پول بورس در گروی سازمان امور مالیاتی!
پول بورس در گروی سازمان امور مالیاتی!
جمعه 29 ارديبهشت 1402 - 10:40:36

معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی دلیل تاخیر واریز منابع از سوی این صندوق به صندوق تثبیت بازار سرمایه را تشریح کرد.

سید علیرضا میرمحمد صادقی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه صندوق توسعه ملی موظف به پرداخت ماهانه به صندوق تثبیت بازار سرمایه است، اظهار کرد: این فرایند طی ماه‌های گذشته طی شد و تا کنون حدود 6400 میلیارد تومان از سوی صندوق توسعه ملی به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شده و 60 درصد منابع صندوق تثبیت از طریق صندوق توسعه ملی تامین شده است.

وی به این سوال که چرا روند وارزی منابع متوقف شده است؟ پاسخ داد: این منابع باید از محل طلب صندوق توسعه ملی از سازمان امور مالیاتی پرداخت شود. این طلب 5000 میلیارد تومان بود که 3000 میلیارد آن توسط سازمان امور مالیاتی پرداخت شد و صندوق توسعه ملی عین آن را به صندوق تثبیت واریز کرد. سازمان امور مالیاتی باید 2000 میلیارد تومان دیگر به صندوق توسعه ملی واریز کند تا این این مبلغ را همراه صندوق 2000 میلیارد دیگر به حساب صندوق تثبیت واریز کند تا 10 هزار میلیارد تومانی که تعهد داشت تکمیل شود.

عضو هیأت عامل و معاون بانکی و اعتباری تاکید کرد: منابع ریالی صندوق توسعه ملی ماده 52 قانون است. یعنی باید در پشتیبانی از طرح‌های ریالی کشور مصرف شود. بنابراین طبق مقررات سازمان امور مالیاتی باید در ابتدا طلب صندوق را پرداخت کند و مابقی پول نیز از برگشت منابع صندوق تامین شود.

بر اساس این گزارش، حدود سه سال پیش با توجه به تلاطمی که در بازار سرمایه ایجاد شد، بحث سرمایه گذاری یک درصدی از منابع صندوق توسعه ملی پیش آمد و طبق محاسبات صورت گرفته بر مبنای منابع ورودی به صندوق، مقرر شد حدود 12 هزار میلیارد تومان به صورت تدریجی در بازار سهام سرمایه گذاری شود.

بر این اساس، فرایند واریزی تقریبا هر یک ماه یا دو ماه یک بار انجام می شد و تا یازدهم مهرماه سال گذشته که 500 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شد، جمع این مبلغ به حدود 6500 میلیارد تومان رسید. از طرف دیگر از حدود 12 هزار میلیارد تومان باید 5000 میلیارد تومان از محل طلب صندوق توسعه ملی از سازمان امور مالیاتی پرداخت می شد که فقط 3000 میلیارد از پرداخت‌های صورت گرفته به صندوق تثبیت بازار، از محل این طلب بوده است و هنوز 2000 میلیارد تومان دیگر از سوی سازمان امور مالیاتی به صندوق برگردانده نشده است.

انتهای پیام


http://dezfoolnews.ir/fa/News/107668/پول-بورس-در-گروی-سازمان-امور-مالیاتی
بستن   چاپ