معرفی کتاب دزفول شهر دوستدار سالمند به قلم دکتر منصوره مهرگان ومسعود طالبی فر
معرفی کتاب دزفول شهر دوستدار سالمند به قلم دکتر منصوره مهرگان ومسعود طالبی فر
شنبه 1 مهر 1402 - 10:00:25
در جهان کنونی دو فرآیند اصلی جزو دغدغه‌های اصلی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری است :

1.سالخوردگی جمعیت
2.شهرنشینی فزاینده

با بررسی الگوی جمعیت جهانی ، روند رو به رشد به سوی سالمندی به وضوح قابل ملاحظه است. جمعیت کشور ما نیز در شرایط منحصر به فرد جهانی ، با جمعیت جهان و بلکه سریع‌تر رو به سالمندی می‌رود. آمار و ارقام حاصل سرشماری نفوس مسکن نیز بیانگر همین موضوع است به طوری که جمعیت سالمندی ایران در سال 1355 حدود 5 درصد بوده و در سال 1398 یعنی 43 سال بعد، جمعیت سالمندی رشد دو برابری داشته و این جمعیت به 10 درصد رسیده است. بر اساس گفته مسئولین این حوزه تا سال 1421 و ظرف 23 سال جمعیت سالمندی از 10  به 20 درصد می‌رسد. این در حالی است که رسیدن جمعیت سالمندی از 10 به 20 درصد در امریکا 70 سال ، در سوئد 90 سال و در فرانسه 120 سال طول کشیده است !!

مسعود طالبی فر دکتری تخصصی برنامه‌ریزی شهری مؤلف کتاب شهر دوستدار سالمنددرگفتگو با خبرنگار  صبح ملت گفت : : بر اساس رشد الگوی جمعیت جهانی و رشد جمعیت فزاینده سالمندان ، ضروری است فضاهای شهری ، سازه‌ها و خدمات به طور ایده‌آل با ذهنیت و نیازهای سالمندان برنامه‌ریزی و طراحی شوند. از جمله الگوهای توسعه شهری که بر روابط بین فضاهای شهری و پدیده سالخوردگی تاکید دارد ، شهر دوستدار سالمند است و هدف این الگو مدیریت و برنامه‌ریزی شهری مطابق با نیازهای سالمندان می‌باشد.

نویسنده کتاب افزود: این کتاب با توجه به  مؤلفه‌های هشتگانه شهرهای دوستدار سالمند بر اساس استاندارد تحقیقات به عمل آمده سازمان بهداشت جهانی به شرح ذیل پرداخته است:

1.فضاهای عمومی و ساختمان‌ها
2.مشارکت مدنی و اشتغال
3.احترام و شمول اجتماعی
4. خدمات پزشکی بهداشتی
5.حمل و نقل
6.مسکن
7.ارتباطات و اطلاعات
8.مشارکت اجتماعی

یک شهر دوستدار سالمند با ایجاد و ارتقای این مؤلفه ‌ها به گونه‌ای ساماندهی می‌شود که برای کلیه سالمندان و افراد خاص ، با نیازها و توانایی‌های متفاوت قابل استفاده و در دسترس باشد.

در حقیقت شهر دوستدار سالمندان به معنی شهری است  که منزلت اجتماعی سالخوردگان ، افراد خاص، کودکان و خانواده ها حفظ و ارتقا یافته و در واقع شهر دوستدار مردم است و می‌تواند گامی در جهت عدالت اجتماعی ، تکریم سالمندان ، گروه‌های خاص ، جانبازان ، ناتوان‌های حرکتی و روشندلان عزیز نیز باشد.
مشخصات کتاب 
خبرنگار - محمد رشیدپور

http://dezfoolnews.ir/fa/News/113930/معرفی-کتاب-دزفول-شهر-دوستدار-سالمند-به-قلم-دکتر-منصوره-مهرگان-ومسعود-طالبی-فر
بستن   چاپ