نقاشی دیواری شهری
دیوارنگاری پوششی موقت برای پنهان کردن مناظر نامناسب شهری
سه شنبه 5 اسفند 1399 - 12:31:38
پایگاه خبری صبح ملت

یادداشت 
دکتر احمد کلانتر / معمار و عضو هیئت علمی دانشگاه
دیوارنگاری یا گرافیتی به تصویر کردن نقش‌ها، اشکال، حرف‌ها، نشانه‌ها، نمادها، الگوها و کلمه‌ها بر روی دیوارها یا هر مکان عمومی که بتوان از آن به عنوان مکانی برای نوشتن، نقاشی، کنده‌کاری و خط‌کشی کردن استفاده کرد، گفته می‌شود.
باید به این نکته اشاره کرد که اگر ضوابط درست و مدونی برای نماهای شهری داده شود، نیازی به دیوارنگاری نیست. دیوار نگاری پوششی موقت برای پنهان کردن چهره ی کریه جداره بدمنظر و رها شده یک ساختمان است. 
با نگاهی به تجربه دیوارنگاری های انجام شده در شهرهای خوزستان و یا دیگر مناطق کشور، می توان دریافت که فارغ از پیام و محتوای اثر که توجیهی برای چنین اقداماتی است، در بهترین و با کیفیت ترین حالت اجرا، پس از یکی دو سال تحت تاثیر تابش آفتاب و عوامل اقلیمی و آلودگی های محیطی، خودِ دیوارنگاره به ضد اهداف اولیه بانیان آن تبدیل و عنصری رنگ و رو رفته و بد منظر به دیگر معضلات نماهای شهری افزوده شده است.
اگر ضوابط درست و مدونی برای نماهای رها شده شهری اندیشیده شود و برای جبهه هایی از جداره ساختمان که به لحاظ مقررات شهرسازی نمای اصلی محسوب نمی شوند، الزام به ارائه طرح معماری مناسب داده شود، تا حد زیادی آشفتگی های بصری کاهش خواهد یافت و نیازی به اقدامات هزینه بَرِ
 موقتی نخواهد بود./

احمد کلانتر /معمار و عضو هیت علمی دانشگاه



http://dezfoolnews.ir/fa/News/59828/دیوارنگاری-پوششی-موقت-برای-پنهان-کردن-مناظر-نامناسب-شهری
بستن   چاپ