جنجال ممنوع الخروجی سمیرا زرگری سرمربی تیم ملی اسکی آلپاین
جنجال ممنوع الخروجی سمیرا زرگری سرمربی تیم ملی اسکی آلپاین
پنجشنبه 30 بهمن 1399 - 22:55:57
صبح ملت نیوز
*جنجال ممنوع الخروجی سمیرا زرگری سرمربی تیم ملی اسکی آلپاین*

سمیرا زرگری که از سال 1396 تاکنون سرمربی تیم ملی اسکی آلپاین بانوان است، اخیراً به‌علت عدم اجازه‌ی همسر برای خروج از کشور از همراهی تیم ملی ایران برای حضور در مسابقات اسکی قهرمانی سال 2021 جهان که در ایتالیا برگزار می‌شود بازماند.

سمیرا زرگری کیست؟

سمیرا زرگری متولد 15 فروردین 1362 است و درطول فعالیت حرفه‌ای خود در رشته‌ی ورزشی اسکی آلپاین موفق به کسب افتخارات متعددی شده است. او اولین سرداور خانم در مسابقات بین‌المللی اسکی بوده و در بین بانوان اسکی‌باز ایرانی نخستین ورزشکاری‌ست که در داخل و خارج از کشور به‌عنوان طراح مسابقات بین‌المللی فعالیت داشته است. سمیرا زرگری در سال 2007 موفق به دریافت فیس‌پوینت زیر 120 مارپیج کوچک یا اسلالوم شد و سهمیه‌ی حضور در مسابقات المپیک را دریافت کرد، هرچند به‌علت مصدومیت موفق به شرکت در این مسابقات نشد. زرگری در کارنامه‌ی خود سه بار قهرمانی کشور در رشته‌ی اسکی مارپیچ کوچک را هم دارد.

چرا سمیرا زرگری ممنوع‌الخروج شد؟
علت ممنوعیت خروج سرمربی تیم ملی اسکی آلپاین بانوان ایران به‌طوردقیق از سوی فدراسیون اسکی مشخص نشده است، اما ظاهراً اختلافات خانوادگی باعث شده همسر خانم زرگری اجازه‌ی خروج او از کشور را ندهد و درنتیجه تیم ملی اسکی آلپاین بانوان ایران بدون سرمربی و با مسئولیت مرجان کلهر، که خود عضو تیم ملی ایران و از شرکت‌کنندگان در این مسابقات است، عازم ایتالیا شود.

فدراسیون اسکی اعلام کرده که تمام تلاش خود را برای برطرف‌شدن مشکل خروج از کشور سمیرا زرگری انجام داده و حتی با مقامات ایتالیایی به توافق رسیده که این کشور بلافاصله بعد از برطرف‌شدن مشکل خانم زرگری در داخل از کشور، برای او ویزا صادر کند تا او به جمع شاگردان خود در این مسابقات بین‌المللی بپیوندد. بااین‌حال متأسفانه تلاش‌های هیچ فرد یا مقامی مؤثر واقع نشد و درنهایت سمیرا زرگری نتوانست تیم خود را در مسابقات جهانی اسکی 2021 ایتالیا همراهی و هدایت کند.


ممنوعیت خروج از کشور ورزشکاران ایرانی تازگی ندارد
این روزها خبر ممنوعیت خروج سمیرا زرگری از کشور سروصدای زیادی به‌پا کرده، درست مثل زمانی که مهدی توتونچی اجازه‌ی خروج همسرش نیلوفر اردلان کاپیتان تیم ملی فوتسال بانوان را برای حضور در جام ملت‌های آسیا در سال 2015 نداد.

نیلوفر اردلان به‌علت عدم‌اجازه‌ی همسر موفق به حضور در این مسابقات نشد، هرچند با دخالت و اجازه‌ی دادستانی توانست در همان سال در مسابقات قهرمانی فوتسال زنان جهان در گواتمالا تیم ملی را همراهی کنند.

علاوه‌بر نیلوفر اردلان، زهرا نعمتی برنده‌ی 2 مدال طلا و یک مدال برنز در مسابقات پارالمپیک به‌علت عدم اجازه‌ی همسرش رهام شهابی‌پور، که خود سابقه‌ی عضویت در تیم ملی تیراندازی با کمان معلولان ایران را دارد، چند سال پیش با مشکل خروج از کشور برای حضور در مسابقات مواجه شد. البته مشکل خانم نعمتی با دخالت دادستان برطرف و او سرانجام موفق به سفر به خارج از کشور شد. زهرا نعمتی پیش از معلولیت و روی‌آوردن به رشته‌ی تیراندازی با کمان در رشته‌ی ورزشی تکواندو فعال بود. او در سال 2012 موفق به دریافت مدال طلای پارالمپیک لندن شد و در همان سال با رهام شهابی‌پور ازدواج کرد و حدود 4 سال بعد در برنامه‌ی فرمول یک اعلام کرد از همسرش جدا شده است.

بنا بر قوانین، تمامی زنان متأهل، درصورت نداشتن وکالت از همسر خود برای صدور مجوز خروج از کشور، باید حتی برای دریافت گذرنامه اجازه‌ی همسر خود را دریافت کرده باشند. از نظر بسیاری، مردانی که از این قانون درمورد همسران خود که ورزشکاران به‌نامی هستند استفاده می‌کنند، عملاً به سرمایه‌های ملی کشور برای کسب افتخارات بین‌المللی صدمه می‌زنند و سال‌ها تلاش برای رفع این مشکل همچنان راه به‌جایی نبرده و این تنها مداخله‌ی دادستانی‌ست که تاکنون توانسته در چنین شرایطی جایگاه ورزشکاران افتخارآفرین زن ایرانی را در سطح بین‌المللی پابرجا نگاه دارد.

http://dezfoolnews.ir/fa/News/59333/جنجال-ممنوع-الخروجی-سمیرا-زرگری-سرمربی-تیم-ملی-اسکی-آلپاین
بستن   چاپ