مراسم رونمایی از جلد دوم کتاب دزفول شهر آجر برگزار شد
سه شنبه 12 اسفند 1399 - 11:31:43

در این مراسم که عصر دوشنبه 11 اسفندماه برگزار و از طریق صفحات مجازی بصورت زنده و مستقیم پخش شد ابتدا مهندس علیرضا قادرپناه مدیر انجمن دوستی دزفول بعنوان بانی و باعث این مراسم به بیان نکاتی درباره این کتاب ارزشمند پرداخت سپس پیام تصویری مهندس غلامرضا نعیما که بدلیل شرایط کرونایی امکان حضور در مراسم را نداشتند ، پخش شد .

مهندس حسین حاتمی نیا  ، استاد احمد افشاریان زاده پژوهشگر ، محقق و دزفولشناس  و دکتر عباس چراغ چشم قائم مقام دانشکده اصول الدین دزفول و مهندس شهروز فرحمند از فعالان فرهنگی دزفول  از دیگر سخنرانان این مراسم بودند .

در انتها توسط  دکتر عباس چراغ چشم  و مهندس نادر سعادتی فر ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول از کتاب دزفول شهر آجر رونمایی شد .

در انتهای مراسم نیز از طرف دکتر امیر عطار زاده ریاست دانشکده اصول الدین دزفول و از اطرف انجمن مردم نهاد کهن دژ دزفول از مهندس علیرضا قادر پناه مدیر انجمن دوستی دزفول به پاس زحمات و تلاش های ایشان در راه اعتلا ، معرفی و شناساندن فرهنگ  و علم و ادب دزفول در سطح ملی و بین المللی تقدیر و هدایایی به رسم یادبود اهدا شد .

لازم به ذکر است که جلد اول کتاب دزفول شهر آجر که به معرفی معماری سنتی دزفول می پردازد و حاصل ده سال تلاش مهندس غلامرضا نعیما بود در سال 1377 توسط سازمان میراث فرهنگی کشور به چاپ رسید .

غلامرضا نعیما نویسنده این کتاب اصالتا اهل اصفهان است که در دوران جنگ تحمیلی بدلیل مسائل شغلی چند سالی را در دزفول سپری نمود و بدلیل علاقه خاصی که به معماری دزفول داشت به تحقیق و تفحص در بافت تاریخی دزفول نمود که حاصل آن دو جلد کتاب نفیس دزفول شهر آجر است .

در جلد دوم این کتاب نویسنده 282 نمونه از نقوش خوون چینی که در دزفول به کار رفته است به چاپ رسیده است .
به نقوش آجری برجسته ی پیشانی سر در بناهای تاریخی ، خوون گفته میشود .

دزفول با دارا بودن بافت تاریخی ارزشمند و استفاده زیاد از آجر و تزئینات و نقوش آجری منحصر به فرد به شهر آجری ایران مشهور شده است .


http://dezfoolnews.ir/fa/News/60450/مراسم-رونمایی-از-جلد-دوم-کتاب-دزفول-شهر-آجر-برگزار-شد
بستن   چاپ