2 اسفند روز جهانی زبان مادری
اهمّیت زبان مادری
يکشنبه 3 اسفند 1399 - 00:48:28
پایگاه خبری صبح ملت
زبان مادری در هر سرزمین پرچم هویت و بنیان آن سرزمین است تا جایی که می توان گفت: " اگر زبان مادری در سرزمینی از بین برود، خود آن سرزمین نیز از بین خواهد رفت. لذا ازبین رفتن زبان مادری در یک سرزمین به معنای از بین رفتن تمام آحاد آن سرزمین است.".(1) 
« زبان مادری در هر سرزمین مجموعه ای از فرهنگ وتاریخ و آداب و سنن گروهی از باشندگان کره ی زمین است. زبان مادری زبان ماندگاری این مجموعه ی عظیم است، زبان مادری چیستی و کیستی یا هویت انسان را شکل می دهد. در اهمیت و ارزش زبان مادری باید به این نکته اشاره کرد که براساس دیدگاه سازمان فرهنگی یونسکو: بی سواد کسی است که نتواند به زبان مادری بگوید و یا بنویسد.
اما چرا زبان مادری و نه زبان پدری چون که نخستین رو یارویی کودک با زبان وفرهنگ از مادر آغاز می شود. وکسی که کودک را با جهان کلام وکلمه آشنا می کند مادر است.»(2)
"زبان مادری تنها زبان سخنگو نیست، بلکه زبان عاطفه، زبان احساس و زبان زندگی هر فرد است. زبان مادری زبان درونی انسان هاست.فرایند اندیشه و اندیشیدن نخست در همین زبان درونی انسان است که رخ می دهد وسپس به زبان گفتار او انتقال پیدا می کند. (محسن غنانی) "
« برای هر سرزمین زبان مادری همچون معماری بومی در آن سرزمین است که نماینده ی فرهنگ و سننن کهن آن دیار بوده، که باید چون جان شیرین حفظ گردد. تخریب زبان به تخریب فرهنگ و تخریب فرهنگ به تخریب هویت انسانی و سرزمینی منجر می شود. 
کشور ایران رنگین کمانی از فرهنگ ها و زبان ها و مظاهر گوناگون است. حذف و برداشتن هر رنگ از این رنگین کمان به منزله ی برداشتن یک گام به سوی نابودی اصل رنگین کمان است.
رنگین کمان فرهنگی کشور ایران با همکاری و بودن همه ی رنگ ها ست که شکل می گیرد و بر دوام خواهد ماند. » (3)


1)نصراله نجاتعلی /محقق ،پژوهشگر و نویسنده ی دهها کتاب در مورد گویش دزفولی
2و 3 ) حبیب شوکتی نیا/شاعر،نویسنده ،ویراستار ومحقق

انتخاب مطلب از >>>>
کتاب دزبانان /مولفان :محمد حسن روانبخش انصاری، مریم مفتوح

 

http://dezfoolnews.ir/fa/News/59519/اهمّیت-زبان-مادری
بستن   چاپ