معاون علمی ‌فناوری رئیس جمهور: جایزه مصطفی(ص) نشان مرجعیت علمی و افتخار ملی ایران اسلامی است
معاون علمی ‌فناوری رئیس جمهور: جایزه مصطفی(ص) نشان مرجعیت علمی و افتخار ملی ایران اسلامی است
شنبه 8 مهر 1402 - 08:44:45

معاون علمی ‌فناوری رئیس جمهور گفت: استانداردسازی علم، شناسایی و نشان دادن توان جمهوری اسلامی در توسعه علم و همچنین زمینه‌بخشی و ایجاد فرصت‌های بعدی فناوری و همکاری در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بین کشورهای اسلامی، حداقل سه نتیجه جایزه مصطفی(ص) است.

به گزارش ایسنا،‌ روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در آئین افتتاحیه جایزه مصطفی(ص) که امروز جمعه (7 مهرماه) در مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای در اصفهان در حال برگزاری است، اظهار کرد: سیاست راهبردی توسعه علم و فناوری در همه حوزه‌ها از مهم‌ترین ارکان سیاست‌گذاری رهبر انقلاب از ابتدای رهبری ایشان و از ابتدای انقلاب بوده است. نتیجه این سیاست که در راستای آموزه‌های رسول گرامی اسلام(ص) در مورد اهمیت و ارزش علم و فناوری است، ایران اسلامی را به یک قدرت بزرگ تبدیل کرده که صاحب معادن جواهری از دانشمندان، فن‌آوران و شرکت‌های دانش‌بنیانی است که هرکدام افتخاری برای کشور هستند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری پنجمین دوره جایزه مصطفی(ص) با بیان اینکه یکی از مباحثی که همیشه رهبر معظم انقلاب به‌طور جدی پیگیر بودند، بحث مرجعیت جمهوری اسلامی در حوزه علم بوده است، ادامه داد: یکی از ارکان و اسباب بزرگ مرجعیت این است که یک کشور بتواند برنامه‌های بزرگ و بین‌المللی از جنس جایزه مصطفی داشته باشد.

او گفت: این جایزه که به ابتکار شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1391 ایجاد شد، امروز پنجمین دوره را در اصفهان برگزار می‌کند و تاکنون به 14 دانشمند برتر جهان اسلام جایزه‌ای اعطا کرده که از قول مجلات معتبری مانند Science جایزه نوبل کشورهای اسلامی است که ایران عزیز پرچمدار و مبتکر آن است. اینکه مجله‌ای مانند Science در مقاله‌ای جایزه مصطفی را به‌عنوان یک نشان افتخار برای ایران اسلامی می‌داند، یک افتخار ملی و اسلامی به‌شمار می‌رود.

دهقانی افزود: ما معتقدیم که جایزه مصطفی حداقل 3 کار بزرگ را انجام می‌دهد؛ اول اینکه وقتی در سطح بین‌المللی و در این دوره دو هزار و 613 دانشمند در 110 کشور دنیا را شناسایی‌کرده و از بین آن‌ها 5 نفر را از کشورهای مختلف به‌عنوان برگزیدگان انتخاب می‌کنیم یعنی به‌عنوان کسانی که در ایجاد و تولید علم نافع برای بشریت تلاش کردند، اولین اتفاقی که می‌افتد، استاندارسازی علم است.

معاون علمی ‌فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از اقدامات بنیاد مصطفی این است که از دیدگاه ایران به‌عنوان ام‌القرای اسلام و از دیدگاه بنیاد مصطفی یک استاندارد جهانی برای تعریف معنای علم نافع ناب تعریف می‌کند، اضافه کرد: رکن دوم فایده این جایزه، شناسایی و نمایاندن و نشان دادن توان جمهوری اسلامی در توسعه علم و اتفاقات بزرگی است که در توسعه علم می‌افتد. وقتی ما دانشمندان عزیزی از کشورهای متعدد داریم، اتفاق بعدی این است که تصویر و سیمای فاخر جمهوری اسلامی در تولید علم و در حمایت از علم نافع بهتر نمایش داده شود.

دهقانی بیان کرد: رکن سوم این رویداد و جایزه بزرگ این است که اتفاقات و رویدادها و ارتباطات بین‌المللی ذیل رویدادهایی مانند جایزه کَن و یا رویداد استپ را رقم می‌زند که بحث تبادل علم و فناوری بین کشورها است. این ارتباطات ارزشمندی که بین دانشمندان ما و دانشمندان جهان اسلام ایجاد می‌شود. قطعاً زمینه‌بخش و ایجادکنندۀ فرصت‌های بعدیِ فناوری و همکاری در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بین کشورهای اسلامی خواهد بود.

وی در پایان گفت: امیدوارم جایزه مصطفی بیشتر پشتیبانی شود و با نگاه فاخری که رییس جمهور در سفرهای خارجی و در همه گفتمان‌ها حمایت قاطعانه از علم و فناوری و نوآوری دارند، این جایزه بتواند در حوزه‌های دیگر نیز توسعه پیدا کند و هر روز درخشان‌تر از دیروز بر تارک افتخارات جمهوری اسلامی بدرخشد.

انتهای پیام


http://dezfoolnews.ir/fa/News/114057/معاون-علمی-‌فناوری-رئیس-جمهور-جایزه-مصطفیص-نشان-مرجعیت-علمی-و-افتخار-ملی-ایران-اسلامی-است
بستن   چاپ