در مراسم پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر ؛
انتخاب شهردار بندرخمیر به عنوان مدیر قهرمان تالاب
چهارشنبه 29 بهمن 1399 - 14:30:48
صبح ملت نیوز
انتخاب مهندس جواد محمودی شهردار محبوب بندرخمیر به عنوان مدیر قهرمان تالاب
در مراسم پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر ؛
مهندس جواد محمودی شهردار محبوب بندرخمیر به عنوان مدیر قهرمان تالاب انتخاب شد
به منظور شناسایی، جمع‌آوری و طبقه‌بندی تجربیات موفق مرتبط با حفاظت بهینه اکوسیستم‌های تالابی و تشویق و گسترش فرهنگ تالابی در کشور، برنامه سالانه انتخاب قهرمان تالاب طبق روال هر سال همزمان با روز جهانی تالاب‌ها برگزار شد.
جایزه قهرمان تالاب در سه بخش فعالیت‌های تحقیقاتی- مطالعاتی و فعالیت‌های اجرایی و مشارکت مردمی اهدا خواهد شد.
در این مراسم به منظور قدردانی از اقدامات شایسته و زحمات بی‌شائبه حافظان تالاب‌های کشور، از محیط‌بانان نمونه تالابی نیز تجلیل  شد.
مردم از تالاب‌ها به عنوان یک سرمایه ملی حفاظت کنند
حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران در آیین رویداد روز جهانی تالاب‌ها در بندرخمیر با اشاره به اینکه برای حفظ تالاب‌ها از دولت و دولتمردان کاری ساخته نیست، افزود: ابتدا باید مردم به این باور و پذیرش برسند که تالاب یک سرمایه است که پس از پذیرفتن این موضوع در واقع به خودی خود از این نعمت خدادادی و میراث کهن حفاظت می‌کنند.
وی بیان داشت: حفاظت از تالاب‌ها، محیط زیست، میراث فرهنگی و هرچیزی که دارای سرمایه و ارزش است، در درجه نخست باید در باور و دل و جان اتفاق بیافتد. دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران اظهارداشت: باید خدا را شاکر باشیم که مدیران و مسوولان ما به این سرمایه‌های فرهنگی (تالاب‌ها) توجه دارند.
ایوبی با اشاره به اینکه خمیر از جمله شهرهایی است که به شبکه شهرهای جهانی یادگیرنده پیوست، گفت: این جای بسی افتخار برای ایران، استان هرمزگان و شهر تالابی خمیر است. وی خطاب به جوانان شهر تاریخی خمیر گفت: اگر شما بخواهید شهر جهانی شود، باید بر روی تمایزها، مزیت‌ها و آن چیزی که شما دارید و دیگران از آن بی بهره هستند، سرمایه گذاری کنید.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران یادآورشد: تالاب خورخوران، آداب و رسوم، فرهنگ و تاریخ کهن بندرخمیر از جمله مزیت‌هایی این شهر تالابی است که باید آن را برجسته کرد که با جذاب بودن و جهانی شدن آن، مردم دنیا در مقابل شما سرتعظیم فرود خواهند آورد. وی با اشاره به اینکه فرا گرفتن آموزش و یادگیری در کنار میراث فرهنگی ، دو روی یک سکه هستند که باید به آن بپردازدیم، اذغان داشت: اگر دنیا بخواهد میزان رفتار متمدنانه مردم را بسنجد، به چگونگی رفتار انسان‌ها با آب، هوا و طبعیت می‌نگرد که این امر به خوبی در خمیر مشهود بود.
ایوبی گفت: رفتار درست و متمدنانه با طبیعت نشان دهنده یک فرهنگ عمیق است که ریشه در دین، آیین و فرهنگ‌مان دارد و مردم بویژه جوانان خوشفکر و خوش ذوق خمیر باید این‌ها را برجسته کنند، ماهم در کنارتان هستیم و افتخار می‌کنیم که سر تعظیم در مقابل جوانان برومند این منطقه فرود می‌آوریم.
در دوم فوریه سال 1971 برابر با سال 1349 شمسی نخستین کنوانسیون محیط زیستی دنیا در شهر رامسر با هدف حفاظت از تالاب‌ها و پرندگان کنارآبزی، حمایت از جوامع محلی و معیشت مردم اطراف تالاب‌ها به امضا رسید و یکی از قدیمی‌ترین معاهدات زیست محیطی جهان شد. براین اساس دستورالعمل‌های کنوانسیون رامسر در سال 1975 جنبه قانونی یافت و اکنون 171 کشور عضو رسمی آن هستند و یکهزار و 994 تالاب با اهمیت بین‌المللی با مجموع مساحت 191 میلیون و 860 هزار و 656 هکتار را در سطح جهان به ثبت رسانده است.
روز جهانی تالاب‌ها برای نخستین بار درسال 1997 جشن گرفته شد و اکنون نیز بعد از گذشت سال‌ها همچنان در دنیا از جمله ایران دراین روز برنامه‌های متنوعی در راستای حفاظت از تالاب‌ها برگزارمی‌‍شود.
بندرخمیر به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر تالابی جنوب ایران در کنار یکی از مهم‌ترین تالاب‌های کشور به نام تالاب خورِخوران با وسعتی حدود 102 هزارهکتار قراردارد که در این شهرستان هرساله در 12 بهمن روزجهانی تالاب ها برنامه‌ها و همایش بزرگ به مناسبت این روز بزرگ را با حضور مسوولان کشوری، استانی و محلی برگزار می کند.

http://dezfoolnews.ir/fa/News/59212/انتخاب-شهردار-بندرخمیر-به-عنوان-مدیر-قهرمان-تالاب
بستن   چاپ