معاون رییس‌جمهور: سه سند راهبردی اقتصاد دولت سیزدهم در کشور ماندگار می‌شود
معاون رییس‌جمهور: سه سند راهبردی اقتصاد دولت سیزدهم در کشور ماندگار می‌شود
پنجشنبه 4 خرداد 1402 - 15:00:41

معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: برای تحول ساختار بودجه، نظام بانکی و سرمایه گذاری، تولید و اشتغال سه سند راهبردی در دولت تهیه شده و به تایید مقام معظم رهبری خواهد رسید تا با تغییر دولت‌ها در کشور ماندگار شود

محسن رضایی روز پنجشنبه در هشتاد و پنجمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در کرمان خواهان ارائه نظر فعالان اقتصادی درباره بخشنامه ها و ساختار بودجه کشور شد و افزود: لایحه بودجه حتی پس از تصویب، با وجود کمبود منابع ممکن است در اجرا با تغییراتی مواجه باشد.

وی تصریح کرد: باوجود کمبود منابع، تعهدات بدون منابع و مسیر تصمیم گیری عقلانی در کنترل کسی نیست، اما ساختار بودجه ما را تشکیل داده لذا باید تحولی در ساختار بودجه بوجود بیاید که این مهم یکی از دستوارات مقام معظم رهبری است که به شورای هماهنگی قوا ابلاغ شده و در این زمینه سندی تهیه کردیم.

رضایی اظهارداشت: تحول نظام بانکی کشور یک مسأله بسیار کلیدی و ریشه ای برای ایران است؛ در مسأله بانک ها اگر امروز تحریم ها کامل برداشته شود بعید می دانم بانکی از خارج با ما کار کند، زیرا صورتحساب، استاندارد و شاخص های آنها آمادگی معامله بزرگ 20 میلیارد دلاری را ندارد و حداکثر در حد چند میلیون دلار ممکن است با بانک های ما کار کنند که این باید حل شود.

معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: موضوع سوم سرمایه گذاری، تولید و اشتغال است که آن را در سطح کلان پیگیری می کنیم و این سه سند راهبردی در دولت تهیه شده است.

وی یادآور شد: اگر بخشنامه ها چارچوب محکمی داشته باشد، مجلس قانونی برخلاف آن نمی نویسد و وزرا نیز نمی توانند آن را تغییر دهند.

رضایی افزود: تلاش داریم تحولات و اصلاحات اقتصادی عمیقی در کشور آغاز شود اما مشکل فشارهای اجتماعی را داریم که باید گفت برای این تحولات، صبر و حوصله می خواهیم.

وی عنوان کرد: با حذف ارز 4200 تومانی فضاسازی گسترده ای شد و برخی از دوستان ما دلشان لرزید و مقداری کار را متوقف کردند که به نظر من باید این تحولات را سریع ادامه دهیم و به گذشته برنگردیم.

معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: مسأله دیگر اقدامات نمایشی است که از یکصد سال پیش به کشور آمده و برای این اقدامات نمایشی کف و سوت و هورا می‌کشند اما مقابل اقدامات تحول آمیزی که ممکن است مقداری درد داشته باشد اما گشایشی بزرگ دارد، همه فشار وارد می کنند.

وی اضافه کرد: مردم با تمام قدرت مثل دوران جنگ به صحنه بیایند و مسایل را حل و فصل کنند، فاصله بین دولت و مردم را بردارید، ما دیر آغاز کردیم اما ایران باید گام‌های صنعتی شدن را به معنای واقعی با سرعت بیشتری بردارد.

رضایی افزود: یکی از اقدامات جراحی اقتصادی اینکه اختیارات از وزارت به استان ها داده شود که کاری اساسی است اما مقاومت هایی در مجلس و وزرا وجود دارد؛ برخی مخالف ایده ایالات اقتصادی هستند اما حداقل یک پله پایین تر بیایید و به استان ها تفویض اختیار کنید.

وی یادآور شد: در خصوص تسهیلات ارزی، جزء دال بند 6 قانون بودجه کشور، با صندوق توسعه ملی توافق کردیم که به بانک مرکزی و صنعت و معدن ابلاغ شده که کار پیگیری شود و اگر در اجرا گرهی وجود دارد، آن را به ما منتقل کنید.


معاون اقتصادی رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش نیز گفت: اولین مشکل کشور در نگاه ملی صنعتی نشدن ایران است و ایران همیشه و همزمان با کشورهای ژاپن و کره جنوبی درصدد صنعتی شدن بوده اما ما بیشتر به کارخانه و بنگاه داری کشیده شدیم.

وی ادامه داد: خیلی ها فکر می کنند بنگاه داری یعنی صنعت شدن، در حالی که این موضوع، قدم نخست در این حوزه است و در آن نیز در جا می زنیم؛ بیش از 80 سال کارخانه و بنگاه می‌سازیم اما این اقدام امتداد پیدا نکرده است.

رضایی افزود: بسیاری از بنگاه های اقتصادی بزرگ ایجاد شدند، پیشرفت کردند اما خیلی زود دچار سیر نزولی شدند و از بین رفتند که این موضوع علامت صنعتی نشدن ایران است.

وی ابراز داشت: بیشتر افراد صنعتی شدن را در وزارت صمت می دانند در حالی که امروزه کشاورزی، پزشکی، سلامت و محیط زیست را به صورت صنعتی داریم و صنعت به نسل پنجم خود وارد شده است.

معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: تولید مواد خام صنعتی و فروش نخستین گام صنعتی شدن است و گام های بعدی به ترتیب تولید قطعه، ماشین آلات، محصولات صنعتی و اکنون تولید دانش در حال صنعتی شدن است که ما در این مراحل درجا می زنیم و صنعتی شدن، تنها وظیفه دولت و سایر قوا نیست بلکه کارآفرینان و نخبگان ما نیز باید فکری اساسی در این حوزه کنند.

رضایی افزود: اگر بهره وری را بالا نبریم و تکامل مراحل صنعتی شدن را طی نکنیم، هیچ زمان نمی توانیم حتی از همسایگان خود جلو بزنیم.


معاون اقتصادی رییس جمهور همچنین گفت: صنایع دفاعی ایران با سرعت بسیار زیادی مسیر صنعتی شدن را طی می کند و امروزه با صنعتی شدن صنایع نظامی کاری کردیم که قدرت های بزرگ از ما ترس دارند.

وی ادامه داد: این درحالی است که زمان دفاع مقدس مهمترین ابزار ضد تانک ما یعنی آر پی جی7 ، فقط 2 درصد در برخی تانک های عراق تاثیر داشت.

رضایی با اشاره به درد بزرگ تاریخی کشور عنوان کرد: نباید بگذاریم کشورهای اطراف در صنعتی شدن از ما سبقت بگیرند زیرا ایران مهد علم، فکر، فرهنگ و تمدن بوده است.

به گزارش ایرنا هممچنین فعالان اقتصادی بخش خصوصی در این نشست انتقادهای خود را نسبت به تولید اعلام کردند.

http://dezfoolnews.ir/fa/News/107808/معاون-رییس‌جمهور-سه-سند-راهبردی-اقتصاد-دولت-سیزدهم-در-کشور-ماندگار-می‌شود
بستن   چاپ