رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی: افزایش ظرفیت رشته‌ پزشکی فرمول مناسب مشکلات درمان نیست
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی: افزایش ظرفیت رشته‌ پزشکی فرمول مناسب مشکلات درمان نیست
چهارشنبه 3 خرداد 1402 - 08:47:46

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه گروه‌های ذی‌صلاح، مخالفت خود با افزایش ظرفیت رشته پزشکی را به صورت تلویحی اعلام کردند، خاطرنشان کرد: علیرغم قول و وعده‌هایی که درخصوص اعتبارات افزایش ظرفیت رشته پزشکی به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی داده شده، اعتباری در این خصوص به دانشگاه‌ها تخصیص داده نشده است.

دکتر علیرضا زالی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره افزایش ظرفیت رشته پزشکی و دندان‌پزشکی گفت: بحث‌های کارشناسی مفصلی درارتباط با افزایش ظرفیت رشته پزشکی و رشته‌های گروه پزشکی شکل‌گرفت. تمام دستگاه‌های ذی‌صلاح  مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فرهنگستان علوم‌پزشکی، سازمان نظام‌پزشکی، دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی، دبیرخانه‌ شورای آموزش پزشکی عمومی و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی نظرات کارشناسی خود را درباره افزایش ظرفیت رشته‌های گروه پزشکی مطرح کرده‌اند.  

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: گروه‌های ذی‌صلاح، مخالفت خود با افزایش ظرفیت رشته پزشکی را به صورت تلویحی اعلام کردند. آنها بر این باور بودند، افزایش ظرفیت رشته‌ پزشکی یک فرمول مناسب برای رفع مشکلات درمانی مردم نیست. این در حالی است که طرح آمایشی در حوزه سلامت تدوین شده و نیازسنجی نیروی انسانی برمبنای آن دیده شده اما طرح افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی، تمام ظرفیت‌های طرح آمایشی در حوزه سلامت را به صورت غیرمترقبه برهم زد.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های علوم‌پزشکی در برابر موج افزایش ظرفیت رشته پزشکی قرار گرفتند اما آمادگی لازم برای این موضوع را نداشتند، تصریح کرد: ظرفیت رشته‌های گروه‌پزشکی به صورت اسمی 20 درصد افزایش یافته است اما عدد واقعی بیشتر است. ما در دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی، افزایش ظرفیت 27 درصدی را متحمل شدیم اما یک ریال برای افزایش ظرفیت رشته پزشکی دریافت نکردیم. علیرغم قول و وعده‌هایی که درخصوص اعتبار افزایش ظرفیت رشته پزشکی به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی داده شده است هیچ مبلغی پرداخت نکرده‌اند.

دکتر زالی توضیح داد: مراکز آموزشی درارتباط با اعتبار افزایش ظرفیت پزشکی نگران هستند و نسبت به تکرار اتفاقات سال گذشته واهمه دارند. به طور طبیعی، دانشجویان جدید به فضای آموزشی، فضای تخصصی لازم، تجهیزات آزمایشگاهی، لوازم کمک آموزشی و اساتید مجرب نیاز دارند. آموزش پزشکی به شدت به وسایل کمک آموزشی و اساتید مجرب نیاز دارد و هرگونه خدشه‌ای در این زمینه می‌تواند کیفیت آموزشی را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با بیان اینکه ظرفیت رشته پزشکی در سال جاری نیز 20 درصد افزایش می‌یابد، گفت: با توجه به اینکه دانشگاه‌های علوم‌پزشکی افزایش ظرفیت 20 درصدی را در سال جاری متحمل می‌شوند، امیدواریم که بودجه لازم در اختیار مراکز آموزشی قرار گیرد.

دکتر زالی با اشاره به ظرفیت 3650 نفری خوابگاه‌های دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی گفت: تمام ظرفیت خوابگاه‌های دانشگاه تکمیل است. ما در دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی برای افزایش ظرفیت خوابگاهی تلاش کردیم اما موفق نبوده‌ایم. خرید ملک در تهران گران است و ساختمان‌هایی که برای خوابگاه‌های دانشجویی مناسب هستند، اجاره‌بهای گرانی دارند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: ما در حوزه خوابگاه‌های دانشجویی و امور رفاهی با سطح قابل توجهی از نارضایتی دانشجویان قدیمی که در خوابگاه‌ها سکونت دارند، مواجه هستیم. امیدواریم با بسته‌های اعتباری که در اختیار ما قرار می‌گیرد، بتوانیم مشکلات پیش‌رو را حل کنیم.  

انتهای پیام


http://dezfoolnews.ir/fa/News/107754/رئیس-دانشگاه-علوم‌پزشکی-شهید-بهشتی-افزایش-ظرفیت-رشته‌-پزشکی-فرمول-مناسب-مشکلات-درمان-نیست
بستن   چاپ