خطیب زاده: هیچ تماسی با آمریکا درباره برجام و غیر برجام نداشته و نداریم
خطیب زاده: هیچ تماسی با آمریکا درباره برجام و غیر برجام نداشته و نداریم
دوشنبه 18 اسفند 1399 - 12:36:56
ایسنا

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز تاکید کرد: هیچ تماس مستقیم و غیرمستقیمی با آمریکا در ارتباط با موضوعات برجامی و غیربرجامی نداشته و نداریم.

به گزارش صبح ملت نیوز ، سعید خطیب زاده صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با آخرین روند وضعیت بدهی عراق به ایران و انتشار برخی از اخبار مبنی بر آزادسازی بخشی از این پول ها گفت: عراق همواره تلاش کرده که دیون خود را به ایران بپردازد. البته برخی از موانع از جمله موانع تحریمی که از سوی آمریکا اعمال شده وجود دارد.

وی ادامه داد: از چند ماه قبل گفت وگو ها و رایزنی هایی بین بانک مرکزی ایران و  طرف های عراقی در ارتباط با مسیرهای پرداختی این دیون صورت گرفته است که برخی از آن ها به نتیجه رسیده است.

وی با بیان اینکه این رایزنی ها و گفت وگوها در مسیر خود ادامه دارد، تصریح کرد: پیشرفت های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در برخی از اخبار مطرح شده که حدود سه میلیارد دلار از بدهی های عراق و کره جنوبی به ایران در حال آزاد شدن است، گفت: در خصوص آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی ما هنوز اقدام عملی از سوی دولت این کشور مشاهده نکرده ایم. صحبت به اندازه کافی در این زمینه صورت گرفته است و ما منتظر اقدام عملی از سوی کره در این زمینه هستیم.

خطیب زاده همچنین در مورد سفر اخیر پاپ به عراق و دیدار وی با آیت الله سیستانی و نگاه ایران به این سفر و تلاش برخی از رسانه های منطقه در ارتباط با دوگانه سازی بین ایران و عراق گفت: سفر پاپ به عراق سفر خوب، مهم و حائز اهمیتی بود.

وی با بیان اینکه عراق با رشادت های مردم این کشور، درایت مرجعیت و خون هایی که ریخته شده به این میزان امنیت رسیده است که سفری به این مهمی به آن انجام شود، گفت: پیام این سفر و سفرهای این چنینی، عراق امن و بازگشت این کشور به صحنه آرامش است.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد دیدار پاپ با آیت الله سیستانی از مراجع بزرگ شیعیان گفت: دیدار انجام شده با مرجعیت عالی عراق نشان دهنده گفت وگوی ادیان و تقریب ادیان است. پیام این دیدار پیام گفت وگو، صلح، دوستی و همکاری های تمدنی است برخلاف آن هایی که دنبال خشونت و خونریزی هستند.

خطیب زاده گفت: در این دیدار این مرجعیت عالیقدر عراق به پیام های مهمی اشاره کردند از جمله اهمیت توجه به عدالت، نقش ایمان در حل و فصل موضوعات جهانی و اهمیت توجه به روش های عادلانه در حل مسائل بین المللی و خودداری از روش های غیرسازنده از جمله تحریم ها و درخواست از رهبران مذهبی جهان برای کمک به ایجاد جهانی بهتر.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد رایزنی ایران و آمریکا در مورد افغانستان گفت: تماس مستقیم و غیر مستقیمی با آمریکا در مورد برجام و غیر برجام نداشته و نداریم.

وی ادامه داد: در خصوص پیشنهاد برگزاری نشستی در مورد افغانستان در چارچوب سازمان ملل از سوی این سازمان هنوز دعوت نامه ای دریافت نکرده‌ایم. موضوع افغانستان برگ مذاکراتی ما با کسی نیست.

تکمیل می‌شود


http://dezfoolnews.ir/fa/News/61959/خطیب-زاده-هیچ-تماسی-با-آمریکا-درباره-برجام-و-غیر-برجام-نداشته-و-نداریم
بستن   چاپ