تفاهم نامه همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و بنیاد ملی نخبگان امضا شد
تفاهم نامه همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و بنیاد ملی نخبگان امضا شد
سه شنبه 12 اسفند 1399 - 11:56:40
دولت

تفاهم نامه همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و بنیاد ملی نخبگان به منظور همکاری های علمی، فرهنگی، پژوهشی و اشتراک گذاری تجربیات و منابع اطلاعاتی به امضای اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و محمود سعادت فومنی رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: بر اساس دستورالعمل، عضویت در کتابخانه ملی ایران مستلزم دارا بودن مدرک فوق لیسانس به بالا است. اما نخبگان از این امر مستثنی هستند و با معرفی نامه بنیاد ملی نخبگان می توانند به عضویت کتابخامه ملی درآیند و هم اکنون تعداد قابل ملاحظه‌ای افراد نخبه در کتابخانه ملی ایران نیز عضو هستند.


رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه به تعاملات مطلوب سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با دستگاه ها و مراکز علمی و پژوهشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: در دوران کرونا بسیاری از منابع این سازمان دیجیتال‌سازی شدند و سامانه «سنا» برای دسترس پذیرشدن اطلاعات مربوط به نشریات راه اندازی شد. در این سامانه نشریات از زمان قاجار تا امروز بارگذاری و منتشر شده اند. 


وی تاکید کرد: باید با مراکز علمی تعاملات علمی صورت گیرد و بر همین اساس معاونت پژوهشی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تعریف شده و در تلاش برای پربار کردن منابع علمی است تا در نهایت این منابع در اختیار محققان و پژوهشگران قرار گیرد.


رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: استفاده از اسناد به عنوان مستندات در مطالعات و تحقیقات پژوهشی اهمیت بسیاری دارد، اما از مقوله سند در پژوهش ها استفاده درست نمی شود. این درحالی است که سند به عنوان یکی از داشته های تحقیقی باید به کار محقق آید. زیرا اگر اسناد مورد استفاده قرار گیرند بی‌تردید نتایج بهتری را دربر دارد. 


بروجردی اضافه کرد: دغدغه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران آوردن کتابخانه به دل دستگاه ها و مراکز علمی است و تلاش دارد فعالان مراکز علمی را به کتابخانه ملی ایران دعوت کند تا این افراد کمبودها، نقصان ها و ایرادات را با دانش خودشان برطرف کنند و یکی از اهداف انعقاد تفاهم نامه همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بنیاد ملی نخبگان توجه به همین مسئله است.


وی به امکانات موجود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای حضور نخبگان، پژوهشگران و محققان اشاره کرد و گفت: در این سازمان برای اساتید اتاق پژوهشی در نظر گرفته شده است و می توانند در فضایی آرام تحقیقات خود را انجام دهند.ضمن اینکه اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی فضای مناسبی برای طرح مباحث علمی را فراهم کرده است.


رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد 34 هزارکتاب خطی، 28 هزار کتاب کودک و 160 هزار پایان نامه در سایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بارگذاری شده است و پیش از شیوع ویروس کرونا روزانه شاهد حضور 1700 مراجعه کننده به کتابخانه ملی ایران بودیم که امروز با شرایط کرونایی، روزانه 900 نفر به طور میانگین به کتابخانه ملی ایران مراجعه می کند البته در ابتدای شیوع ویروس کرونا ظریت پذیرش رابه یک سوم کاهش داده بودیم.


محمود سعادت فومنی در ادامه گفت: در مجموعه بنیاد ملی نخبگان دو گروه استعدادهای برتر و و سرآمدان وجود دارند، استعدادهای برتر به فضایی مناسب برای نقش آفرینی در کشور نیاز دارند و در عین حال لازم است با توجه به شرایط کشور زمینه‌های اثرگذاری سرآمدان نیز افزایش یابد.


وی به آفت های موجود در این حوزه اشاره کرد و گفت: متاسفانه بخشی از استعدادهای برتر به خارج از کشور کوچ می کنند امید است وضعیت به شکلی فراهم شود که مهاجرت معکوس صورت بگیرند و این افراد به کشور بازگردند. ضمن اینکه هویت بخشی عامل مهمی در ماندگاری استعدادها است؛ به طوری که چنانچه پیوند فرهنگی افراد با هویت ایرانی و اسلامی آنها بیشتر شود بی تردید کمک خواهد کرد که استعدادهای برتر به کشور بازگردند و به مردم و کشور خودشان خدمات شایسته‌ای ارائه دهند.


سعادت فومنی تاکید کرد: باید به هر بهانه‌ای ارتباط میان نخبگان و کتابخانه ملی ایران قوی‌تر شود و این افراد به نحوی در این مسیر هدایت شوند. آشنایی استعدادهای برتر با این مجموعه ها می تواند به اشکال مختلفی از جمله بهره مندی از امکانات فضای مجازی صورت گیرد اما قدم اول را باید ما برداریم و این مهم مستلزم بسترسازی مناسب است.


وی درباره همکاری بنیاد ملی نخبگان با معاونت پژوهشی و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت:  در تولید محتوا و ترویج داشته های پژوهشی برای استعدادهای برتر تلاش می کنیم و بنیاد ملی نخبگان آمادگی حمایت مالی و معنوی از اقدامات مربوط به این امر را دارد.


محمود سعادت فومنی به رسالت بنیاد ملی نخبگان اشاره کرد و گفت: این نهاد در تلاش است از صاحبان علم تکریم به عمل آورد چراکه اهالی علم الگویی برای سایر افراد و استعدادهای برتر به شمار می‌آیند. در این راستا بیش از 100 برنامه در استان ها و شهرهای مختلف کشور برای تکریم صاحبان علم برگزار شده است. در این بین ماندگار کردن صاحبان علم و نخبگان یکی از اقداماتی است که می‌تواند به عنوان رسالت مشترک سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و بنیاد ملی نخبگان مطرح شود.


وی اضافه کرد: یکی از اقدامات بنیاد ملی نخبگان مشارکت دادن استعدادهای برتر در حل مسائل تعریف شده است به طوری که این استعدادها در حل مسائل مشارکت می کنند بر همین اساس مطلوب است تا پای استعدادهای برتر به کتابخانه ملی ایران باز شود و مسئله های مورد نیاز این نهاد برای مشارکت و حل و فصل شدن در بین این افراد مطرح شود.


فریبرز خسروی معاون کتابخانه ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران امضای تفاهم نامه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بنیاد ملی نخبگان را اقدام موثر عنوان کرد و گفت: در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اطلاعات سر و کار داریم. زیرا دنیای امروز دنیای اطلاعات است و کمک به تحلیل این اطلاعات ارزش افزوده به بار می آورد و می تواند برای تصمیم سازی در کشور مفید واقع شود. سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای رفتن به سمت این تحلیل ها و آنالیز اطلاعات، نیاز به تلاش و کوشش نخبگان دارد.


معاون کتابخانه ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران حرکت خود را با استارت آپ ها در حوزه اطلاعات و آنالیز اطلاعات آغاز کرده است که نخبگان در این زمینه می‌توانند فعالیت مفید و موثری را داشته باشند.


فاطمه جان احمدی معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: بی تردید هیچ کشوری توسعه یافته نیست مگر اینکه نظام توسعه یافتگی خود را بر پایه علم و دانش قرار داده باشد. همه نخبگان بخشی از زندگی خود را در کتابخانه ها گذرانده اند کسی نیست که ادعا کند علم خود را از مسیر  کتابخانه به دست نیاورده است.


وی ادامه داد: معاونت پژوهشی و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ظرفیت های گشترده ای برای برقراری تعامل با بنیاد ملی نخبگان دارد. در این بخش 6 گروه وجود دارد که یکی از آنها مربوط به حوزه تاریخ شفاهی است و این امر از جمله گروه هایی است که می تواند مفید و موثر واقع شود. 


آریا الستی معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان نیز گفت: خدمات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در میان دانشگاهیان و اهالی علم و پژوهش به شکل جامع معرفی و شناخته نشده است و از ظرفیت های این سازمان ملی اطلاعات کاملی در دست نیست و لازم است این خدمات و اطلاعات به نحو شایسته در اختیار نخبگان قرار گیرد و دسترسی به منابع بیش از گذشته فراهم شود.


حسن سالاریه معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: در راستای تفاهم نامه همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و بنیاد ملی نخبگان، اجرای برنامه‌های بازدید برای دانشجویان می تواند بسیار مفید و موثر واقع شود ضمن اینکه برای پیشبرد فرایندهای الکترونیکی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران می‌توان از ظرفیت دانشجویان بهره‌مند شد.


منصور انبیا معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد ملی نخبگان نیز به اهمیت و ارزش کتاب و کتابخانه ملی ایران اشاره کرد و گفت: امید است با امضای این تفاهم نامه همکاری بین این دو نهاد بتوان مسیر را برای تعاملات بیشتر نخبگان با کتابخانه ملی ایران هموارتر کرد.


داوود طالبی سرپرست دفتر راهبری اجرایی سند راهبردی کشور در امور نخبگان گفت: خوشبختانه تفاهم نامه بنیاد ملی نخبگان با یک سازمان تخصصی، حرفه ای، علمی و پژوهشی منعقد می شود و بر همین اساس ضرورت ایجاب می کند که در راستای اجرایی کردن آن تاکید بیشتری شود. 


طالبی افزود: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در اجرایی کردن سند «میثاق های نظام نخبگان» در سال اول، دوم و سوم جزو سازمان های بسیار موفق از جهت تهیه و انطباق برنامه های خود با سند راهبردی کشور در امور نخبگان بوده است و امسال نیز این سازمان در جایگاه بسیار خوبی در مقایسه با دستگاه های دیگر قرار گرفته است.


وی افزود: امید است سند راهبردی کشور در امور نخبگان و نیز میثاق های نظام نخبگانی به عنوان حسن شروع در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به ثبت ملی برسد.


برگزاری مشترک نمایشگاه ها، همایش ها، نشست ها، کارگاه ها و دوره های آموزشی تخصصی و مراسم تکریم نخبگان، همکاری و مشاوره در جهت دیجیتال‌سازی منابع طرفین و نیز مبادله و اهدای نسخه فیزیکی و دیجیتال به منظورغنی‌سازی منابع یکدیگر، تامین دسترسی و بهره‌برداری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از پایگاه‌های اطلاعاتی که بنیاد ملی نخبگان در آن عضو است و بالعکس، تسهیل در ارائه اطلاعات علمی و فراهم کردن امکان دسترسی و بهره‌برداری از منابع علمی شامل کتب، نشریات و سایر مدارک علمی و تشکیل هسته های برخی از مفاد تفاهم نامه امضا شده میان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و بنیاد ملی نخبگان است.


http://dezfoolnews.ir/fa/News/60458/تفاهم-نامه-همکاری-سازمان-اسناد-و-کتابخانه-ملی-ایران-و-بنیاد-ملی-نخبگان-امضا-شد
بستن   چاپ