مصاحبه با استاد حاج محمد توکل ، خراط دزفولی
خراطی ، یکی از شغل ها و صنایع دستی چوبی دزفول ، در انتظار حمایت
سه شنبه 5 اسفند 1399 - 17:08:10
کار با چوب از هزاران سال پیش تا کنون برای بشر بسیار جالب و جذاب بوده؛ به همین جهت از آن در  شاخه‌های مختلفی مانند کارهای عمرانی، ساخت لوازم منزل، وسایل تزیینی و … استفاده می‌شود. استفاده از چوب تنها به نجاری محدود نمی‌شود بلکه از آن در منبت‌ کاری، معرق‌ کاری، خاتم‌ کاری، ساخت ارسی و خراطی استفاده می‌شود.

هنر خراطی یکی از صنایع دستی شهر دزفول است که از دیرباز تا کنون رواج داشته و طرفداران خاص خود را دارد. این هنر به‌طور کلی بیشتر در مناطق و کشورهایی که چوب در آن یافت می‌شود دیده می‌شود. واژه خراطی ریشه عربی داشته و از فعل خرط به معنای تراش و متقارن سازی چوب یا جدا کردن پوست چوب است. برخی خراطی را با نجاری یکی می‌دانند اما این دو شاخه باهم کاملا تفاوت دارند. در هنر نجاری، نجار سعی می‌کند تا از کنار هم قرار دادن انواع چوب، احجام گوناگون ایجاد کند در حالیکه در هنر خراطی، خراط با تراش چوب حجم مورد نظر را ایجاد می‌کند. نمونه‌هایی از هنر خراطی را می‌توان در گهواره، پایه آباژور، پایه میز، شمعدان، ظروف چوبی و … مشاهده کرد.

گروه رسانه صبح ملت با همکاری انجمن مردم نهاد کهن دژ و پژوهشکده دزفول شناسی به بازار تاریخی دزفول رفته و با یکی از اساتید این رشته گفتگویی صمیمانه داشته است تا درباره این رشته و شغل بومی دزفول اطلاعات بیشتری کسب مند .
در ادامه میتوانید این گزارش و مصاحبه زیبا را مشاهده نمایید
تهیه و تدوین : حسن فرخی راد
تصویربردار : اکبر رحمانی
سر دبیر : محمد رشید پور
مصاحبه کننده : سید محمد حسن اخلاقی دزفولی
و با تشکر از دکتر عبدالامیر مقدم نیا و مهدی حامدی نیا

http://dezfoolnews.ir/fa/News/59766/خراطی-،-یکی-از-شغل-ها-و-صنایع-دستی-چوبی-دزفول-،-در-انتظار-حمایت
بستن   چاپ