امروز، سوم مارس 2021 مصادف با سیزدهم اسفند1399
شنیدن، حق همه/به مناسبت روز جهانی شنیدن
سه شنبه 12 اسفند 1399 - 13:07:23
صبح ملت نیوز
*✅شنیدن، حق همه*
✍️لیلا عباسی دزفولی 13 اسفند 1399

امروز، سوم مارس 2021 مصادف با  سیزدهم اسفند1399 ، روز جهانی شنیدن است. روزی که باید بیاموزید، با آگاهی صحیح، از شنوایی خود و اطرافیان خود، مراقبت کنید. 

کم شنوایی یک ناتوانی ارتباطی محسوب می شود که در سنین مختلف، عوارض متفاوتی از جمله ناتوانی در شناخت مهارتهای زبانی برای نوزادان و افت تحصیلی برای کودکان و نوجوانان، و افسردگی و گوشه گیری برای سالمندان را به همراه دارد. در این مقاله به روند تشخیص کم شنوایی نوزادان و مراقبت های شنوایی عمومی، و تاثیر کم شنوایی بر گروههای سنی مختلف می پردازیم.
در حال حاضر، در تمام دنیا و از جمله در کشور ما، خوشبختانه با نظارت سازمان محترم بهزیستی و حمایت بیمارستانها، نوزادان در بدو تولد، غربالگری شنوایی می شوند. یک ساعت پس از تولد، امکان انجام تست شنوایی در بیمارستان محل تولد وجود دارد، پس از آن در سن سه ماهگی و شش ماهگی تست تکمیلی تشخیص به هنگام باید انجام شود. در صورتیکه هر کدام از تست های فوق، به نتیجه کامل و قابل اتکا نرسد، پیگیری از طریق شنوایی شناس و یا مراکز کاشت حلزون الزامی است. نوزادان برای آموزش مهارتهای زبانی، شناختی، ارتباطی و هیجانی و فعال شدن بخش شنوایی مغز، از بدو تولد نیاز به شنیدن دارند. پس در صورتیکه با تست منفی نوزادی مواجهه شدید،بلافاصله تست های شنوایی تکمیلی را انجام دهید و برای خرید مناسب سمعک با شنوایی سنج مشورت کنید. در صورتیکه نوزاد دچار کم شنوایی عمیق باشد و احتمال برود که با سمعک نتواند به بیان کلامی مناسب و عادی برسد، باید بلافاصله برای تشکیل پرونده کاشت حلزون به نزدیکترین مرکزکاشت حلزون مراجعه کند. تحقیقات وسیع بین المللی نشان داده اند که سن طلایی نوزادان، همان شش ماه نخست است. بر اساس بیانیه اصول کلی مداخله زودهنگام FCEI، تجویز سمعک مناسب، بلافاصله پس از تشخیص کم شنوایی الزامی است و توانبخشی گفتاری باید بلافاصله آغاز شود. پس زمان را از دست ندهید. خیلی زود، دیر می شود.
در صورتیکه نسبت به شنوایی کودک خود، دچار تردید شدید، در هر سنی که باشد، بلافاصله به شنوایی سنج مراجعه کنید‌ 
گروه دوم، جوانان و افراد میانسال: بر اساس مقاله اخیر سازمان بهداشت جهانی حدود 1.1 میلیارد نفر جوان  12 الی 25 ساله درمعرض خطر ناشنوایی هستند. عوامل متعددی باعث آسیب شنوایی شما می شوند، که برخی از آنها به شرح زیر هستند:
 اول، قرار داشتن مستمر در محیط های با صدای بلند منجر به آسیب شنوایی غیر قابل جبران می شود. خواه این محیط ها، محیط شغلی شما باشند، (که حضور شما در آن، اجتناب ناپذیر است) و خواه گوش دادن تفریحی به موسیقی مورد علاقه تان با صدای بلند باشد.
اگر بصورت مستمر در چنین شرایطی قرار دارید، حتما بصورت دوره ای شنوایی خود را ارزیابی کنید. 
دوم، برخی انواع داروها به سلامتی شنیدن، آسیب می زنند؛ پس، از مصرف خودسرانه دارو، به شدت خودداری کنید.
سوم، در صورت درد در گوش و یا احتمال کم شنوایی، از دمیدن دود سیگار و سایر انواع دودها، و یا استفاده از انواع درمان های سنتی، شامل طب سوزنی، ریختن مواد مختلف در گوش و یا داخل بردن سایر وسایل غیر استریل از جمله وسایل نوک تیز و یا گوش پاک کن به درون گوش، به شدت خودداری کنید. 
سالمندان گروه دیگری هستند که در معرض پیر گوشی اجتناب ناپذیر قرار دارند. کم شنوایی در سالمندان، با توجه و مراقبت اطرافیان از آنها، تشخیص داده می شود و در صورت نیاز می توان از سمعک مناسب برای حفظ سلامتی شنوایی آنها استفاده کرد.
با افزایش آگاهی خود، از شنوایی خود و اطرافیان خود مراقبت کنید و از شنیدن صدای زندگی و صدای عزیزان خود لذت ببرید.

http://dezfoolnews.ir/fa/News/60460/شنیدن،-حق-همهبه-مناسبت-روز-جهانی-شنیدن
بستن   چاپ