دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران:
جندی‌شاپور نماد مقابله با تعصبات جاهلانه است
سه شنبه 19 اسفند 1399 - 14:30:31
ایرنا
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران:
*جندی‌شاپور نماد مقابله با تعصبات جاهلانه است*

 دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، گفت: جندی شاپور نماد مقابله با تعصبات جاهلانه است و همه کسانی که از تعصبات جاهلان می‌گریختند به ایران و به جندی شاپور پناه می‌آوردند تا آزادانه در کوچه‌های دزفولِ امروز، بیاموزند، بدانند و بشنوند.

به گزارش صبح ملت به نقل از ایرنا، حجت اله ایوبی روز سه شنبه در سومین کنگره بین المللی جندی شاپور با بیان اینکه امروز در یونسکو پرچم مقابله با خشونت و افراطی گری برافراشته شده است، ادامه داد: جندی شاپور نماد مقابله با تعصبات جاهلانه است و همه کسانی که از تعصبات جاهلان می گریختند به ایران و به جندی شاپور پناه می آوردند تا آزادانه در کوچه های دزفولِ امروز، بیاموزند، بدانند و بشنوند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران تاکید کرد: امروز جهان نیازمند احیای جمهوری جهانی دانشِ فراتر از مرزها است.

وی گفت: کمیسیون ملی یونسکو در تلاش برای تاسیس مجمع دانشگاه های کهن است، دانشگاه هایی که باستانی و چندساله هستند؛ احساس می کنیم امروز جهان به شنیدن سخنان و خرد کهن آنها بیش از هر روزگار دیگری نیازمند است.

حجت اله ایوبی افزود: گمان می کنیم امروز باید به دنبال احیای جمهوری جهانی دانش بود که مرز نمی شناسد؛ بی گمان پایتخت جمهوری جهانی دانش هیچ شهری جز جندی شاپور نیست.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با بیان اینکه جهان امروز از ما توقع دارد گوشه هایی از آن تمدن را در جندی شاپور ببینند، تاکید کرد: جندی شاپور را باید احیا کرد، در کوچه پس کوچه های جندی شاپور دانشمندان از نقاط مختلف دنیا باید پرسه بزنند و در اینجا ببینند علم و دانایی برای ایران، توانایی به دنبال دارد.  

ایوبی اظهار داشت: یونسکو که تلاش می کند پرچم صلح و گفت و گو را برافراشته نگه دارد، بسیاری از آرمان های خود را در کوچه پس کوچه های نیاکان ما و در ایران می تواند بیابد.

به گفته وی، جندی شاپور مهد علم و دانش بود و امروز یکی از شعارهای یونسکو عدالت در دسترسی به منابع است.

تعجب دنیا از رشد علمی ایران

 منصور کبگانیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این کنگره طی سخنانی کوتاه، تاکید کرد: در سه دهه اخیر جهانیان تعجبی از رشد بیش از حد علمی ایران داشتند؛ در حالی که این موضوع جای تعجب ندارد و در مورد کشوری مثل ایران طبیعی است.

وی افزود: دنیا در تعجب است ایران چطور در زمینه های نانوتکنولوژی، زیست فناوری، هسته ای، موشک های بالستیک، پهپادها، علوم شناختی به چنین رشدی رسیده است؛ دلیلش این است که ایران کار سختی نکرد و فقط جلوی توقف را نگرفت.

این کنگره هم اکنون به صورت حضوری و مجازی در وزارت علوم در حال برگزاری است.

http://dezfoolnews.ir/fa/News/62033/جندی‌شاپور-نماد-مقابله-با-تعصبات-جاهلانه-است
بستن   چاپ