معرفی یکی از اساتید هنر عکاسی دزفول حمید تجلی‌فرد
معرفی یکی از اساتید هنر عکاسی دزفول حمید تجلی‌فرد
چهارشنبه 5 شهريور 1399 - 09:28:06
صبح ملت نیوز


معرفی  یکی  از  اساتید هنر عکاسی  دزفول  حمید تجلی‌فرد

دریچۀ دوربین در چرخش نگاه تیزبینانه و هوش سرشار از سوژه‌طلبی وی، اندک‌اندک آثار معماری را در چارچوب فرم تصاویر حرفه‌ای‌اش شکار می‌کند و همچون آثار فاخر بر سینه تابلو ماندگار می‌سازد.
نام زیبای خاندان تجلی‌فرد در گوشه‌گوشۀ ابنیه‌های معماری سنتی دیار دزفول از دیرباز آشناست و در اذهان خاص و عام ماندگار و ثبت شده است. خانوادۀ هنردوست تجلی‌فرد، خالقان بهترین نقوش و مجریان ابنیه‌های خیره‌کننده، هنر تصویرآفرینی خود را با عشق و علاقه‌ای وصف ناپذیر طرح می‌کنند. استاد تجلی‌فرد عاشق است و به هنر عکاسی عشق می‌ورزد. آنچه را انجام می‌دهد با تمام وجود درک و حس می‌کند.
علاقۀ شخصی استاد به آثار نقش‌بسته بر سیمای وجودی بافت معماری دزفول از دیرهنگام وجودش را متأثر و منقلب کرده است و برای تثبیت این هنر به تکاپو واداشته است. وی پی راه و چاره‌ای علمی است. مهم‌ترین دغدغه و استرسش نابودی رمز و رازهای نهفته در سینۀ معماری این دیار است. به‌خاطر از بین‌رفتن نقوش معماری سخت آزرده خاطر است. او روزگاری نه چندان طول و دراز را به خاطر می‌آورد که دراثر جنگ تحمیلی اماکن مسکونی و صنایع بی‌مانند هنری نیست و نابود شدند. و امروز به‌خاطر بی‌توجهی مدیران شهری طی دو دهۀ اخیر ذهن خلاق و جستجوگر وی را آزرده است؛ همین علل کافی بود تا تصمیم به ثبت تصاویر متنوع بافت قدیم دزفول همت بگمارد و در عزمی راسخ با سلاح دوربین شکاری خود لحظه‌های ماندگار را تثبیت نماید. دوربین عکاسی استاد تجلی‌فرد در پیچاپیچ هر چرخش عنصری از صنایع ابنیه‌سازی را ثبت می‌کند و با برداشت ذره‌ذره آثار، ذهن بیننده را خیره و مجذوب می‌کند.
استاد تجلی‌فرد کار خود را در دهۀ 60، هم‌زمان با اعزام نیروها به جبهه‌های حق علیه باطل آغاز کرده است و همچنان مشتاقانه کار خود را ادامه می‌دهد. جلوه‌های بصری معماری دزفول سرمشق روزانه و اهتمام اوقات خوش کلک خیال اوست. مسلم آنکه به دلیل اهمیت و ارزش فنی، هنری و معماری نهفته در بافت قدیم دزفول، استاد تجلی‌فرد در تلاش مضاعف به ثبت آن‌ها در قالب تصاویر استادانه و حرفه‌ای اقدامی شایسته و علمی را انجام داده است تا برای خواهان علوم ابنیه‌سازی و هنرجویان کاری علمی ارائه دهد.
آنچه مایۀ تاسف و افسوس‌خوردن وی شده است نشان از بی‌نشان بناهایی دارد که مثل و مانندشان امروز یافت نمی‌شود و تنها اثر باقی‌مانده همین تصاویر برداشت‌شده سال‌های گذشته اوست که در قالب کلیشه‌های سیاه و سفید، رنگی، تابلو و... در اختیارمان گذاشته‌اند و نیز دیگر کسان که از این اماکن عکاسی و نمایی برداشت کرده‌اند. 
تصاویر را باید با حسرت نگریست. 
استاد حمید تجلی‌فرد می‌گوید: « امروزه در دنیای تجددگرایی در اقصی نقاط عالم و حتی در سایر شهرهای بومی سرزمین خودمان ایران اهمیت خاصی به بافت قدیم و تاریخی اوجب واجبات شده است و با هماهنگی ادارات میراث فرهنگی و شهرداری‌ها، آن‌ها را تبدیل به خانه‌های فرهنگ، رستوران‌های سنتی و فعالیت‌هایی از این قبیل تغییر کاربری می‌دهند؛ اما این فکر و این طرح ارزشی متأسفانه در شهر دزفول هنوز که هنوز است با گذشت چهل سال از انقلاب جایگاه خود را نیافته است! امیدوارم شرایطی فراهم گردد تا باقی مانده اندکی از بافت قدیم دزفول به صورت جدی حفظ شود. شاید مهم‌ترین اقدام در حال حاضر برای این مهم ثبت ملی بافت قدیم دزفول است و اگر چنین شود قطعا این اتفاق سبب خواهد شد بی‌توجهی بیش از این بر این بافت صورت نپذیرد و شرایط لازم برای حفظ و نگهداری از میراث کهن معماری سنتی دزفول بهتر از پیش جامۀ عمل به خود پوشد.» 
نویسنده: دکتر عبدالامیر مقدم‌نیا  
ویراستار: فریده آرامیده  
 


http://dezfoolnews.ir/fa/News/40699/معرفی-یکی-از-اساتید-هنر-عکاسی-دزفول-حمید-تجلی‌فرد
بستن   چاپ