس آباد دزفول به روش غیر قانوتی صید و صادر می گردند . این اشارات گوشه ای از فرصتهای بعنوان غنیمت در عرصه گردشگری خاص خوزستان و دزفول ، اهواز ، شوش ، شوشتر ، ایذه ، بعنوان شهرهای اصیل خوزستان    هستند و بسیاری تمدن هایی هستند که هزاران سال است که چشم انتظارند که بخشی از جامعه گردشگر به ملاقات داشته های آنها برود اما  افسوس که قدر  دشت های میشان و شوشان که مملو از جاذبه های بسیار از قبیل پرندگان ،گیاهان دارویی، درختان مثمر چشمه ها و رودهای فراوان دانسته نشده است.
مجموع این زیبایی‌ها نشان ذات لایزال وحدانیت است و مصداق
 عینی الله جمیل و یحب الجمال است که فرصتهای بی نطیر سرمایه گذاری و اشتغال و حل مشکلات از این دست می باشد و جوانان خوش ذوق و مستعد برای حل مشکل اشتعال ناچار به مهاجرت از شهر ، استان و گاها از کشور میشوند و تاسف انکه سرمایه اصلی همان جوانان مساعد هستند که مهاجرت میکنند . با مشاهده این زیبایی ها  مبهوت می مانیم،  اما افسوس هستند بسیاری که چون تعلق و عرق به این سرای تمدن ندارند با بی حرمتی کفران نعمت می‌کنند این ثروتهای خدادادی را نادیده گرفته و درمیان این غفلت معنای حقیقی گردشگری مفقود می شود.

 افسوس و افسوس غافل از اینکه زاگرس مستغنی از منابع نفت ، خاک ، سنگ و بسیاری دیگر از نعمات خداوندی است که آنها را در دل خود جای داده و افسوس که چشم بصیرت ما کم سو گشته است و افراد نشانه های محبت خداوند را در این سرای پر گهر نادیده گرفته اند.

 به امید روزی که متولیان امور، تلاشگر برای معرفی فرهنگ گردشگری باشند. /صبح ملت
  
 
سه شنبه 10 فروردین 1400

http://dezfoolnews.ir/fa/News/64369/تاملی-بر-معنا-و-اهمیّت-گردشگری
بستن   چاپ