به بهانه 4مهرماه روز جهانی بهداشت محیط
شعار امسال روز جهانی بهداشت محیط /آمادگی برای محافظت از سلامت مردم، هر روز و همیشه
دوشنبه 3 مهر 1402 - 20:47:20
پایگاه خبری صبح ملت

حسن شکوهمندی
(کارشناس و پژوهشگر سلامت)

 4 مهرماه 1402 مصادف با 26 سپتامبر 2023 مصادف با روز جهانی محیط زیست گرامی باد

شعار امسال ((آمادگی برای محافظت از سلامت مردم، هر روز و همیشه)) 

اهمیت بهداشت محیط آنجاست که بر اساس داده ها، بیش از 100 بیماری مختلف می تواند به طور مستقیم مرتبط با نگرانی های بهداشت محیطی باشد. اغلب، این مسائل بیشترین تأثیر را بر جوامعی می‌گذارد که فقیر هستند و در حال حاضر آسیب‌پذیری قابل توجهی در مراقبت‌های بهداشتی دارند. همچنین گزارش سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که حدود 23 درصد از کل مرگ و میرها با "خطرات زیست محیطی" مانند آلودگی زمین و هوا، آلودگی آب و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مرتبط است.

عوامل خارجی زیادی می توانند بر نحوه تغذیه، زندگی و رشد افراد تأثیر بگذارند. این عوامل می توانند هم به صورت طبیعی و هم به صورت مصنوعی وجود داشته باشند. این عوامل در شرایطی که در کنترل بهداشت محیط قرار نگیرند می توانند زمینه بروز بیماری های مختلف را نتیجه دهند.

 26 سپتامبر مصادف با 4 مهرماه هرسال توسط فدراسیون بین المللی بهداشت محیط به عنوان روز جهانی بهداشت محیط نامگذاری شده است. شعار امسال ((آمادگی برای محافظت از سلامت مردم، هر روز و همیشه)) در نظر گرفته شده است .

این شعار نشان دهنده این امر می باشد که محافظت از سلامت مردم یک اولویت مهم است و تحت این اولویت مهم، آمادگی همیشگی لازم است وجود داشته باشد. محیط سالم یکی از ارکان اساسی جهت نیل به وضعیت مطلوب سلامتی و رفاه بشمار می رود.
محیط شبکه گسترده ای از عوامل فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی، روانی و اجتماعی است که برخی از آنها محافظت کننده و برخی دیگر تهدید کننده سلامتی هستند. اثر گذاری محیط بر سلامتی تنها محدود به اثرات مستقیم نیست، بلکه عوامل محیطی بطور غیر مستقیم از طریق عوامل رفتاری نیز تاثیر قابل توجهی بر بهداشت عمومی ایجاد می‏کنند. 

اقدامات لازم و فوری جهت تامین یک محیط سالم ضروری است. محیطی که در سال های گذشته در نتیجه تغییرات، شاهد گرم ترین دهه در تاریخ بشر، آتش سوزی های جنگلی، سیل و طوفان ها و برخی بیماری های میکروبی و  همه‌گیر بوده است.

هر کدام از این وقایع سلامت و کیفیت زندگی انسان را تحت تاثیر خود قرار داده است که عدم توجه به کنترل شرایط محیطی و اقدام موثر در این زمینه می تواند سرعت وقوع این پیامدهای منفی را بیشتر کند. توجه بیش از پیش به محیط سالم و تامین مقدمات آن، یک سرمایه گذاری است که نتیجه آن سلامتی جامعه و مردم و کنترل تأثیر اقتصادی می باشد که این مهم به خودی خود بوجود نخواهد آمد و نیازمند تقویت سیاست های پیشگیرانه و اجرای دقیق آن می باشد./انتهای پیام

http://dezfoolnews.ir/fa/News/113976/شعار-امسال-روز-جهانی-بهداشت-محیط-آمادگی-برای-محافظت-از-سلامت-مردم،-هر-روز-و-همیشه
بستن   چاپ