نقدی بر مرمت نابجا، نقاشی های بقعه رودبند دزفول
نقدی بر مرمت نابجا، نقاشی های بقعه رودبند دزفول
چهارشنبه 13 اسفند 1399 - 23:38:31
صبح ملت نیوز

 

نقدی بر مرمت نابجا، نقاشی های بقعه رودبند دزفول

 

قسمت سوم : مرمت یا بازسازی

     نقاشان دزفولی نیز ، بمانند دیگر نقاشان شهرهای ایران ( اصفهان ، تبریز ، تهران و ... ) از شیوه های نقاشی متداول استفاده و مواد و وسایل کار خودشان رو بصورت سنتی در ساخت این نقاشی ها بکار می بستند . 

     در  ساخت این نقاشی ها ، از ترکیب پودرهای رنگی گرفته شده از کانی های معدنی ، گیاهان ، و برخی از حشرات با ترکیب ، چسبهایی با ریشه حیوانی و برخی از حلالها روی سطوح زیرسازی ، استفاده شده است .

     هنرمندان نامی شهر دزفول ( ملا اسداله و ملاحسن نقاش ) علاوه بر ساخت رنگها ی سنتی ، ابزار نقاشی را  ( قلم مو ) با استفاده را از موی حیواناتی (موهای  بز و گاومیش برای قلم موهای دیواری و موی گربه برای نقاشی سطوح ظریف ) تهیه و تولید می کردند .

    بنای ایوان بقعه رودبند شامل ، نقاشی و تزییناتی روی بدنه دیوارها و سقف بوده که بر سر در ورودی این بنا نقوش حاشیه و دهان اژدهایی بوده که متاسفانه در اثر بازسازی  اشتباه ، از بین رفته است .

    نبود دانش حفظ و نگهداری میراث فرهنگی و بکارگیری افراد غیر متخصص در امر مرمت  ، توسط اداره اوقاف شهر دزفول  در سال 1370 شمسی  ، به نام مرمت ، ضربه جبران ناپذیری به 10 مجلس این مجموعه نفیس وارد کرد که از حاصل آن قابل مشاهده است ( حذف آیات و نوشته ها ، دخالت در ترسیم انسانها و تزیینات و استفاده از رنگهای صنعتی روی نقاشی های با ارزش )  .

     قابل ذکر است که بواسطه شکایات انجام شده توسط بنده درسال 1370 ، اداره میراث فرهنگی استان از ادامه کار جلوگیری کرد و فقط 4 مجلس از نقاشی ها در وضعیت قبلی حفظ شد. که لزوم ورود سازمان میراث فرهنگی را برای حفظ و مرمت آثار باقی مانده را ضروری می کند.

دکتر سید نظام الدین امامی فر

 استادیار دانشکده هنر دانشگاه شاهد


http://dezfoolnews.ir/fa/News/60587/نقدی-بر-مرمت-نابجا،-نقاشی-های-بقعه-رودبند-دزفول
بستن   چاپ