بنا بر اعلام مدیرکل پژوهش،
برنامهریزی و تبیین ضوابط سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، آموزش زبان
خارجی در دورههای بعد از ابتدایی شروع میشود و منظور از زبان خارجی فقط
زبان انگلیسی و لاتین نیست بلکه زبان عربی را هم شامل میشود.
به گزارش صبح ملت به نقل از ایسنا، مسعود تهرانی فرجاد درباره ممنوعیت آموزش زبان خارجی در کودکستانها اظهار کرد: طبق
اسناد بالادستی نظام تعلیم وتربیت، آموزش زبان خارجی در دورههای بعد از
ابتدایی شروع میشود و منظور از زبان خارجی فقط زبان انگلیسی و لاتین نیست
بلکه زبان عربی را هم شامل میشود. ممنوعیت آموزش زبان خارجی در
کودکستانها جدید نیست و مسبوق به سابقه است اما از زمان تشکیل سازمان ملی
تعلیم و تربیت کودک به معنای مدیریت یکپارچه نظام تعلیم و تربیت کودک مطرح
شد.
وی در رابطه با اهمیت هویت ملی و آموزش و یادگیری گفت: کودکانی که در مناطق دو زبانه هستند باید زبان معیار به آنها آموزش داده شود.
تهرانی با بیان اینکه آموزش زبان خارجی به ویژه زبان انگلیسی برای
کودکان زیر 7 سال و کودکان فارسی زبان الزامات خاص خودش را میخواهد، تاکید
کرد: از لحاظ روانشناختی کودکان در بستر محیط هویتی ایرانی با زبان فارسی
زندگی میکنند و آموزش زبان غیر به آنها از نظر رسمی شدن و سازوکار آموزشی
محل تأمل است.
مدیرکل پژوهش، برنامه ریزی و تبیین ضوابط سازمانهای تعلیم و
تربیت کودک یادآور شد: اینکه برخی کشورهای اروپایی زبانهای انگلیسی و
فرانسوی و غیره را به کودکان زیر 7 سال خود آموزش میدهند به دلیل اشتراکات
پایهای آنهاست اما زبان فارسی این اشتراک پایهای را با زبان انگلیسی
ندارد و با زبان عربی اشتراکات فراوانی دارد.
وی، گفت: ما به عنوان متولی قانون نظام تعلیم و تربیت ملزم به رعایت و
اجرای قانون هستیم و از طرف دیگر، مرکز و برنامه آموزشی تربیتی نیز باید
همسو و هماهنگ با قوانین رسمی عمل کند درغیراین صورت یعنی غیرقانونی عمل
میکند.
تهرانی، افزود: سازمان از سال 1399 طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی
رسمیت پیدا کرد و امور تعلیم و تربیت زیر 7 سال به آموزش و پرورش سپرده شد و
طبق اسناد بالادستی و قوانین حاکم بر نظام تعلیم و تربیت کشور هم،
آموزشها در دوره عوان کودکی (پیش دبستانی)، رسمی و غیراجباری شناخته شد.
مدیرکل پژوهش، برنامه ریزی و تبیین ضوابط سازمانهای تعلیم و تربیت کودک
در برنامهای رادیویی ادامه داد: منظور از رسمی بودن آموزش در دوران پیش
دبستانی این است که برنامه و اهداف و رویکرد و محتوا و نقش نیروی انسانی
رسمیت دارد و تابع قوانین و ضوابطی است و غیراجباری بودن هم به این دلیل
است که خانواده اولین محیط تربیتی کودکان است.
وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه کل تعلیم و تربیت زیر 7 سال به
سازمان ملی تعلیم و تربیت کشور (سازمان ملی کودک) سپرده شده است اظهار کرد:
سازمان ملی کودک طی یک سال گذشته کل مجوزهای مهدهای کودک و پیش دبستانی را
از سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش دریافت کردند و مجوزهای آنها مرحله به
مرحله در این فرآیند تطبیق و احراز شرایط میشوند.
http://dezfoolnews.ir/fa/News/114318/آموزش-زبان-فارسی-به-کودکان-مناطق-دو-زبانه-ممنوعیت-آموزش-زبانهای-خارجی-در-مهدکودک-و-دبستان