عرفای مشهور دزفولی
ترمیم و بازسازی مزار ملا محمدرضا صباغ دزفولی عارف برجسته توسط پژوهشگر خیّر
سه شنبه 28 بهمن 1399 - 00:13:48
صبح ملت نیوز

گفتگو اختصاصی /

به گزارش پایگاه خبری صبح ملت سنگِ مزار ملا محمدرضا صباغ دزفولی ازعرفای متاخر نعمت اللهی توسط نویسنده ی آثار تاریخی ، پژوهشگر برجسته و خیّر فرهنگی  محمد حسین حکمت فر در دزفول بازسازی گردید.

محمد حسین حکمت فر در گفتگوی اختصاصی با صبح ملت اشاره نمودند که این عارف واصل که 92 سال پیش به تاریخ 1350هجری قمری وفات یافته است ، در قبرستان رودبند دزفول مدفون است .

  و برسنگ مزارملامحمد رضا صباغ دزفولی چنین نوشته شده : "عارف لاهوتیِ مقام  محمد رضا صباغ ملقب به نجاتعلی، شاه درطریقت و مخاطب به مجذوبعلی درحقیقت " ،

و نیز همچنین سنگ مزار این عارف گرانقدر مزین است به این بیت معروف شاعر نامی کشورمان سعدی علی الرحمه  (فرق است میان آن که یارش دربر       با آن که دوچشم انتظارش بردر )

وی همچنین در مورد اقدام خویش در بازسازی مزار این عارف واصل بیان کردند :

مزاراین عارف که ابتدا بصورت چهارطاقی بوده است ، حدود هفتاد سال پیش به درخواست آقاسیدعلی مبدا معروف به کفری و با هزینه حاج عباس خان آصف احداث می گردد، که پس از آن درسال1369 توسط بنده  با هزینه شخصی مرمت گردید  .

تاحدود20 سال پیش که اداره اوقاف بخشی ازقبرستان قدیمی را خاک ریزی وچهارطاقی کلا زیرخاک مدفون شد .

بنده آن زمان مجددا سنگ مزارقدیمی را درآورده و در فراز قبر قبلی که دو متر زیر خاک بود قراردادم .

تا این که اخیرا  یعنی در روز 23 بهمن ماه سال جاری مجددا قبرعارف ملا محمد صباغ دزفولی را برای زنده ماندن نام این بزرگوار وحفظ مزار و سنگ نوشته ی آن که خود یک اثر تاریخی است و نزدیک به یک قرن قدمت دارد، باسنگ مزارقدیمی بازسازی نمودم.

محمدحسین حکمت فر در ادامه در شرح حال این عارف دزفولی گفت : وی به شغل رنگرزی در اهواز مشغول بوده و در بالای مغازه‌اش اتاقی بوده که در آنجا استراحت می نمود ه است .ملا محمد رضا صباغ دزفولی برای ریاضت به دزفول آمده و در اتاقی نزدیک مسجد خشکه در محله سیاهپوشان دزفول به اربعین می پرداخته است .

نقل است که سبب شهرت ملامحمدرضا این بود که دستانش را به درون ظرف رنگرزی می نمود در حالی که آب ظرف به نزدیک جوش رسیده بود.

حکمت فر افزودند علاقمندان می توانند  شرح کامل زندگانی این عارف دزفولی را در کتاب تذکره گوهران شب چراخ که توسط نویسنده و مستندنگار جوان و تلاشگر دزفولی  حسین نصیر باغبان در 17 دی ماه 1395 هجری شمسی به زیور طبع آراسته گردیده است مطالعه فرمایند .
لازم به یاداوری است که مزار ملامحمدتقی سرمدی زاده دزفولی نیز در تاریخ3بهمن ماه سال جاری توسط استاد حکمت فر مرمت و بازسازی شده است که شرح حال و اشعار نغز این عارف برجسته بزودی در این پایگاه خبری درج می گردد.

مریم مفتوح / صبح ملت


http://dezfoolnews.ir/fa/News/59007/ترمیم-و-بازسازی-مزار-ملا-محمدرضا-صباغ-دزفولی-عارف-برجسته-توسط-پژوهشگر-خیّر
بستن   چاپ