یک مسئول: انتقال گوزن زرد ایرانی از پارک ملی دریاچه ارومیه به سایت کرمان صحت ندارد
یک مسئول: انتقال گوزن زرد ایرانی از پارک ملی دریاچه ارومیه به سایت کرمان صحت ندارد
دوشنبه 6 شهريور 1402 - 09:31:15

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی در خصوص انتشار خبری مبنی بر انتقال گوزن زرد از پارک ملی ارومیه به کرمان گفت: وضعیت و شرایط مطلوبی برای زیست و زادآوری این گونه در مجتمع رشکان پارک ملی دریاچه ارومیه و جزیره اشک حاکم است و انتقال این گونه به پارک ملی کرمان صحت ندارد.

شهند در گفت و گو با ایسنا با اشاره به تولد سومین گوساله گوزن زرد ایرانی در سایت تکثیر و پرورش مجتمع رشکان پارک ملی دریاچه ارومیه نیز افزود: در راستای اجرای برنامه عمل ملی حفاظت از این گونه در معرض خطر انقراض، سال گذشته 6 راس گوزن زرد ایرانی از دشت ناز "ساری" به پارک ملی دریاچه ارومیه و مرکز تکثیر و احیاء این گونه در رشکان با ترکیب جنسی 4 ماده و 2 نر منتقل شده است که با تولد 3 راس گوزن زرد ایرانی از ابتدای سال جاری تاکنون، تعداد این گونه ارزشمند حیات وحش در این سایت به 9 راس افزایش پیدا کرده است.

شهند اظهار کرد: دامپزشکان و کارشناسان حیات وحش اداره کل و پارک ملی دریاچه ارومیه به صورت شبانه روزی وضعیت این گونه در معرض خطرانقراض، به خصوص گوساله های تازه متولد شده را مورد پایش و کنترل قرار می دهندو هیچ نگرانی و مشکلی در خصوص این گونه در پارک ملی وجود ندارد.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در خصوص تعداد گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه و سایت رشکان نیز اظهار کرد: در حال حاضر 25 تا 30 راس گوزن در جزیره اشک پارک ملی و 11 راس نیز در مرکز احیا و تکثیر" رشکان " زیست می‌کنند.

وی ادامه داد: روند اجرای برنامه‌های حفاظت از گوزن زرد ایرانی در استان مطلوب است و امید داریم با ادامه روند، شاهد افزایش گوزن در پارک ملی و افزایش شاخص تولید مثل این گونه در خطر انقراض باشیم.


http://dezfoolnews.ir/fa/News/113327/یک-مسئول-انتقال-گوزن-زرد-ایرانی-از-پارک-ملی-دریاچه-ارومیه-به-سایت-کرمان-صحت-ندارد
بستن   چاپ