واژه ای که معجزه می کند
ببخشید/ ارزش این کلمه معجزه گر را بدانیم .
شنبه 28 مرداد 1402 - 17:51:08
پایگاه خبری صبح ملت

یادداشت/

امیر کرامت نیا
 .
پشت چراغ قرمز توقف کرده ام . راننده بغل دستی به چراغ راهنما خیره شده است که ناگهان تکانی می خورد. خودرویی  از عقب با او بر خورد کرده است. راننده با ناراحتی و خشم پیاده می شود. مرد میانسالی هم از خودرو عقبی پیاده می شود و در حالی که دست‌هایش را به نشانه تسلیم بالا برده است می گوید، ببخشید آقا ، می دانم مقصرم.  

راننده جلویی حرف در دهانش می خشکد. دستی به سپر خودرویش می کشد.  " مهم نیست " اتفاقی نیافتاده است. مرد میانسال به ارامی می گوید ، متاسفم ، یک لحظه حواسم پرت شد. راننده جلویی بدون آنکه چیزی بگوید دست را به علامت خداحافظی تکان می دهد .

 چراغ راهنما سبز شده است. رانندها سوار خودروها شده و حرکت می کنند.
این صحنه مرا به یاد اتفاقی مشابه انداخت. در آن حادثه ، راننده مقصر بجای عذر خواهی گفت ، "حالا که چیزی نشده !"
با این حرف خشم و ناراحتی طرف مقابل را دو چندان کرد و نتیجه اش گلاویز شدن و زدو خورد و رفتن به کلانتری بود. 
گاهی حادثه ها درابتدا مانند شعله کبریتی ضعیف هستند. با دانایی و کمی تحمل می شود با یک فوت کوچک آن را خاموش کرد. اما دیده شده کسی با خامی و نادانی این شعله ضعیف را به آتشی بزرگ و سرکش تبدیل کرده که خود ودیگران از آن صدمه دیده اند. 

کلمه  " ببخشید"  همان فوت کوچک است که می تواند از بروز حادثه های بزرگتر جلوگیری کند. واژه ای ساده اما با کاربردی بسیار مهم و با ارزش . 
 اینگونه نیست که حتما ما باید مقصر باشیم تا بگوییم ببخشید و عذر خواهی کنیم ، بلکه اظهار این واژه در همان ابتدا همدردی شما با طرف مقابل را می رساند.
  واژه  ببخشید در حقیقت این پیام را می رساند که من هم از این اتفاق ناراحت هستم،  هیچ دشمنی با شما ندارم و برای جبران اماده ام .

 گفتن " ببخشید " می تواند از خشم طرف مقابل بکاهد و کمی او را آرامتر کند. می تواند بخشش و همراهی او را  به دنبال داشته باشد.

 در اتفاقاتی که ما مقصر نیستیم ، " ببخشید "  می تواند کمک زیادی به بهتر شدن اوضاع داشته باشد.

ممکن است کسانی فکر کنند که با گفتن " ببخشید " کوچک می شوند اما در حقیقت" ببخشید گفتن"  تواضع  و دانایی شخص را می رساند و اینکه گوینده در تربیت و کنترل خشم خود موفق بوده است.  

توجه داشته باشیم استفاده از این واژه ارزشمند در خانواده بدون محدودیت سنی بسیار مهم و ارزشمند است . استفاده بجا از این واژه ساده و با ارزش  می تواند محبت و احترام دیگران را جلب کند. کوچکترها با دیدن عذرخواهی بزرگترها درس زندگی مهمی را یاد می گیرند. رواج این واژه در خانواده می تواند از سرکشی و طغیان رفتار جوان و نوجوان بکاهد . 
تمرین کنیم و ارزش این کلمه معجزه گر را بدانیم .

http://dezfoolnews.ir/fa/News/113097/ببخشید-ارزش-این-کلمه-معجزه-گر-را-بدانیم
بستن   چاپ